تبیان، دستیار زندگی
در دعای روز سیزدهم ماه مبارك رمضان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از خداوند متعال مسئلت می كند تا پاكی و طهارت را به ما عنایت فرماید و در مقابل ما را از آلودگی ها و پلیدی ها دور سازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدایا مرا پاکیزه بپذیر

روز سیزدهم،پاکی ،طهارت


مسلما هر انسانی از آلودگی و پلیدی بیزار بوده و در مقابل به طهارت و پاكیزگی علاقه مند است و این ویژگی در فطرت هر انسانی وجود داشته و افراد در هر دین و مذهبی باشند به  پاكی و پاكیزگی عشق می ورزند،اما در این میان برخی به طهارت و پاكی جسم خود اهمیت داده و عده ای دیگر نیز تمام هم و غم خود را برای طهارت روح خود صرف می كنند.

اما آنچه در آیات و روایات اسلامی مشاهده می شود،تاكید بر هر دو بعد پاكی و طهارت است و خداوند متعال در آیاتی از قرآن مجید به انسان هایی كه به این دو بعد مهم و حیاتی اهمیت می دهند ابراز عشق و علاقه كرده است.

در دعای روز سیزدهم ماه مبارك رمضان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از خداوند متعال مسئلت می كند تا پاكی و طهارت را به ما عنایت فرماید و در مقابل ما را از آلودگی ها و پلیدی ها دور سازد.

اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ: ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز

وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَار: و بر حوادث خیر و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا کن

ِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ: بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار

بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین:و به یاری خود ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان

با توجه به پویند ناگسستنی كه بین ادعیه ماثوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله و همچنین ائمه اطهار با آیات الهی وجود دارد ،خداوند متعال در آیات قرآن مجید، به معرفی و تبیین تكنیک هایی برای پاكی و طهارت و دور شدن از پلیدی ها و كثافات پرداخته است،معیارهایی كه با جامه عمل پوشاندن به آنها می توانیم به پاك ترین انسان ها تبدیل شویم،طهارتی كه تمام ابعاد زندگی ما را در بر بگیرد و در سایه این طهارت و پاكی بتوانیم با كامل ترین نسخه موفقیت یعنی قرآن مجید ارتباط برقرار كنیم و از توصیه های موفقیتی این كتاب آسمانی بهره مند شویم،چنانچه خداوند متعال می فرماید:«لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون: كه جز پاك‏شدگان بر آن دست نزنند»[الواقعة :  79]

وصیت شهید مهدی باكری كه چه زیبا با خدای خودش راز و نیاز می كرد:

«خدایا! نمیرم در حالی كه از ما راضی نباشی. ای وای كه سیه روی خواهم بود. خدایا! چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! آه چقدر لذّت بخش است،انسان آماده باشد برای دیدار ربّش! ولی چه كنم كه تهیدستم. خدایا! تو قبولم كن!تا فراز آخر وصیت نامه اش كه می نویسد: خدایا مرا پاكیزه بپذیر».

با مشاهده فراز اول دعای روز سیزدهم ،به ناگاه ذهن هر خواننده ای متوجه وصیت نامه های طلایی شهیدان خواهد افتاد كه یكی از مهمترین درخواست های این فرشتگان زمینی از خداوند متعال این فراز دعا بوده است كه :«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ: ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز»

از آرزوی شهیدی كه در مورد او این چنین می گفتند:«

از لات هایی بود كه می خواست همه كارهایش را با زور انجام دهد ،حتی جبهه آمدنش نیز با زور بود،اما بعد از مدتی غمی عجیب در چهره او موج می زد،دیگر انسان سابق نبود و متحول شده بود،اما از دردی عجیب ناله می كرد ،روزی از فرمانده اش پرسید آیا خداوند من را نیز می بخشد،منی كه سینه ام پر از جهالت و بدنم مالال از خالكوبی های جاهلی است؟

اما چند روز بعد اتفاقی عجیب در زندگی این جوان افتاد،اتفاقی كه حكایت از آرزوی دیرینه او داشت و خمپاره ای كه درست به بدن او اصابت كرد و تمام آلودگی های او را پاك كرد و آن وقت همه متوجه شدند كه آرزوی این جوان چیزی نبود مگر این جمله كه «خدایا تا پاكم نكردی ،خاكم نكن»

شهید

تا وصیت شهید مهدی باكری كه چه زیبا با خدای خودش راز و نیاز می كرد:

«خدایا! نمیرم در حالی كه از ما راضی نباشی. ای وای كه سیه روی خواهم بود. خدایا! چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! آه چقدر لذّت بخش است،انسان آماده باشد برای دیدار ربّش! ولی چه كنم كه تهیدستم. خدایا! تو قبولم كن!تا فراز آخر وصیت نامه اش كه می نویسد: خدایا مرا پاكیزه بپذیر».

اینها همه حكایت از عشق انسان ها به طهارت و پاكی است ،طهارتی كه در دنیا با آن زندگی كنند و در آخرت به دیدار معبود خود نائل شوند.

از بارز ترین تاثیرات ایمان و عمل صالح می توان به پاكیزگی جسم و جان اشاره كرد و با توجه به سنخیتی كه خداوند متعال در سوره نور برای همسران خوب بیان می فرماید:« وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبات: و زنان پاک براى مردان پاكند، و مردان پاك براى زنان پاک

اما سوال اصلی این است كه برای پاک بودن و پاک زیستن به چه اموری نیاز است؟

خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن مجید به بیان معیارهایی برای پاك بودن و پاك زیستن می پردازد كه در این مقاله به بخش هایی از آن اشاره می كنیم:

راه كار اول :پرداخت حقوق واجب مالی [خمس و زكات]

یكی از مهمترین معیارهایی كه خداوند متعال در آیات الهی برای پاكی و طهارت افراد معرفی می كند،پرداخت حقوق واجب مالی از جمله خمس و زكات است كه آثار و بركات متعددی در زندگی فردی و اجتماعی افراد به دنبال خواهد داشت:

«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ:از اموال آنان صدقه‏اى بگیر تا به وسیله آن پاك و پاكیزه‏شان سازى، و برایشان دعا كن، زیرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست.[ التوبة:103]

خداوند متعال  در این آیه سه اثر مهم و طلایی برای پرداخت حقوق واجب مالی بیان می كند :

1- «تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها»پاك و پاكیزه می شوید.

2- «وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ»رسول خدا صلی الله علیه و آله برای شما دعا می كند.

3-و سومین اثر این عمل آن است كه شما به یكی از گنج های گمشده بشریت در عصر صنعت و تكنولوژی دست می یابید ،گنجی به نام آرامش .

راهكار دوم:ارتباط مداوم با مساجد

یكی دیگر از راهكارهای خداوند برای پاكی و پاكیزگی افراد ارتباط با مساجد است،همان مكان های مقدسی كه خداوند متعال دو تن از پیامبران خود را مامور به نظافت و پاكیزگی آنها می كند تا مكانی مناسب برای معتكفین و نماز گزاران باشد:

«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاكِفینَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُود: و چون خانه [كعبه‏] را براى مردم محل اجتماع و [جاى‏] امنى قرار دادیم، [و فرمودیم:] «در مقام ابراهیم، نمازگاهى براى خود اختیار كنید»، و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم كه: «خانه مرا براى طواف‏كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكیزه كنید.»[البقرة:125]

و از خصوصیت های بارز مساجد در آیات الهی این است كه علاوه بر اینكه خود سبب طهارت و پاكی جسم و جان می شود، محلی برای رفت و آمد پاك ترین افراد است و مسلما ارتباط با پاكان می تواند سبب طهارت و پاكی انسان شود چنانچه خداوند متعال می فرماید:

«لا تَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ :هرگز در آن جا مایست، چرا كه مسجدى كه از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ایستى. [و] در آن، مردانى‏اند كه دوست دارند خود را پاك سازند، و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏اند دوست مى‏دارد.[توبه:108]

راهكار سوم:ایمان و عمل صالح

از بارز ترین تاثیرات ایمان و عمل صالح می توان به پاكیزگی جسم و جان اشاره كرد و با توجه به سنخیتی كه خداوند متعال در سوره نور برای همسران خوب بیان می فرماید:« وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبات: و زنان پاک براى مردان پاكند، و مردان پاک براى زنان پاک»[النور:26]

وقتی انسان در این دنیا در زمره پاكان قرار گرفت ،این سنخیت ایجاب می كند كه در سرای آخرت نیز از همسرانی مانند خود یعنی پاك و پاكیزه بهره مند شود و یه این همان حقیقتی است كه خداوند متعال به آن در سوره نساء اشاره می كند:

«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلیلاً:به زودى كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند، در باغهایى كه از زیر [درختانِ‏] آن نهرها روان است درآوریم. براى همیشه در آن جاودانند، و در آنجا همسرانى پاكیزه دارند، و آنان را در سایه‏اى پایدار درآوریم.[النساء :  57]

امین ادریسی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.