تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال 2014 در پایان نیمه نخست دیدار نمادین خود برابر منتخب جام جهانی 98 به برتری 5 بر صفر دست یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نیمه فوتبال و یک دنیا حرف!


تیم ملی فوتبال 2014 در پایان نیمه نخست دیدار نمادین خود برابر منتخب جام جهانی 98 به برتری 5 بر صفر دست یافت.

تیم های ملی فوتبال

در این دیدار نمادین که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، تیم‌های منتخب جام جهانی 98 و 2014 به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان نیمه نخست تیم ملی 2014 برزیل با پنج گل به برتری دست یافت. گل‌های تیم ملی 2014 ایران در این نیمه توسط مجتبی جباری (14)، غلامرضا رضایی (15)، جواد نکونام (23)، حسین ماهینی (27) و محمدرضا خانزاده (29) به ثمر رسید.

در نیمه نخست رحمان احمدی (22- علیرضا حقیقی)، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری (20- محمدرضا خانزاده)، قاسم حدادی‌فر، حسین ماهینی، غلامرضا رضایی، محمدرضا خلعتبری، احسان حاج‌صفی، پژمان منتظری، مجتبی جباری و جواد نکونام نفرات تیم 2014 را تشکیل دادند. همچنین نیما نکیسا، جواد زرینچه (12- علی اکبر استاد اسدی)، رضا شاهرودی، فرزاد حاتمی، امید ابراهیمی، مهرداد میناوند (15- سیروس دین محمدی)، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، حمید استیلی، مهدی پاشازاده و علی لطیفی (23- مهرداد اولادی) هم برای تیم 98 در این نیمه به میدان رفتند.

این دیدار که با قضاوت حسین عسگری برگزار شد، در دقایق ابتدایی با حملات تیم سرخپوش منتخب 98 همراه بود که در این بین زرینچه و شاهرودی یکی دو بار با حرکات خود سعی کردند برای هم تیمی‌های خود موقعیت ایجاد کنند ولی خیلی زود بازیکنان تیم 2014 توپ و میدان را در اختیار گرفتند.

بعد از این که شوت حمید استیلی را رحمان احمدی مهار کرد، نوبت به مجتبی جباری رسید تا تیر دروازه تیم منتخب 98 را به لرزه در آورد. جباری در دقیقه 14 سانتر خلعتبری را با ضربه سر درون دروازه نیما نکیسا جای داد. یک دقیقه بعد جباری توپ را برای غلامرضا رضایی ارسال کرد تا این بازیکن با ضربه سر گل دوم را به ثمر برساند.

در ادامه کار نیما نکیسا چندین بار با واکنش‌های خود مانع از گلزنی بازیکنان تیم ملی 2014 شد تا این که در دقیقه 23 جواد نکونام روی یک ضربه کاشته گل سوم را وارد دروازه تیم منتخب 2014 کند. این پایان کار دو تیم در نیمه نخست نبود چرا که حسین ماهینی در دقیقه 27 پاس زمینی خلعتبری از جناح چپ را درون دروازه نکیسا جای داد.

خانزاده که در اواسط این نیمه جایگزین خسرو حیدری شده بود در دقیقه 29 گل پنجم را به ثمر رساند تا در پایان 30 دقیقه ابتدایی شاهد برتری یک طرفه تیم جام جهانی 2014 باشیم.

نیمه دوم این دیدار به دلایل نامعلوم و در پی مراسم طولانی تجلیل برگزار نشد تا علامت سوال بزرگی به وجود آید.

این دیدار که با قضاوت حسین عسگری برگزار شد، در دقایق ابتدایی با حملات تیم سرخپوش منتخب 98 همراه بود که در این بین زرینچه و شاهرودی یکی دو بار با حرکات خود سعی کردند برای هم تیمی‌های خود موقعیت ایجاد کنند ولی خیلی زود بازیکنان تیم 2014 توپ و میدان را در اختیار گرفتند

حواشی دیدار

تقدیر از پیشکسوتان، ملی‌پوشان و داوران

در بین دو نیمه دیدار نمادین تیم‌های ملی فوتبال منتخب 98 و 2014 از پیشکسوتان، داوران و برخی تیم‌های افتخار آفرین تقدیر به عمل آمد. همچنین در پایان مراسم، اعلام شد نیمه دوم بازی برگزار نمی‌شود تا مسابقه نمادین بین این دو تیم موفق فوتبال کشور با برتری تیم سال 2014 به پایان برسد.

در بین دو نیمه دیدار نمادین تیم‌های ملی فوتبال جام جهانی 98 فرانسه و 2014 برزیل مراسم تقدیر از برخی پیشکسوتان تیم ملی و نیز عرصه داوری تقدیر به عمل آمد. در این مراسم که با حضور رحیمی معاون اول رئیس جمهور، عباسی وزیر ورزش و جوانان و علی کفاشیان برگزار شد، از پیشکسوتان، داوران و تیم‌های افتخارآفرین تقدیر به عمل آمد.

* در مراسم تقدیر ابتدا از تیم فوتسال بانوان تقدیر شد که فریده شجاعی و شهرزاد مظفر به نمایندگی از آنها لوح تقدیر و جایزه ویژه را از دستان معاون رئیس جمهور دریافت کردند.

* اعضای تیم فوتبال بانوان کشورمان هم در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. سه بازیکن این تیم که در مسابقات غرب آسیا نایب قهرمان شده بودند، در جایگاه وِیژه حضور یافتند و لوح وِیژه را دریافت کردند.

* از تیم فوتسال کشورمان نیز در این مراسم تجلیل شد. سیدرضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال، به همراه کادر فنی و چند بازیکن تیم در جایگاه ویژه حضور یافتند و لوح تقدیر را دریافت کردند.

* تیم فوتبال ساحلی، دیگر تیمی بود که در این مراسم مورد تقدیر حضور یافت. بازیکنان این تیم در این مراسم لوح  تقدیر را از معاون اول رئیس جمهور، وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال دریافت کردند.

* اعضای تیم نوجوانان فوتبال ایران به همراه علی دوستی‌مهر سرمربی و دیگر اعضای کادر فنی این تیم که قرار است در مسابقات جام جهانی نوجوانان شرکت کنند در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

* پیشکسوتان داوری از جمله مقدس‌زاه، بهلولی، ممیز، خوشخوان، سیار، امامی، درودیان، دزفولی، ریاحی و فنایی در جایگاه ویژه حاضر شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.‌

فوتبال

* حسین عسگری، یدالله سلیمانی، ابراهیم میرزابیگی و فریدون اصفهانیان که تیم داوری دیدار را تشکیل دادند نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

* لوح تقدیری از سوی فدراسیون فوتبال برای دکتر احمدی‌نژاد در نظر گرفته شده بود که از سوی وزیر ورزش به رحیمی اهداء شد. پس از آن نیز متن پیامی در تقدیر از حمایت های رئیس جمهور از فوتبال خوانده شد.

* محمد عباسی وزیر ورزش هم لوح یادبودی را برای رئیس جمهور در نظر گرفته بود که تقدیم معاون اول رئیس جمهور شد.

* از اعضای تیم ملی در جام جهانی 98 نیز در این مراسم تقدیر شد  که حاضرین در این دیدار به جایگاه ویژه رفتند تا لوح تقدیر را دریافت کنند. اعضای این تیم که لباس قرمز بر تن داشتند عکسی یادگاری هم گرفتند.

* اعضای تیم ملی فوتبال در جام جهانی 98 فیش سفر به حج را از رحیمی معاون اول رئیس جمهور دریافت کردند.

* مراسم آتش بازی در پایان تجلیل از پیشکسوتان برگزار شد.

* پس از اعلام اتمام این بازی، سیروس دین‌‎محمدی به شوخی گفت این تنها بازی دنیا بود که در یک نیمه برگزار شد.

رحیمی: احمدی‌نژاد تا افطار مقاومت کرد، اما افت فشار مانع حضورش شد

معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفت: رئیس‌جمهور تا افطار مقاومت کرد و می‌خواست در این مراسم شرکت کند اما به خاطر افت فشار نتوانست بیاید.

محمدرضا رحیمی در مورد دیدار دوستانه تیم ملی ایران و منتخب 98 گفت: این مراسم به پیشنهاد رئیس‌جمهور برگزار شد اما به دلیل اینکه ایشان کسالت داشتند خودشان در این مراسم شرکت نکردند.

وی افزود: رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که ما نباید زحمات گذشتگان و بازیکنان و قهرمانان دیروز را فراموش کنیم و بهترین تقدیر از قهرمانان پاسداشت زحمات پیشکسوتان است. به همین خاطر رئیس‌جمهور پیشنهاد داد تا این بازی بین تیم ملی فوتبال ایران و منتخب 98 برگزار شود و از بازیکنانی که 16 سال پیش تیم ملی را به جام جهانی بردند، تقدیر شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور تا نزدیکای افطار مقاومت کرد و می‌خواست در این مراسم شرکت کند اما به خاطر افت فشار و خستگی سفر نتوانست در این مراسم حاضر شود.

عباسی:‌ فقط از بازیکنانی که آمدند تقدیر می‌شود

وزیر ورزش و جوانان گفت: حضور بازیکن در لیگ‌های مختلف نظر شخصی است و به سیاست فدراسیون و دولت مربوط نمی‌شود.

در بین دو نیمه دیدار نمادین تیم‌های ملی فوتبال منتخب 98 و 2014 از پیشکسوتان، داوران و برخی تیم‌های افتخار آفرین تقدیر به عمل آمد. همچنین در پایان مراسم، اعلام شد نیمه دوم بازی برگزار نمی‌شود تا مسابقه نمادین بین این دو تیم موفق فوتبال کشور با برتری تیم سال 2014 به پایان برسد

محمد عباسی پس از جلسه تقدیر و تشکر از ملی‌پوشان فوتبال و فوتسال در خصوص حضور بازیکنان ایران در لیگ‌های اماراتی و اینکه گفته می‌شود برای بازگرداندن خلعتبری باید به عجمان مبلغ 5 میلیارد تومان پرداخت شود، عنوان کرد: شما با این معادلات آشنا هستید، همه بازیکنان و اعضای محترم تیم‌ها برای پیوستن به تیمی و اینکه در جای دیگری بازی کنند می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند و فدراسیون فوتبال عمدتاً با رفتن آنها ممانعت نمی‌کند.

وی ادامه داد:‌حضور بازیکن در لیگ جنبه شخصی دارد و به خود بازیکن ربط دارد، حالا می‌خواهد علی‌ باشد، احمد باشد و یا حسن. فدراسیون و دولت در این زمینه دخالتی ندارند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد:‌ ما چنین اقداماتی را مذموم می‌دانیم و اینکه بازیکنان بخواهند به لیگی بروند بستگی به خودشان دارد. حالا برخی بازیکنان هم نسبت به تیم‌هایی تعهد دارند من با کفاشیان صحبت کردم و اعلام کردم که مدیر بازیکنان بیایند و با مسئولان حقوقی صحبت کنیم. ما هر کاری که بتوانیم انجام دهیم در این زمینه خواهیم کرد.

عباسی درباره برگزاری این مراسم اظهار داشت: تجلیل از همه قهرمانان فوتبال و فوتسال انجام شد و تلاش وزارت در این زمینه نیز وجود داشت، من زمانی که پیشکسوتان را می‌دیدم از حضورشان در این جلسه بسیار خوشحال بودم. بضاعت ما این بود که مراسم با این نحو را برگزار کنیم. به نظرم از همه جهت مراسم خوب بود و شما رسانه‌‌ای‌ها باید از افراد و پیشکسوتانی که به احترام مردم در این مراسم حاضر شدند، تجلیل و قدردانی کنید.

رحیمی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور تا نزدیکای افطار مقاومت کرد و می‌خواست در این مراسم شرکت کند اما به خاطر افت فشار و خستگی سفر نتوانست در این مراسم حاضر شود

وی در خصوص عدم حضور بازیکنانی چون علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری خاطرنشان کرد:‌ این را شما باید از خود افراد بپرسید، برای همین است که من می‌گویم از افرادی که در این مراسم حاضر شدند تجلیل کنید، تا دفعات بعد بازیکنان در چنین مراسمی حاضر شوند، البته اینکه بخواهیم در یک زمان مشخص تمام بازیکنان را هماهنگ کنیم کار سختی است.

وزیر ورزش و جوانان در مورد اینکه آیا پاداشی هم به این تیم‌ها تعلق گرفته است، گفت: ما در سال برای تیم‌های مختلف در سطح رقابت‌های آسیایی و جهانی مراسم تقدیر انجام می‌دهیم و این مراسم به صورت سمبلیک بود، این مراسم پاداش معنوی داشت و برای خود و خانواده‌هایشان سفر مکه در نظر گرفته‌ایم.

فرآوری: بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر و فارس