تبیان، دستیار زندگی
انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور ایران بارقه های امید را در میان ایرانیان و همچنین کشورهای دیگر برای بهبود شرایط سیاست خارجی کشور فراهم آورد که اظهارات مقامات کشورهای مختلف موید این ادعاست. اما در این میان ایالات متحده امریکا به گونه ای ویژه وارد این موض
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکراه با ایران روی میز اوباما


انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور ایران بارقه های امید را در میان ایرانیان و همچنین کشورهای دیگر برای بهبود شرایط سیاست خارجی کشور فراهم آورد که اظهارات مقامات کشورهای مختلف موید این ادعاست. اما در این میان ایالات متحده امریکا به گونه ای ویژه وارد این موضوع شده و اظهارنظرهای جالبی از سوی مقامات این کشور صورت می گیرد.

ایران و امریکا

نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیلش شرایط دموکراسی دینی را به نحو مطلوبی در کشور ایجا کرد و فضا را برای ورود جریانات و گروههای معتقد به گفتمان انقلای اسلامی فراهم آورد و مردم نیز با بصریت انتخاب خود را انجام دادند و زمام امور را به دست دولت های منتخب سپردند فارغ از اینکه نتیجه عملکرد مدیران دولت ها چگونه بوده و آیا مورد رضایت بوده است یا خیر. انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری معتقد به مشی اعتدال گرایی از دستاوردهای این دموکراسی دینی و بازبودن فضا یانتخابات کشور است که قرار است 4 سال زمام امور کشور را بر عهده گیرد. قطعا ظهور این جریان با توجه به سابقه دیرینه روحانی در امورات مربوط به سیاست خارجی و پرونده هسته ای، می تواند شرایط خوب و متحولی را در این دو حوزه پدید آورد و با بهوبد وضعیت سیاست خارجی کشور، فضای گفتمان منطقی را در عرصه بین الملل فراهم آورد و در ضمن گامی باشد در جهت رفع مشکلات مربوط به پرونده هسته ای کشور. یکی از موضوعات اساسی مطرح در این حوزه بحث مذاکره با آمریکا و تعامل با این کشور برای حل مشکلات مربوطه است. استقبال خوب و جالب مقامات آمریکایی از انتخاب حسن روحانی، این فضا را ایجاد کرد که شاید بتوان از این رهگذر گامی در جهت ببهبود شرایط سیاست خارجی و پرونده هسته ای کشور برداشت. اظهارات مقامات آمریکایی نیز موید این مساله است و گام هایی نیز از سوی آنها در این راستا برداشته شده است. نمونه یکی از این اقدامات را می توان در بحث عدم گردش تحریم های سالانه آمریکا علیه ایران در کنگره این کشور مشاهده کرد. در این راستا کنگره آمریکا بعد از اقدام 131 عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود.

وی بار دیگر بر این نکته تاکید کرده است که ایران برای تصمیم‌گیری درباره هرگونه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا منتظر تغییر در رویکردها و رفتارهای طرف آمریکایی است

چنین رویکردهایی را می توان گامی مثبت تلقی کرد که شاید بتواند نتیجه مثبتی در بر داشته باشد اما باید همواره هوشیار بود که دست چدنی در زیر پوشش مخملی نهفته است و باید با تدبیر و دارایت با آن برخورد کرد. از سوی دیگر نیکلاس برنز، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی این احتمال را مطرح کرد که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در نیمه دوم سال 2013 برای اولین بار پس از 34 سال با یکدیگر بر سر میز مذاکرات مستقیم بنشینند. برنزپیش بینی کرده است که نمایش واقعی در نیمه دوم سال 2013 احتمالا در میز مذاکرات در در وین، استانبول یا ژنو رخ خواهد داد؛ که در آنجا دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی احتمالا اولین گفت‌و‌گوی اساسی را پس از 34 سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد. چنین ادعاهایی از سوی مقامات آمریکایی و ابراز تمایل آنان برای مذاکره با ایران مشاهده می شود اما جدیدتیرین اظهار نظر مقامات ایرانی مربوط به سخنگوی وزارت امور خارجه است.

جمهوری اسلامی ایران و فتنه انگلیس و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه گفته است که هیچ تحولی درباره موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا رخ نداده است و گمانه‌زنی‌هایی که از طرف‌های مختلف یا توسط افراد یا موسسات مطالعاتی مختلف مطرح می‌شود، هیچ مبنای مشخصی ندارد. وی بار دیگر بر این نکته تاکید کرده است که ایران برای تصمیم‌گیری درباره هرگونه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا منتظر تغییر در رویکردها و رفتارهای طرف آمریکایی است. بر این اساس درباره انجام مذاکره با آمریکا از سوی دولت جدید هم تصمیمی گرفته نشده است. اما واقعیت این است که طرف آمریکایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم قصد دارد تمایل خود برای مذاکره ار نشان دهد. اخیرا نیز  حدود 118 عضو مجلس نمایندگان سنای آمریکا از هر دوحزب دموکرات وجمهوری خواه با امضای نامه ای از باراک اوباما خواسته اند به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران جهت پیشبرد فرصت‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک با ایران تلاش کند. تمام اینها نشان دهنده نیت و عزم طرف مقابل برای بهبود شرایط و گام برداشن به سوی مذاکره است اما نباید از یاد برد که اگرچه دولت ها مجری سیاست خارجی هستند و عملکرد آنها می تواند در فضای بین الملل تاثیر داشته باشد اما تعیین کنده مذاکره با امریکا تنها شخص مقام معظم رهبری است و باید منتظر تحولات جدید و شرایط بعد از روی کار آمدن دولت و اولین دور مذاکرات هسته ای با 1+5 بود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان