تبیان، دستیار زندگی
بازیگران همیشه به دلیل مسائل اخلاقی ممنوع التصویر نمی شوند گاهی ممکن است مسائل سیاسی نیز دامن گیر آنها شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا حمید لولایی ممنوع التصویر می‌شود؟!


بازیگران همیشه به دلیل مسائل اخلاقی ممنوع التصویر نمی شوند گاهی ممکن است مسائل سیاسی نیز دامن گیر آنها شود.

در تاریخ سینما و تلویزیون مواردی هست که بازیگران یا مجری ها به دلایلی از کار منع شده اند اما در سالیان اخیر این موضوع ابعاد متفاوت تری پیدا کرده است. این بعد تازه چیزی نیست جز شباهت چهره. شباهتی که در برخی از کشورها از آن در امور سیاسی و امنیتی چون بدل های یک چهره سیاسی استفاده می کنند. اما در کشور ما موجبات حذف و ممنوعیت کاری را ایجاد کرده است.

احمدی نژاد و بصیری

محمود بصیری اولین کسی بود که خبری مبنی بر ممنوع التصویر بودنش در رسانه ها به دلیل شباهت چهره اش به محمود احمدی نژاد منتشر شد، خبری که هیچگاه رسما تایید یا تکذیب نشد. بازیگری نام آشنا که به طور خاص خاطراتی از دهه های 50 و 60 به جا گذاشته است. او در سریال هایی چون گل‌های داودی، زرد قناری، مادر، آرایشگاه زیبا، هتل مروارید و... ایفای نقش کرده است. وی می گوید شباهت او به رئیس دولت دهم باعث شده تا 8 سال خانه نشین شود. وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی شباهت شما با آقای احمدی نژاد به روند فعالیت هنری و حرفه ای تان خدشه وارد کرد؟ می گوید: " از ابتدای روی کار آمدن آقای احمدی نژاد این شایعات مطرح شد. البته ابتدا در حد شایعه بود اما کمی بعد خودشان آن را با واقعیت پیوند دادند. چند تن از وکلا و عده ای هم از خارج تماس گرفتند که فلانی «ممنوع الکار» شده ای! من از همه جا بی خبر بودم ولی کم کم متوجه شدم که صحت دارد". وی اشکال موجود به این شباهت را جنس کارهایش که طنز است، می داند.

بصیری در پاسخ به این سوال که با آقای احمدی نژاد درباره ممنوع کاریتان صحبت کردید؟ گفته است:" چند نفر در این باره صحبت کردند و گفتند که آقای بصیری چند سال است کار نمی کند".

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور از ممنوعیت کار شما با خبر بوده، می گوید: " مسلم است عزیز من،مگر می شود خبر نداشته باشد؟امروز هر کسی به من می رسد می گوید غیر ممکن است ممنوع الکار شده باشی. ولی این مسئله را خود ما می فهمیم. با من قرار می گذارند، حتی سناریو را هم می خوانم اما یکمرتبه ازشون خبری نمی شود"

او می گوید بعد از 8سال سراغ من می آیند که کجا بوده ام اما باید از آنها پرسید، این چند سال کجا بوده اند.

سانسور و خط قرمزهایی دست و پاگیر در موضوعات سیاسی و اخلاقی سال هاست دامن گیر اهالی رسانه و هنر می باشد که امیدواریم رئیس جمهور منتخب این شرایط را مبتنی بر اعتدال و اصول برطرف کند

حمید لولایی چه نقشی دارد؟

گویا قصه شبیه بودن به روسای جمهور تمامی ندارد. اینبار مطلبی در سایت های اینترنتی منتشر شده است پیرامون شباهت چهره حمید لولایی با حسن روحانی. حمید لولایی کمدین پرکار این سالهای سینما و تلویزیون است. متولد سال 1334 و از اهالی تهران می باشد. از جمله سریال های هایی که وی در آن ایفای نقش کرده است می توان از زیر آسمان شهر، پیامکی از دیار باقی، چهار چرخ، خوش نشین ها، بزنگاه، مسافران، نقطه سر خط  و خروس، سریال این شب های شبکه دو سیما نام برد.

حمید لولایی و روحانی

حمید لولایی در سال های اخیر به طور میانگین سالی یکبار آنهم با ژانر طنز! به میان مردم آمده است اما آیا او هم باید چهارسال خانه نشین شود و سرنوشت محمود بصیری  دچار او خواهد شد.

با اینکه این شباهت چهره بسیار است اما تکرار این اتفاق بعید به نظر می رسد. رئیس جمهور منتخب از نظر دیدگاهی درباره رسانه، فرهنگ و مبحث آزادی بیان دیدی گسترده و باز دارد. او از مدعیان وجود فضای امنیتی نادرست در کشور و خواستار رفع آن می باشد.

حسن روحانی با وجود فراجناحی بودن، در قرابت خود با اصلاح طلبان در برخی از زمینه ها، به خصوص پیرامون مسائل مذکور دارای اشتراکاتی است. به همین خاطر عده ای مطالباتی از این جنس را نه در حد اعتدال بلکه فراتر، از او دارند.

او می گوید آزادی در دولت او به معنای واقعی وجود خواهد داشت و درباره هنرمندان می گوید اصحاب فرهنگ باید در فضای امن کار کنند و نباید به خاطر ناامنی  و سانسورهای بی مورد، دغدغه خاطر داشته باشند. او معتقد است این قشر باید دارای نظام صنفی باشند تا خودشان حقوقشان را کنترل کنند و منزلت آنها نیز تامین شود. نقطه نظراتی که از آن بوی  محدودیت های خاص نمی رسد.

آنچه این اتفاق تلخ  در طول هشت سال به ما می آموزد ضرورت رفع خط قرمز های غیر منطقی و مبتنی بر افراط و تفریط و سیاست زدگی از محیط رسانه و اهالی آن است

با گذر از این مسئله، در نگاهی دیگر، خود بازیگر ها هم باید هشیار باشد تا از این شباهت ها، در راستای سو استفاده بر علیه روسای جمهور یا سایر شخحصیت ها استفاده نشود. در رسانه ملی گاها چنین شیطنت هایی را شاهد بوده ایم یا در گذشته بلوتوث هایی در خط تخریب روسای جمهور قبلی دنبال شد. رئیس جمهور منتخب ملت و آبروی بین المللی ایران است. باید از تخریب او پرهیز و با انتقاد مثبت به پیشرفت و خدمت رسانی آن کمک کرد.

حمید لولایی

محمود بصیری دراینباره می گوید نفع این شباهت برای من یک چیز می توانست باشد و آن هم در زمان انتخابات فیلمسازان من را صدا می کردند که بیا و لباس های آقای احمدی نژاد را بپوش و کار تبلیغاتی کن اما من قبول نکردم. در واقع او با هشیاری زمینه های سو استفاده از خود را دفع کرده است.

آنچه این اتفاق تلخ  در طول هشت سال به ما می آموزد ضرورت رفع خط قرمز های غیر منطقی و مبتنی بر افراط و تفریط و سیاست زدگی از محیط رسانه و اهالی آن است.

آیا مسئولین مجازند تا به دلیل ترس نابجا و احتیاط ناصواب، بازیگری را به خاطر شباهت چند سال خانه نشین کنند یا در مقابل از نقد منصفانه  و سازنده  پیرامون دولت جلوگیری کنند.

سانسور و خط قرمزهایی دست و پاگیر در موضوعات سیاسی و اخلاقی سال هاست دامن گیر اهالی رسانه و هنر می باشد که امیدواریم رئیس جمهور منتخب این شرایط را مبتنی بر اعتدال و اصول برطرف کند. آزادی مبتنی بر ارزش های اسلام آن چیزی است که فقدان آن احساس می شود و ایجاد آن باعث می شود شاهد اینچنین مواردی نباشیم و از افراط و تفریط ها جلوگیری به عمل آید.

عطالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان