تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قصد داریم به دولت پیشنهاد دهیم از این پس هر مبلغی قرار شد به یارانه ها اضافه شود، با سازوکاری به سرمایه گذاری در 300 نقطه کشور هدایت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد جدید یارانه‌ای به دولت


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قصد داریم به دولت پیشنهاد دهیم از این پس هر مبلغی قرار شد به یارانه ها اضافه شود، با سازوکاری به سرمایه گذاری در 300  نقطه کشور هدایت شود.

صنعت

غلامرضا شافعی در جمع همكاران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: به زودی "فن بازار" با محوریت ایدرو در كشور ایجاد خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با ایجاد فن بازار در كشور، فعالیت هایی كه توسط محققان و اساتید دانشگاه ها با سرمایه گذاری ایدرو یا از محل بودجه های دانشگاه ها صورت می گیرد به سمت تولید و تجاری شدن هدایت خواهد شد.

وی ادامه داد: غالب محققان و پژوهشگران توان سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای صنایع نوین یا مدیریت آنها را ندارند و ایدرو با ایجاد فن بازار می تواند در ایجاد این واحدها سرمایه گذاری كرده و یا كسانی را كه علاقه مند به سرمایه گذاری در فناوری های نوین هستند به دارندگان دانش فنی متصل كند.

رئیس هیئت عامل ایدرو بیان داشت: سال گذشته مقدار زیادی از وقت و استعداد سازمان صرف مطالعه طرحی با عنوان "300 طرح - 300 نقطه" شد كه باید در اقصی نقاط كشور اجرا شود. برخی از این طرح ها توسط سازمان مطالعه شده بود و برخی نیز از بیرون سازمان معرفی شده بود و ایدرو تعدادی از این طرح ها را كه امكان سرمایه گذاری داشت، احصاء و به مجلس معرفی كرد.

شافعی تصریح كرد: این طرح با اختلاف یک رای در مجلس رای نیاورد در حالی كه اگر مصوب می شد و دولت منابع لازم برای اجرای آن را تامین می كرد ایدرو می توانست در 300 نقطه از كشور كارگاه بزرگ سازندگی ایجاد كند. به گفته وی، برخی از نمایندگان مجلس كه به این طرح رای نداده بودند بعدها با توجه بیشتر به اهمیت قضیه اعلام كردند در صورتی كه طرح دوباره در مجلس مطرح شود از آن حمایت خواهند كرد.

از زمستان سال 89 تاكنون مبالغی بابت یارانه بین مردم پرداخت شده كه تبعات مثبت و منفی زیادی داشته و عموما به سمت سرمایه گذاری یا پس انداز سوق نیافته ولی می‌توان به جای صرف این مبالغ در امور جاری، همه یا بخشی از آن را صرف سازندگی نمود

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: از زمستان سال 89 تاكنون مبالغی بابت یارانه بین مردم پرداخت شده كه تبعات مثبت و منفی زیادی داشته و عموما به سمت سرمایه گذاری یا پس انداز سوق نیافته ولی می‌توان به جای صرف این مبالغ در امور جاری، همه یا بخشی از آن را صرف سازندگی نمود. وی اضافه كرد: از فرماندار یک شهر پرسیدم اگر اعلام شود می خواهیم در شهر شما یک طرح بزرگ صنعتی اجرا كنیم چند درصد مردم آمادگی دارند از یارانه خود به نفع سرمایه گذاری در این طرح چشم پوشی كنند؟ وی اظهار داشت از مجموع 234 هزار نفر جمعیت شهر پیش بینی می‌كنیم 50 هزار نفر در این پیشنهاد مشاركت نمایند.

رئیس ایدرو ادامه داد: به فرماندار شهر گفتم این بدان معنا است كه سالانه حدود 27 میلیارد تومان منابع برای سرمایه گذاری و ساخت و ساز كارخانه در شهر شما فراهم می شود و قطعا می‌تواند تاثیر جدی و مهمی در اقتصاد منطقه داشته باشد. شافعی تصریح كرد: اگر چنین طرحی به درستی برای مردم علاقه مند توضیح داده شود قطعا از آن استقبال خواهند كرد.

غالب محققان و پژوهشگران توان سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای صنایع نوین یا مدیریت آنها را ندارند و ایدرو با ایجاد فن بازار می تواند در ایجاد این واحدها سرمایه گذاری كرده و یا كسانی را كه علاقه مند به سرمایه گذاری در فناوری های نوین هستند به دارندگان دانش فنی متصل كند

وی خاطر نشان كرد: قصد داریم به دولت پیشنهاد كنیم از این پس هر مبلغی قرار است به یارانه 45 هزار تومانی اضافه شود با ساز و كار مناسبی به سمت سرمایه گذاری در طرح 300 نقطه هدایت شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به طرق مختلف می توان از اقشار آسیب پذیر حمایت كرد؛ می توان به طور مستقیم به آنها یارانه داد و راه دیگر این است كه دولت مبالغ یارانه را صرف سرمایه گذاری كرده و حاصل آن را به مردم بازگرداند.

به گفته وی، اگرچه ممكن است دهک های پایین به مبالغ یارانه نیازمند باشند ولی دهک های بعدی كه در گروه متوسط جامعه یا بالاتر قرار می گیرند به راحتی می توانند در چنین طرحی مشاركت كنند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: مهر