تبیان، دستیار زندگی
پس از اینکه صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان، احراز نشد، باز هم القای دخالت حکومت در نتیجه انتخابات به سوژه اصلی این شبکه تبدیل می شود. اظهارات غیردیپلماتیک وزیر امور خارجه امریکا هم در این خصوص از چشمان بی بی سی دور نمی ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفته ها و شنیده های بی بی سی


پس از اینکه صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان، احراز نشد، باز هم القای دخالت حکومت در نتیجه انتخابات به سوژه اصلی این شبکه تبدیل می شود. اظهارات غیردیپلماتیک وزیر امور خارجه امریکا هم در این خصوص از چشمان بی بی سی دور نمی ماند.

بی بی سی

بی بی سی فارسی (2009) تقریباً از دو ماه مانده به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به طور جدی موتور فعالیت های انتخاباتی خود را روشن کرده بود. در واقع 63 روز مانده به انتخابات، این شبکه در سایت خود بخشی ویژه را با عنوان "گفته ها و شنیده ها" راه اندازی می کند و به بررسی و تحلیل صحبت ها و نقطه نظرات نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری می پردازد.

همچنین 38 روز مانده به انتخابات، صفحه ویژه انتخاباتی در سایت بی بی سی فارسی راه اندازی می شود. طی این مدت، تلویزیون بی بی سی فارسی هم همزمان به پخش اخبار، گزارش ها و تحلیل های مختلف از اتفاقات مرتبط با انتخابات مشغول است. گزارش ها و تحلیل هایی که راهبرد همیشگی بی بی سی در آن قابل مشاهده است.

در این میان گزارش بی بی سی از نشست شورای ملی ایران قابل توجه است. اینجا پاریس، محل نشست است که گویا برای بی بی سی آن قدر اهمیت داشته که مستقیماً به آنجا خبرنگار اعزام کرده و این هم جناب شاهزاده که مثل پدرانش دائم حقوق مردم را پیگیری می کند و گزارش هایی درباره آرایش های سیاسی و گمانه زنی درباره نامزدهای نهایی که علیرغم ادعای بی طرفی در بی بی سی اینگونه نیستند.

گرچه بارها رهبری اعلام کرد که یک رأی بیشتر ندارد و کسی هم از آن خبر ندارد، بی بی سی تلاش می کرد نشان دهد واقعیت بر خلاف این مسئله است

اما اوج هیجان بی بی سی را می توان در روز آخر ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده کرد. فرن تقی زاده خبرنگار بی بی سی فارسی هم به این هیجان اشاره می کند. همراهی رئیس جمهور با اسفندیار رحیم مشایی در وزارت کشور برای ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری نیز به سوژه ای داغ برای بی بی سی تبدیل شد.  بی بی سی قالیباف را هم بی نصیب نگذاشت و با سانسور بخشی از صحبت های او در جمع گروهی از بسیجیان سعی کرد او را فردی معرفی کند که حرف و عملش تناقض دارد. البته بی بی سی که پس از انتشار بخش های سانسور شده صحبت های قالیباف در اینترنت در موضعی انفعالی قرار گرفته بود، تلاش می کند با ژستی بی طرفانه موضوع را توجیه کند.

طی این دو ماه، برنامه های انتخاباتی متنوعی در تلویزیون بی بی سی پخش شد. تمرکز بر برخی کلیدواژه ها و تکرار آنها از نکات قابل تأمل این برنامه ها است؛ یک عملیات روانی تجربه شده برای القای مطلب به مخاطب

پس از اینکه صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان، احراز نشد، باز هم القای دخالت حکومت در نتیجه انتخابات به سوژه اصلی این شبکه تبدیل می شود. اظهارات غیردیپلماتیک وزیر امور خارجه امریکا هم در این خصوص از چشمان بی بی سی دور نمی ماند.  مناظرات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیما نیز مورد توجه بی بی سی قرار می گیرد.

بی بی سی

در مناظره اول حاشیه ها و بعضی انتقادات نامزدها بیش از محتوای صحبت ها و نظرات آنها نظر بی بی سی را به خود جلب می کند. گرچه عملکرد صدا و سیما در نحوه برگزاری این مناظره در داخل هم حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشت؛ اما بی بی سی از آن به عنوان فرصتی در رقابت با رسانه ملی بهره می برد.

طی این دو ماه، برنامه های انتخاباتی متنوعی در تلویزیون بی بی سی پخش شد. تمرکز بر برخی کلیدواژه ها و تکرار آنها از نکات قابل تأمل این برنامه ها است؛ یک عملیات روانی تجربه شده برای القای مطلب به مخاطب. یکی از آنها مداخله در انتخابات است. گرچه بارها رهبری اعلام کرد که یک رأی بیشتر ندارد و کسی هم از آن خبر ندارد، بی بی سی تلاش می کرد نشان دهد واقعیت بر خلاف این مسئله است.

علاوه بر اینها در چند گزارش و تحلیل، دکتر سعید جلیلی به عنوان نامزد مورد نظر نظام و رهبری معرفی می شود. به نظر می رسد شبکه فارغ از نتیجه انتخابات، یک بازی رسانه ای برد – برد را برای خود دنبال می کند. تا به این ترتیب اگر آقای جلیلی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شد، این مطلب را تبلیغ کند که رأی و نظر رهبری در نتیجه انتخابات تأثیرگذار بوده و اگر نام دیگری از صندوق آرا بیرون می آمد، آن را به پای شکست رهبری بگذارد. بی بی سی در برنامه ای اعلام کرد: "طرز فکر سعید جلیلی در نزد خود سیاستمداران قدیمی در جمهوری اسلامی ایران طرز فکری شعاری است و بی تجربگی او می تواند برای سیستم بالقوه خطرساز باشد، حتی اگر وی در بین نامزدهای فعلی بهترین مجری از حیث اجرای بی چون و چرای دیدگاههای آیت الله خامنه ای و سکوت مطلق و نداشتن فکر و برنامه از خود بنظر بیاید."

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران / خبرگزاری رسا / ویکیپدیا