تبیان، دستیار زندگی
ماهان عابدین دیگر کارشناس بی بی سی با تحریم انتخابات مخالفت کرد و تصریح کرد: خانم امین گفته اند همه ما می دانیم این انتخابات واقعی نیست؛ ایشان به کدام جامعه آماری استناد می کنند؟ این واقعا برای من جالبه که بخشی از روشنفکران و نخبگان سیاسی به خودشان اجازه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگیری داخلی بی بی سی


"ماهان عابدین" دیگر کارشناس بی بی سی با تحریم انتخابات مخالفت کرد و تصریح کرد: خانم امین گفته اند همه ما می دانیم این انتخابات واقعی نیست؛ ایشان به کدام جامعه آماری استناد می کنند؟ این واقعا برای من جالبه که بخشی از روشنفکران و نخبگان سیاسی به خودشان اجازه می دهند که از نگاه همه ما صحبت کنند.

اپوزیسیون جمهوری اسلامی همواره بر سر رأی دادن یا تحریم کردن انتخابات اختلافات جدی داشته و دارند. این بار هم، قبل از انتخابات بارها از تحریم انتخابات سخن گفتند؛ اما با حضور گسترده مردم در یازدهمین دوره انتخابات، بی بی سی فارسی با دعوت از سه کارشناس خود بحث تحریم را مجددا مطرح کرد.

ماهان عابدین

"شادی امین" که از او با عنوان فعال حقوق بشر یاد می شد در برنامه صبحگاهی ویژه پس از انتخابات، در بی بی سی فارسی از تحریم دفاع کرد و مدعی شد: «همه می دانند این کاندیداها، کاندیدای واقعی مردم نیستند در واقع ما که نمی توانستیم کاندیدا شویم و نمی توانستیم از فضای انتخاباتی استفاده کنیم [پس انتخابات باید تحریم شود] سقف آرزوهای مردم آن قدر پائین می آید که مثلا به روحانی راضی می شوند و تحت عنوان گفتمان مدرن از این آدم ها اسم برده می شود. برای من که نه رأی می دهم و نه رأی دادن را تنها عمل سیاسی می دانم، این بحث خیلی مهم است.»

تحلیلگر بی بی سی فارسی، بی اعتنا به حضور میلیونی ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «من هیچگاه در جمهوری اسلامی رأی ندادم و نخواهم داد؛ چون فکر می کنم عمل سیاسی ما می تواند فراتر از چارچوب های تعیین شده ای باشد که به ما می گویند. من در این سال ها دلم خواسته عمل مستقل خودم را داشته باشم.» وی در واکنش به مخالفت های مسعود بهنود با سخنانش، کنایه ای به بهنود زد و گفت: «در جواب سۆال قبلی شما که گفتید تحریم جواب نداده است باید بگویم کسانی که در انتخابات شرکت کردند برای ما تجربه خوبی به جا نگذاشتند؛ چون این ها بعد از سقوط دولت خاتمی و آمدن آقای احمدی نژاد گفتند که اشتباه کردیم که به اصلاح طلبان خیلی دل بستیم.»

حال باید از مدیران این شبکه که در راس آنها "صادق صبا" می باشد، پرسید که پس از حضور میلیونی ملت، چرا بحثی تکراری و شکست خورده را مطرح می کنند؟ آیا وقت آن نیست که مدیران این شبکه به مخاطبان خود و مشارکت گسترده مردم احترام بگذارند؟

اما در این میان "ماهان عابدین" دیگر کارشناس بی بی سی با تحریم انتخابات مخالفت کرد و تصریح کرد: «خانم امین گفته اند همه ما می دانیم این انتخابات واقعی نیست؛ ایشان به کدام جامعه آماری استناد می کنند؟ این واقعا برای من جالبه که بخشی از روشنفکران و نخبگان سیاسی به خودشان اجازه می دهند که از نگاه همه ما صحبت کنند. آن چه من می دانم برخلاف حرف شماست؛ مثلا خود من معتقدم این انتخابات برای ایران واقعی است. درست است که این نامزدها توقع مورد نظر ما را بر آورده نمی کنند.»

بهنود

"مسعود بهنود" که خود در لندن در این انتخابات شرکت کرده بود با تحریم مخالفت کرد و اظهار داشت: «ما در خلأ حرف نمی زنیم بلکه از ایران حرف می زنیم. سی و چند سال پیش گروهی انتخابات را تحریم کردند و هنوز هم تحریم می کنند؛ اگر تحریمشان از طرف ملت ایران جوابی داده می شد من هم الان جزء آن ها بودم. ما یک طرحی داریم که سی و شش سال است که نمی گیرد و مردم ایران به آن جواب نمی دهند. من در مقامی نیستم که بگویم اکثریت مردم ایران اشتباه می کنند.»

در بخش دیگری از ویژه برنامه بی بی سی فارسی برای اعلام نتایج انتخابات، شادی امین به همجنس باز بودن خود اعتراف کرد و گفت: «از موضع یک زن که همجنس گراست بحث بسیار مهمی است. به همین دلیل من دنبال منافع خودم می روم و ادعای نمایندگی کسی را ندارم.»

به هر حال باید توجه داشت که انتخابات 92 رنگ و بوی دیگری داشت. از یک سو در جریان انتخابات مجلس نهم علی رغم تلاش این رسانه ها مبنی بر تحریم انتخابات با توجه به عدم حضور اصلاح طلبان، مشارکت به طور چشم گیری افزایش یافت و از سوی دیگر جریان مورد حمایت این رسانه ها مجددا در انتخابات شکست خورد اما این رسانه ها سعی داشتند با ایجاد جنگ روانی این طور القا کنند که در انتخابات این دوره مردم شرکت نخواهند کرد مگر اینکه زندانیان سیاسی آزاد و کاندیدای مطرح اصلاح طلب ها به میدان بیایند و رد صلاحیت هم نشود!

"ماهان عابدین" دیگر کارشناس بی بی سی با تحریم انتخابات مخالفت کرد و تصریح کرد: «خانم امین گفته اند همه ما می دانیم این انتخابات واقعی نیست؛ ایشان به کدام جامعه آماری استناد می کنند؟

حال باید از مدیران این شبکه که در راس آنها "صادق صبا" می باشد، پرسید که پس از حضور میلیونی ملت، چرا بحثی تکراری و شکست خورده را مطرح می کنند؟ آیا وقت آن نیست که مدیران این شبکه به مخاطبان خود و مشارکت گسترده مردم احترام بگذارند؟ بی بی سی فارسی و دیگر رسانه های ضد نظام جمهوری اسلامی بارها بر تحریم تأکید کرده اند؛ اما مردم برخلاف نظر آن ها عمل کردند آیا این پیامی به کسانی که بیش از سه دهه انتخابات را تحریم کرده اند، نیست؟

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: جام نیوز / تسنیم / ویکیپدیا