تبیان، دستیار زندگی
این شبکه، در طول زمان برنامه ریزی شده ی خود تا روز انتخابات، با استفاده از ترفندهای مختلفی همچون انتخابات 88 ، درصدد القای سیاست انگلیسی خود بود و در این راستا حتی با استفاده از خوانندگان هتاک و فحاش به ارزش های دینی و اسلامی نظیر شاهین نجفی در پی نقش آ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی بی سی اصلاح طلبان را نشانه گرفت!


این شبکه، در طول زمان برنامه ریزی شده ی خود تا روز انتخابات، با استفاده از ترفندهای مختلفی همچون انتخابات 88 ، درصدد القای سیاست انگلیسی خود بود و در این راستا حتی با استفاده از خوانندگان هتاک و فحاش به ارزش های دینی و اسلامی نظیر "شاهین نجفی"  در پی نقش آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

بی بی سی

وب سایت انگلیسی "بی بی سی فارسی" در راستای تلاش برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات 92 ایران، صفحه اختصاصی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران را راه اندازی کرده بود. این وب سایت وابسته به دولت سلطنتی انگلیس که اخبار انتخابات ریاست جمهوری 92 را بصورت خبر در سایت خود منتشر می کرد، در این صفحه ویژه به پوشش اخبار انتخاباتی سال 92 ایران پرداخت. البته شبکه انگلیسی "بی بی سی فارسی" (BBC) از مدت ها قبل، انتخابات ریاست جمهوری ایران را بصورت ویژه و فوق العاده ای در دستور کار خود قرار داده بود و با برنامه های مختلف و گوناگون سعی در به انحراف کشاندن اذهان عمومی داشت.

این شبکه، در طول زمان برنامه ریزی شده ی خود تا روز انتخابات، با استفاده از ترفندهای مختلفی همچون انتخابات 88 ، درصدد القای سیاست انگلیسی خود بود و در این راستا حتی با استفاده از خوانندگان هتاک و فحاش به ارزش های دینی و اسلامی نظیر "شاهین نجفی"  در پی نقش آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

بی بی سی فارسی همچنین با اختصاص سایر برنامه های خود، مخصوصا برنامه های گفتگو محور سعی داشت در ذهن مخاطب خود در مورد فضای انتخابات ایران تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه شبکه بی بی سی فارسی یک هفته قبل از انتخابات با اختصاص برنامه ی "نوبت شما"ی خود به بحث برنامه هسته ای ایران و نقش روسای جمهور در آن، سعی در القای این مطلب به مخاطب خود داشت که اصولا روسای جمهور منتخب مردم ایران هیچگونه نقشی در اجرای برنامه هسته ای ایران ندارند!.

این شبکه انگلیسی در اقدامی (که در وب سایت آن هم انتشار یافت)، یکی از افراد اصلاح طلب را به عنوان آلت قمار اصلاح طلبان معرفی کرد که این اقدام بی بی سی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. در این رابطه سایت "بازتاب" نوشت: «بی بی سی فارسی در ادامه روند ماه های گذشته خود در حمایت آشکار از عوامل مشکوک، به تخریب مستقیم سید یکی از سران فتنه پرداخت و سعی کرد با تحریک افکار عمومی علیه حضور این فرد در انتخابات، فضا را برای فعالیت عوامل مشکوک هموار کند.»

شبکه انگلیسی "بی بی سی فارسی" (BBC) از مدت ها قبل، انتخابات ریاست جمهوری ایران را بصورت ویژه و فوق العاده ای در دستور کار خود قرار داده بود و با برنامه های مختلف و گوناگون سعی در به انحراف کشاندن اذهان عمومی داشت

موضع گرفتن بی بی سی علیه کاندیداتوری این فرد و تشبیه حضور وی به قمار که همراه با نشان دادن صحنه های کازینو و قرار دادن عکس وی در میان آلات قمار انجام شد، در حالی صورت گرفت که منطقی برای این شدت تخریب علیه حضور او توسط تحلیل گر بی بی سی ارائه نشد و گزارشگر آن، نگفت در صورت عدم موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات، چرا آنها حیثیت خود را پیش مردم از دست خواهند داد.

اصرار بی بی سی بر نشان دادن مکرر قمارخانه و آلات قمار به همراه تصویر حجت فرد مذکور که یک روحانی مشهور به شمار می رود، علاوه بر اینکه توهین به اعتقادات دینی شیعیان محسوب می شود، نشان دهنده آن است که بی بی سی فارسی برای پیشبرد پروژه انتخاباتی خود، از قالب ها و محدودیتهای حرفه ای عبور کرده است.» البته بی بی سی فارسی در یکی از برنامه های "دیدبان" خود سعی کرد خود را از اهانت به این روحانی و به گفته مجری این برنامه (فرناز قاضی زاده) طرفداری بی بی سی از احمدی نژاد و کاندیدایی خاص مبرا کند.

بی بی سی، روحانی

این رسانه انگلیسی با ادعای اینکه ما فقط به نقل اخبار می پردازیم، همواره با انتشار اخبار و تحلیل های جهت دار در خصوص مسائل ایران و کشوری مانند سوریه و حزب الله لبنان اهداف پشت پرده خود را پیاده کرده است. عدم حضور بی بی سی فارسی در انتخابات 88 ایران اگرچه به سبب ممنوع الفعالیت بودن میسر نبود اما همواره این رسانه در تلاش بوده تا به مدد عناصر نفوذی خود اخبار و اطلاعات لازم را دریافت و به شیوه خود انتشار دهد. در آشکارترین این اقدامات، رسانه بی بی سی فارسی در جریان انتخابات 88 با شیوه هایی گوناگون اقدام به برهم زدن امنیت ملی و دخالت در امور داخلی ایران نمود که از بارزترین این موارد اعلام مسیرهای راهپیمایی و همچنین ارتباط با فتنه گران (که به اصطلاح شهروند خبرنگار نامیده می شود) بود!

در پایان این تحلیل تصریح شده که توقعات مورد نظر اصلاح طلبان تبدیل به یک نوستالژی ناشی از ناکامی و فقدان بینشی نیرومند شده است و مخالفان از جمله اصلاح طلبان در داخل دارای سازمان فرسوده و فاقد استراتژی هستند. آنها برای تغییر جدی در نظام سیاسی ابتدا باید دست به اصلاحات درون گروهی بزنند.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : جام نیوز / خبرآنلاین