تبیان، دستیار زندگی
زنی می گوید: شوهرم حرف های مرا متوجه نمی شود، همیشه ساکت و مبهوت است او به حرف های من گوش نمی دهد، انگاری من، برای دیوار حرف می زنم.... از هر ترفندی برای به سخن آوردن او استفاده کرده ام اما همیشه ناموفق بوده ام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت‌های ارتباطی ونوس و مریخ!!


متاسفانه  بسیاری از زوجین به دلیل عدم آگاهی و شناخت تفاوت های ارتباطی بین زنان و مردان، دچار مشکلات عدیده ای در  برقراری ارتباط با همسر می شوند و به موجب آن نیز دچار سردی و رکود عاطفی می شوند که چندان هم خوشایند وضعیت زناشویی آنها نیست.


تفاوت‌های ارتباطی ونوس و مریخ!!

زنی می گوید: شوهرم حرف های مرا متوجه نمی شود، همیشه ساکت و مبهوت است او به حرف های من گوش نمی دهد، انگاری من،  برای دیوار حرف می زنم.... از هر ترفندی برای به سخن آوردن او استفاده کرده ام اما همیشه ناموفق بوده ام .

مردی می گوید: من حرف آخر را اول می زنم، من متوجه کلیات حرف همسرم می شوم و راه حل پیشنهادی خودم را هم بیان می کنم اما همسرم مدام توضیح می دهد و توضیح می دهد، دیگر از سوالات متعدد و تکراری او خسته شده ام .

آنچه خواندید یکی از هزاران شکایت زن و شوهران از همدیگر، در ارتباط گرفتن با یکدیگر است؛  ارتباطی که بنابر گفته روان شناسان، اساس و پایه صمیمیت رابطه بین همسران است. متاسفانه  بسیاری از زوجین به دلیل عدم آگاهی و شناخت تفاوت های ارتباطی بین زنان و مردان، دچار مشکلات عدیده ای در  برقراری ارتباط با همسر می شوند و به موجب آن نیز دچار سردی و رکود عاطفی می شوند که چندان هم خوشایند وضعیت زناشویی آنها نیست. در این نوشتار سعی شده است ابتدا به تفاوت های ارتباطی میان زنان و مردان اشاره شود و سپس راهکارهایی را نیز برای ایجاد گفتگوهای صمیمانه فی مابین همسران پیشنهاد شود.

تفاوت های ارتباطی میان زنان و مردان

اغلب روان شناسان معتقدند که پنج تفاوت اصلی ارتباطی میان زنان و مردان وجود دارد که به طور خلاصه به شرح ذیل می باشد:

دلگرم کردن: غالبا زنان برای دلگرم کردن شوهران خود از کلماتی چون آه،اوه و ... استفاده می کنند، یک مرد ممکن است این گونه علائم را به عنوان کلماتی که همسرش برای اعلام رضایت و موافقت با او بیان می دارد، تلقی کند؛ یا شاید احساس ناراحتی کند چون متوجه می شود که همسرش برای ادامه مکالمه و گرمی و شور آن از این کلمات استفاده می کند. این حالت برای زنان به گونه ای دیگر تعبیر می شود خانم ها ممکن است احساس کنند که چون همسرشان این الفاظ و یا عبارات خاصی را به کار نمی برند ، و...  آنها دوست داشتنی نیستند و یا آن که شوهرشان به او هیچ توجهی ندارد.

استفاده از کلمات بی ربط: زنان از حرف های بی ربطی که مردان به کار می برند دلخور هستند و حتی ممکن است با سکوت و یا شیوه های دیگر اعتراض کنند. شکایت و اعتراض برخی از زنان را می توان به این مسئله ارتباط داد. زنان می گویند که شوهرانشان به حرف های آنها توجهی نمی کنند در حالی که مردان آن را شیوه ای برای گفتگو می دانند.

زمان صحبت کردن از طریق اشاره و حرکت دست و صورت یا با صدا و... به همسر خود، این پیغام را برسانید که نسبت به حرف های او بی تفاوت نیستید. در این صورت همسرتان نیز متوجه می شود که شما به حرف هایش گوش می دهید و سخنان او برای شما نیز مهم و با اهمیت است

ایجاد برتری در حس یکی شدن: برای این درک این تفاوت، با کمی دقت متوجه می شوید که الفاظی چون "ما"، "تو" در میان زنان بیشتر از مردان به چشم می خورد و غالبا آنها از لحن اقتداری و خشن مردان خود رنج می برند و آن را دلیلی بر اثبات حاکمیت مردان تلقی می کنند.

سوال کردن: زنان معمولا در مکالمات خود، سوالات بیشتری می پرسند. آنها سوال کردن را راهی برای ادامه گفتگو می دانند. این در حالی است که مردان پرسیدن را راهی برای کسب اطلاعات بیشتر می دانند. مردان کمتر دوست دارند سوالات شخصی مطرح کنند. آنها فکر می کنند که اگر همسرم قرار است چیزی به من بگوید خواهد گفت. زنان نیز فکر می کنند اگر سوال نکنند شوهرشان فکر می کنند آنها بی تفاوت هستند. مردان سوالات زیاد را نشان دهنده فضولی سوال کننده می دانند در حالی که زنان آن را بیانگر ارتباط قوی و صمیمی زوجین تلقی می کنند.

تصمیم گیری: مردان هرگاه به سخنان همسران خود گوش می کنند سعی دارند سریعا راه حلی را برای مشکلات مطرح شده، پیدا کنند. اما در این مورد زنان موشکافی و پرداختن جزء به جزء به حل مسئله را ترجیح می دهند. شاید به همین دلیل است که  زنان مشکلات خود را با زنان دیگر در میان می گذارند و از تجربیات آنها نیز استفاده می کنند.

تفاوت‌های ارتباطی ونوس و مریخ!!

راهکارهایی برای ایجاد و بهبود ارتباط با همسر

زوجین برای ارج نهادن به گفتگوهای یکدیگر و همین طور استحکام روابط خود باید به مواردی توجه کافی داشته باشند، این موارد عبارتند از :

سعی داشته باشید زبان شریک زندگی خود را بهتر متوجه شوید: اگر متوجه می شوید که پندهای شما به همسرتان، تنها باعث ناراحتی و تکدر خاطر وی می شود، راه حل مناسب دیگری را پیدا کنید.

صحبت های همسرتان را قطع نکنید: هیچ گاه وسط حرف های همسرتان سخن نگوئید، اگر از طرف یکی از زوجین چنین اتفاقی افتاد سریع از این مسئله تعبیر منفی نکنید و فرض را بر این بگذارید که این روش صحبت کردن اوست و یا این که اتفاقی بوده است.

از مطرح کردن سوالات و پاسخ های نامناسب خودداری کنید: سوالات خود را به شکل ماهرانه ای بپرسید تا پاسخی درست دریافت دارید و از آن بهره ببرید. مطرح کردن پرسش هایی از موضوعات مناسب و جالب به مکالمه مفید و ادامه دار می انجامد.

از شیوه های عاطفی استفاده کنید: زیاد سخت گیر نباشید. هر کسی حساسیتی دارد حتی همسر صمیمی نیز شاید در معرض صدمه دیدن از این حساسیت باشد. در ارتباط با همسر با آگاهی و بینش عمل کنید. توجه داشته باشید که هیچ زوجی به طور صد در صد متناسب با هم نیستند، شاید همین عدم تناسب صد در صد باعث جذب دو فرد به هم می شود. یاد بگیرید تفاوت های فردی یکدیگر را بپذیرید و از برخوردهای سخت و خشن خودداری کنید. توجه داشته باشید که تفاوت های شما ناشی از بی وفایی یا فقدان اعتماد و احترام متقابل نیست. تفاوت ها خود عامل کشش هستند و نه نشانه ای از ناپسند بودن.

به هنگام گفتگو با همسرتان ساکت و مبهوت نمانید: زمان صحبت کردن از طریق اشاره و حرکت دست و صورت یا با صدا و... به همسر خود، این پیغام را برسانید که نسبت به حرف های او بی تفاوت نیستید. در این صورت همسرتان نیز متوجه می شود که شما به حرف هایش گوش می دهید و سخنان او  برای شما نیز مهم و با اهمیت است.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

راز ارتباط های ماندگار

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

نمک زندگی ،به میزان لازم

نزاع های زناشویی ،تلخ اما شیرین

رابطه زناشویی با طعم پول

زندگی هایی که شور می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.