تبیان، دستیار زندگی
با توجه به افزایش آلودگی در محیط زیست و كاهش منابع سوختی برای وسایل نقلیه، استفاده از واكنش های شیمیایی به عنوان سوخت ماشین مورد تحقیق و بررسی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان مدرسه راهنمایی سیمای نور به مدیریت سرکار خانم مهناز جمشیدی خامنه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کردند. ماشین کمیکار از این مدرسه در مسابقه ای که بین ماشین های کمیکار مدارس شرکت کننده برگزار شد مقام اول را کسب کرد. مبینا میرزا آقایی، مهسا هاشمی، آلما صمیمی، عطیه حسینی و سارینا خیرانی، دانش پژوهان عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مریم معاوضی انجام دادند. خلاصه ای از این پروژه برای علاقه مندان ارائه می گردد.

دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مقدمه

با توجه به افزایش آلودگی در محیط زیست و كاهش منابع سوختی برای وسایل نقلیه، استفاده از واكنش های شیمیایی به عنوان سوخت ماشین مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. امروزه با حمایت صنعت در کشورهای پیشرفته از این منابع و همچنین سوخت های پاک مانند اتانول و Bio Fuel ها، مسابقاتی باموضوعاتی هم چون استفاده از سوخت خاص و با قوانین و ظاهری متفاوت با کمیکارو اهدافی عالی تر در طراحی و ساخت خودروهایی با کارایی بیشتر در حال پایه ریزی و برگزاری است.

اسید سیتریک، دی کربنات سدیم، جوش شیرین، اسید سولفوریک، دی اکسید کربن، آب اکسیژنه، پرکلرات آمونیوم، یدید پتاسیم و ... به عنوان سوخت های شیمیایی ماشین های کوچک استفاده می شوند. در مسابقات کمیکار بحث از بنزین و گازییل و ... نیست و اکثر سوخت ها، سوخت هایی سبز هستند بدون آلودگی زیست محیطی.

ماشین کمیکار یکی از انواع ماشین هایی است که برای حرکت از سوخت های شیمیایی استفاده نمی کند.

این ماشین از قسمت های مختلفی درست شده است که عبارت اند از: راکتور، چرخ ها، محور چرخ ها، پروانه، کفه و قسمت هایی از قبیل پیچ های هرزگیر و واشر برای محکم شدن اجزا به یکدیگر.

مشخصات پیل: Cu-Mg

کاتد: تیغه مسی               دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان         آند: منیزیم          دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

واکنش بین فلز منیزیم و یون های مس در یک محلول نمایانگر تغییری خود به خود است که در جریان آن الکترون منتقل می شود. در آند فلز منیزیم اکسید می شود و در کاتد یون های +Cu 2  احیا می شود به ترتیب یون های +Mg 2  و فلز Cu  حاصل می شود و الکترون ها از الکترود منیزیم به الکترود مس که با یک سیم به هم متصل شده اند جاری می شوند یعنی از آند به کاتد.

دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سسیتم ترمز: خوردگی منیزیم توسط اسید فرمیک

مشخصات مکانیکی ماشین: شاسی این ماشین از جنس پلکسی و به ابعاد 210*360 میلیمتر و ضخامت 4 میلی متر است و از موتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به حرکتی استفاده شده است.

دیدگاه زیست محیطی: با توجه به خروجی این سوخت که به صورت الکتریکی است هیچ گونه آلودگی برای محیط ایجاد نمیکند و گاز های تولید شده همان گازهای غیر زیان آور موجود در هواست.

دومین دستاورد برتر مدرسه راهنمایی سیمای نور در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

قوانین اختصاصی مسابقات كمیكار

استفاده از منابع انرژی به جز سوخت شیمیایی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌های خشک و دیگر باطری‌های تجاری و صنعتی آماده و موجود در بازار و به طور كلی نیروی محركه خارجی ممنوع می‌باشد.

حركت ماشین بایستی به وسیله واكنش شیمیایی كنترل گردد و استفاده از وسایل كنترل از راه دور مكانیزم هایی مثل هل دادن یا كوک كردن، چرخاندن چرخ ها به وسیله دست، استفاده  از تكیه‌گاه و وارد كردن ضربه برای شروع حركت مجاز نمی‌باشد.

قطع نیروی محرکه واکنش اکیدا ممنوع می باشد. استفاده از انواع ترمز مكانیكی و الكتریكی و استفاده از ابزارهای یعنی برای توقف ماشین روی خط پایان باید به وسیله محاسبات شیمیایی مقدار مواد شیمیایی به کار رفته را طوری انتخاب نمایید که با تمام شدن مواد ماشین هم روی خط پایان توقف کند.

ویژه نامه هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

بخش پروژه های دانش آموزی - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی