تبیان، دستیار زندگی
مهندسی ارزش یک فن نظام یافته در رویکرد ارزش (ارزش‌گرایی VALUISM‏) است و در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می‌کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندسی ارزش

(قسمت دوم)


مهندسی ارزش یک فن نظام یافته در رویکرد ارزش (ارزش‌گرایی VALUISM‏) است و در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می‌کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی‌داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه‌ها یا کاستن از کیفیت کار است.

قسمت اول

توصیه های مهندسی ارزش

هزینه‏های تمام طول عمر پروژه را مدنظر قرار دهید نه فقط مقاطعی از آن را.

* شاخص ارزش (کارکرد به هزینه)سیستم یا زیرسیستم مورد نظر را بالا ببرید

* تاثیر هر پیشنهاد مهندسی ارزش را در صورت جوابگوئی به عملکرد از نقطه نظر زمان، هزینه وكیفیت تحلیل نموده وگزارش كنید.

مهندسی ارزش

* در برنامه‏های مهندسی ارزش، نیازهای تصریح شده، تلویحی و تكوینی را مورد توجه قرار دهید.

* برای خلاقیت ذهنی طرف های ذیربط و ذینفع احترام قائل شوید و برای بروز آن فضای مناسب ایجاد كنید.

* رای نهایی از آن كارفرما است، آن را بپذیرید.

* مهندسی ارزش می تواند حلال مشكلات باشد، به شرط آنکه از طریق نظام طراحی، منسجم و تحت كنترل باشد و با مستندات شفاف و یكپارچه‏ای پشتیبانی شود.

* بكارگیری مهندسی ارزش با استفاده از تحلیل كاركرد عوامل و محصولات معمولا توسط یك گروه آموزش دیده و متخصص به نام گروه مهندسی ارزش صورت می‏گیرد.

* گروه مهندسی ارزش مستقل از گروه طراحی است.

* متخصصین مهندسی ارزش در زمینه تحلیل پروژه‏ها از دیدگاه هزینه / كاركرد آموزش دیده‏اند.

* گروه  مهندسی ارزش با استفاده از دیدگاه هزینه / كاركرد به دنبال گزینه‏های طراحی هستند كه واجد بهبود در زمینه عملكرد، هزینه‏های ساخت و برپایی و هزینه‏های طول عمر پروژه باشند.

* گروه مهندسی ارزش، همچنین نقطه‏ نظرات خود را در زمینه بهبود روشهای ساخت یا زمانبندی اجرا، كه بر بهینه‏سازی بهره‏برداری و تعمیر و نگهداری مۆثر است به كارفرما ارائه می‏كند.

مهندسی ارزش

برنامه کاری مهندسی ارزش

برنامه کاری مهندسی ارزش ارایه ای از رویکردها و عملکرد لازم برای بدست آوردن جواب بهتر و موثرتر برای مساله می باشد. برنامه مهندسی ارزش شامل هفت  فاز به شرح ذیل می باشد:

فاز عمومی: در طول فاز عمومی روند را با سازمان دهی نیروی کار، مشخص نمودن تصمیم گیرنده، انتخاب محدوده کار، تخصیص عملکرد به هرکدام از اجزا و جهت دهی به کار گروهی سامان داده می دهند.

فاز اطلاعات: در فاز اطلاعات مسئله به اشکال خاص تجزیه می شود. از کلی گویی پرهیز می گردد. تمامی اطلاعات مربوط بطور دقیق و معنی دار جمع آوری می شود تا در تصمیم گیری کمک نماید.

فاز عملکرد: فاز عملکرد مشتمل بر کلیه تلاش هایی است که برای ارزش صورت می گیرد. عملکردهای اصلی و فرعی تعریف می شوند.

فاز خلاقیت: در فاز خلاقیت، روشهای خلق ایده های جدید بکارگرفته می شود. این روش برای خلق انبوهی از ایده ها در رابطه با محصولات، فرایندها، روش ها و غیره برای رسیدن به عملکرد و یا عملکردهای تعریف شده بکار می رود.

عرضه محصولات/خدمت باید رضایت مشتری را جلب کرده و قابلیت عرضه به بازار و رقابت را داشته و از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار باشد

فاز ارزیابی: در فاز ارزیابی، ذهن قضاوت گرا به فعالیت وادار می شود. عقاید و ایده هایی که در فاز خلاقیت ایجاد گردید تصفیه، اصلاح و ترکیب می گردد تا پیشنهاد مورد نظرحاصل شود.

فاز بررسی و توسعه: ایده های خلاقی که در بالا تصفیه، ارزیابی و مقایسه شد، در فاز تحقیق و بررسی در معرض تجدید نظر قرار می گیرند. با کمک گرفتن از مشاورین صنعتی استفاده از استانداردهای ملی که مورد استفاده قرار می گیرد منجر به راه حلهای منطقی و عملی با هزینه پائین می گردد.

فاز توصیه: در فاز اجرا جنبه هایی از قبیل چه چیز احتیاج است؟ (منابع، بودجه، زمان، افراد، کمک و غیره) مورد نظر قرار گرفته و پس از تایید تصمیم گیرنده مراحل اجرایی آغاز می شود.

حوزه های کاربردی مهندسی ارزش

در آغاز، این روش فقط در محیطهای سخت افزاری بکار گرفته شد و توسعه یافت. ولی در سالهای اخیر، این روش در بسیاری از محیطهای جدید و غیر سخت افزاری نیز بکار می رود. مهندسی ارزش در حوزه های مختلف و در ارتباط با محصولات/خدمت گوناگون قابل استفاده است (به عنوان مثال می توان کارکرد های یک برنامه، پروژه، سیستم، محصول، نوع تجهیزات، خدمات، تسهیلات، ساختمان سازی، دوره آموزشی، مدیریت سیستم ها و روش ها، تحلیل خرید، تخصیص منابع، بازاریابی و... را از طریق مهندسی ارزش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد). بنابراین روش مهندسی ارزش را می توان در همه جا به کار برد؛ ولی دامنه کاربرد این روش معمولا توسط ذهنیت کاربران، محدود می گردد.

مهندسی ارزش

 ضرورت پرداختن به مهندسی ارزش

اصولا درجه موفقیت سازمان ها در یک بازار رقابتی بر شناخت آنها از نیاز مشتریان (مصرف کنندگان) و تلاش در جهت برآورده کردن این نیاز استوار است. عرضه محصولات/خدمت باید رضایت مشتری را جلب کرده و قابلیت عرضه به بازار و رقابت را داشته و از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار باشد. همچنین حفظ زمان تولید، تحویل به موقع، انجام خدمات پس از فروش و رعایت کامل قوانین اقتصادی و زیست محیطی نیز از شرایط اصلی موسسات برای موفقیت بیشتر به خصوص در یک بازار رقابتی هستند. سازمان ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود با محدودیت منایع روبرو هستند. بنابراین هر موسسه ای می تواند فرایند و روشهای مقرون به صرفه (کاهش دهنده هزینه) را به کمک مهندسی ارزش شناسایی کرده و از این طریق تامین خواست مشتریان را با صرف حداقل هزینه محقق سازد.

به طور کلی مهندسی ارزش به عنوان یک ابزار مدیریتی می تواند منجر به نتایج ذیل شود:

1. پایین آوردن هزینه تولید

2. به حداقل رساندن پیچیدگی های تولید

3. کم کردن زمان تولید

4. استفاده از اندیشه ها و خلاقیتها

5. تامین کامل نیازهای مشتری و افزایش رضایت آنها

6. افزایش رضایت و انگیزه همکاران به واسطه افزایش سطح عملکرد آنها

7. بهینه کردن فرایند های کاری

8. کاهش مخارج سرمایه گذاری

9. ارتقاء یا ثبات کیفیت (نه کاهش هزینه به قیمت کاهش کیفیت)

10. افزایش سهم بازار و حصول اطمینان برای سود آوری

11. افزایش توان رقابت در بازار.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش وزندگی تبیان


منبع:  iranvalue- taavon- hamkelasy-tavanir