تبیان، دستیار زندگی
بازار موبایل، تبلت، سخت افزارهای گوناگون و گجت تمام دنیا را گرفته است. کمتر کسی است که صرف نظر از داشتن پول، اسمارت فون بهتری نخواهد! و این موضوعی تغییر بزرگی در سبک زندگی همه مردم دنیا نسبت به سال های قبل داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا در تسلط موبایل‌ها


بازار موبایل، تبلت، سخت افزارهای گوناگون و گجت تمام دنیا را گرفته است. کمتر کسی است که صرف نظر از داشتن پول، اسمارت فون بهتری نخواهد! و این موضوعی تغییر بزرگی در سبک زندگی همه مردم دنیا نسبت به سال های قبل داده است.

دنیا در تسلط موبایل‌ها

گستره موبایل سال هاست که در های پیشرفت است و خبر گسترش آن خبر جدیدی نیست. اما اگر اطلاعاتی که در سال جاری منتشر شده اند را مورد بررسی قرار دهید می توانید به راحتی متوجه شوید که پیوند میان موبایل ها به پیوند هایی متناوب تبدیل شده اند.

به عنوان مثال، آماری که چند وقت پیش توسط ITU منتشر شده اتصال اعجاب انگیز موبایل ها را به وضوح نشان می دهد. طبق آمار ITU نرخ نفوذ تلفن های همراه تقریبا برابر است با جمعیت جهان که این شامل 89 درصد نفوذ در کشور های در حال توسعه است که در واقع بیشترین حد رشد موبایل ها هم به شمار می رود.

دنیا در تسلط موبایل‌ها

به بیان دیگر هر انسان روی کره خاکی یا یک موبایل دارد یا به زودی یک موبایل خواهد داشت.

ITU همچنین گزارش می دهد که میزان اشتراک پهنای باند تلفن همراه از 278 میلیون در سال 2007 – همان سالی که آیفون پا به عرصه وجود گذاشت – به 2.1 میلیارد در سال 2013 رسیده، یعنی سالانه 40 درصد رشد.

اسمارت فون ها تا آن حد پیش گرفته اند که آینده پی سی ها را هم به خطر انداخته اند و تبدیل به کامپیوترهای کوچک و دوست داشتنی کاربران شده اند. اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده ای نه چندان دور کنترل جهان را در دست می گیرد و در هر جنبه از زندگی ما به یک ابزار بسیار کلیدی تبدیل می شود

با اینکه در کشورهای توسعه یافته این نرخ در حداکثر قرار دارد اما از سال 2010 در کشور های در حال توسعه میزان اشتراک پهنای باند تلفن همراه با سرعت خیره کننده ای گسترش یافته به طوری که در آفریقا 82 درصد و در عربستان 55 درصد رشد داشته است.

هزینه هنوز هم اهمیت دارد

یکی از عوامل مهم در این مورد قیمت ها و هزینه ها بوده. این روز ها گوشی های مناسبی را با قیمتی مناسب و ارزان می توان تهیه کرد. از گوشی های مدل Asha از نوکیا گرفته تا برخی از گوشی های سامسونگ که هر کدام قیمت بسیار مناسبی دارند. گرچه باید اعتراف کرد که هزینه هایی مثل هزینه پهنای باند موبایل در برخی کشورهای در حال توسعه کمی بالا است و همین می تواند مانعی هر چند کوچک به شمار برود.

دنیا در تسلط موبایل‌ها

علاوه بر این آمار، بسیاری از کارشناسان تخمین زده بودند که گجت هایی مثل اسمارت فون ها شانس و اقبال خوبی دارند و می توانند دنیا را تحت اختیار خود بگیرند. همه این حرف ها را هم اگر کنار بگذاریم خودمان می دانیم که موبایل ها به شدت فراگیر شده اند و تقریبا نمی توان جایی را پیدا کرد که در آن یک نفر یک اسمارت فون یا حداقل یک موبایل معمولی نداشته باشد.

به هر صورت اسمارت فون ها تا آن حد پیش گرفته اند که آینده پی سی ها را هم به خطر انداخته اند و تبدیل به کامپیوترهای کوچک و دوست داشتنی کاربران شده اند. اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده ای نه چندان دور کنترل جهان را در دست می گیرد و در هر جنبه از زندگی ما به یک ابزار بسیار کلیدی تبدیل می شود.

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از Readwrite