تبیان، دستیار زندگی
از دریاچه های ولشت و چورت برایتان گفتیم اما به جز این دو، استان مازندران یک دریاچه معروف دیگر هم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمال گردی به صرف جنگل و دریا
شمال گردی


از دریاچه های ولشت و چورت برایتان گفتیم اما به جز این دو، استان مازندران یک دریاچه معروف دیگر هم دارد. دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه که به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران - شمال و وجود دو جاده آسفالته و راه آهن خیلی راحت می توانید سراغش بروید.

دریاچه شورمست که در جنوب استان مازندران و حدود 200کیلومتری تهران قرار دارد، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه که وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمق آن 5 متر است. این دریاچه در پنج و نیم تا 6 کیلومتری شهر پل سفید واقع شده‌ و در مجاورت روستای شورمست قرار دارد. محل قرار گیری دریاچه در ارتفاعات به گونه ای است که در سفر به شورمست، منظره جنگل های توسکا از ارتفاعات در چشم اندازتان قرار دارد.

دریاچه شورمست

شورمست دریاچه کوچکی است و مساحت آن در حدود 16هزار متر مربع یعنی تقریبا برابر با دو زمین فوتبال است. اما همین دریاچه کوچک همراه با درختان تنومندی که آن را احاطه کرده و در بعضی نقاط به درون آب فرو رفته اند، چشم انداز فوق العاده ای را به وجود آورده است. دور تا دور دریاچه راه خاکی ماشین رو است و دربعضی نقاط امکان پارک کردن خودروی شما وجود دارد.

دریاچه شورمست

امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه عبارتند از: آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، سفره خانه، آلاچیق های کرایه ای و قایق های پدالو و اسب کرایه ای. اما با همه این ها، شنا کردن در دریاچه شورمست ممنوع است. این دریاچه زیستگاه جانوارانی مثل مارآبی، قورباغه، انواع ماهی و ملخ است.

شورمست دریاچه کوچکی است و مساحت آن در حدود 16هزار متر مربع یعنی تقریبا برابر با دو زمین فوتبال است. اما همین دریاچه کوچک همراه با درختان تنومندی که آن را احاطه کرده و در بعضی نقاط به درون آب فرو رفته اند، چشم انداز فوق العاده ای را به وجود آورده است

کجا بگردیم؟

گذارتان که به شورمست افتاد، سری هم به دیدنی های اطراف سوادکوه بزنید. پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوه های صخره‌ای خروا و نروا و... دیدنی هایی هستند که در سوادکوه انتظار شما را می کشند.

دریاچه شورمست

چطور برویم؟

اگر از تهران و از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید،حدود 65 کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار "پل ورسک" به شهر پل سفید می رسید. در مرکز شهر مسیر آسفالتی به سمت روستای شورمست می رود. با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی 5 کیلومتر به دوراهی می رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می رسد. فاصله پل سفید تا قائمشهر  هم حدود 50 کیلومتر است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان