تبیان، دستیار زندگی
شمال گردی برای اکثر ما به معنی گشت و گذار در سواحل دریای خزر است. اما شاید بد نباشد این بار که گذارتان به استان های شمالی افتاد، از دو دریاچه دیدنی این منطقه هم دیدن کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواهرخوانده‌های دریای خزر
دریاچه


شمال گردی برای اکثر ما به معنی گشت و گذار در سواحل دریای خزر است. اما شاید بد نباشد این بار که گذارتان به استان های شمالی افتاد، از دو دریاچه دیدنی این منطقه هم دیدن کنید. دریاچه های چورت و ولشت که هر دو در استان مازندران قرار دارند.

دریاچه چورت (Chorat) که به میانشه (Mianshe) هم معروف است، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و شاید جالب باشد که بدانید عمر آن به 100 سال هم نمی رسد! این دریاچه در سال 1320 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد به وجود آمده و بدون شک یکی از زیباترین منظره های سبز و آبی دنیا است که می توانید ببینید. مهم تر از آن این که در چورت امکان آب تنی هم دارید و این یعنی یک سفر کامل و بی نقص به یک دریاچه دیدنی در دل جنگل!

شمال گردی

وسعت دریاچه حدود 2.5 هکتار است و در زمان کم آبی باقیمانده درختهایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند به چشم می خورند. حسن دیگر دریاچه چورت این است که راه جنگلی و خدمات رفاهی مثل سرویس بهداشتی دارد و می توانید در نزدیکی آن، یعنی روستای چورت یک نیم روز به یاد ماندنی را با غذاهای محلی و گشت و گذار میان مردم روستایی داشته باشید.

شمال گردی

این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و شکل هندسی بیضی دارد. عمق دریاچه بسته به میزان بارش های فصلی متفاوت است و در آن ماهی‌هایی خواهید دید که افراد محلی به دریاچه انداخته اند. این دریاچه در نزدیکی چشمه های باداب سورت قرار دارد و بعد از گشت و گذار در آن می توانید سری هم به این چشمه ها بزنید.

شمال گردی

دریاچه چورت در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد و برای رسیدن به آن می توانید مسیر ساری کیاسر را انتخاب کرده و پس از طی مسافتی در حدود 25 کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. در مسیر شما چند روستا قرار دارد که بعد از آنها یک مسیر خاکی شما را به دریاچه می رساند. طول این مسیر جاده خاکی 10 کیلومتر است.

دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و از آنجایی که در یک گودال بزرگ جا گرفته و با تپه های کم ارتفاع احاطه شده، به راحتی به چشم نمی آید

دریاچه ای در دل کوه

اما کمی دورتر، در نزدیکی های چالوس و کلاردشت یکی دیگر از دریاچه های دیدنی شمال قرار دارد. دریاچه کوهستانی ولشت که در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت واقع شده و برای دیدن آن باید به کیلومتر 25 جاده چالوس- کرج، شهر مرزن آباد بروید. در بخشهای شرقی و غربی مرزن آباد، دو منطقه ییلاقی به نام های کجور و کلاردشت خواهید دید که وجود دریاچه ولشت به این دو منطقه لطافت هوای بیشتری داده است.

شمال گردی

دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و از آنجایی که در یک گودال بزرگ جا گرفته و با تپه های کم ارتفاع احاطه شده، به راحتی به چشم نمی آید. اما همین که نزدیک این دریاچه شوید، کیفیت بهتر هوا و دمای متفاوتی که با سایر نقاط کلاردشت وجود دارد نزدیکی تان را به دریاچه خبر می دهد. در دریاچه ولشت، آبزیانی مثل ماهی سفید، اردک ماهی و شاه کولی زندگی می کنند که البته همه آنها در معرض تهدید هستند.

برای رسیدن به دریاچه ولشت باید از شهر چالوس و از مسیر کندوان راهی شوید و بیست و سه کیلومتر که از تهران دور شدید، بعد از پل کجور و گذر از سربالایی‌ها و پیچ های جنگل به دریاچه برسید.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان