تبیان، دستیار زندگی
وزارت خارجه مصر از لغو گذرنامه رئیس جمهوری عزل شده و خانواده اش و نیز اعضای دفتر وی و مشاورانش خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار از تحولات مصر

ابطال گذرنامه مرسی و خانواده وی


وزارت خارجه مصر از لغو گذرنامه رئیس جمهوری عزل شده و خانواده اش و نیز اعضای دفتر وی و مشاورانش خبر داد.

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای از لغو گذرنامه های محمد مرسی و خانواده اش خبر داد.

گذرنامه

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: به درخواست رسمی رئیس جمهوری موقت این گذرنامه ها باطل شده است. همچنین گذرنامه های معاونان و مشاوران رئیس جمهوری عزل شده و نیز اعضای دفتر وی و نیز اعضای مجلس منحل شده شورای مصر نیز باطل شده است.

این درحالی است که حاضران در میدان رابعه العدویه تحرکات گسترده ای برای آمادگی برای تظاهرات میلیونی امروز آغاز کرده اند.

در مقابل حاضران در میدان التحریر از صبح جمعه خود را آماده تظاهرات میلیونی موسوم به نصر و عبور در حمایت از ارتش کرده اند.

علاوه بر نصب بلندگوهای اضافی و پهن کردن فرش قرمز در میدان التحریر و پذیرایی از تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در حمایت از ارتش و تبریک دهم ماه رمضان به السیسی نصب شده است که بر روی یکی از آنها نوشته شده است: ساکنان سینا مخالف تروریسم هستند و از عملیات ارتش برای رها شدن از شر تروریست ها حمایت می کنند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی مصری در الجیزه برای مقابله با هر حادثه خشونت آمیز احتمالی خود را آماده کرده اند و تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف سفارتخانه ها و تاسیسات مهم اتخاذ شده است و تعداد نیروهای امنیتی در اطراف بانک ها برای جلوگیری از سرقت افزایش یافته است.

این درحالی است که لو اوغلو معاون رئیس حزب مردم ترکیه دولت رجب طیب اردوغان را متهم به حمایت از اخوان المسلمین و محمد مرسی رئیس جمهوری عزل شده که مغایر با منافع ملی ترکیه است، کرد.

وی افزود: اهتمام اردوغان به مرسی به مثابه دخالت در امور داخلی مصر است.نتایج رای گیری در هر دموکراسی ضروری است اما شرط کافی نیست.

اوغلو بیان کرد: دولت اردوغان اهداف طایفه ای را در مصر دنبال می کند و رویای تبدیل شدن به قدرت منطقه ای را در سر می پروراند و به همین منظور به  وکیل مدافع مرسی تبدیل شده است

به درخواست رسمی رئیس جمهوری موقت این گذرنامه ها باطل شده است. همچنین گذرنامه های معاونان و مشاوران رئیس جمهوری عزل شده و نیز اعضای دفتر وی و نیز اعضای مجلس منحل شده شورای مصر نیز باطل شده است

سخنگوی ارتش: مرسی بازداشت نیست

سخنگوی ارتش مصر ادعا کرد رئیس‌جمهور برکنارشده این کشور، بازداشت نیست و هدف از نگاه داشتن وی، حفاظت از جان اوست.

«احمد محمد علی» سخنگوی ارتش مصر در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: محمد مرسی بازداشت نیست، چون هیچ دادگاهی حکم بازداشت وی را صادر نکرده است.

وی افزود: مرسی طرفداران و مخالفانی دارد و مصر در مرحله بی ثباتی به سر می‌برد، هدف از نگه داشتن مرسی، حفاظت از جان او است.

از سوی دیگر یکی از رهبران اخوان المسلمین از آزادی سه تن از اعضای این گروه از جمله «ایمن هدهد» و «باکینام الشرقاوی» و «عبد المجید مشالی» خبر داد.

مرسی ، مصر

فشار به حزب‌الله برای سرنگونی اسد

یک روزنامه آمریکایی نوشت: برای اینکه حزب‌الله قانع شود که از حمایت از اسد دست بردارد، باید قبول کند که اسد نمی‌تواند در قدرت باقی بماند و همچنین حکومت جدید در سوریه علیه منافع حزب‌الله لبنان نیست.

نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «جاناتان استیونسون»، استاد مطالعات راهبردی دانشگاه نبرد دریایی آمریکا، پیشنهاد کرده است که برای تحت فشار قرار دادن دولت بشار اسد در سوریه ایالات متحده باید جنبش حزب‌الله لبنان را تحت فشار قرار دهد.

بنابراین گزارش، در لبنان خشم عمومی از دخالت حزب‌الله در سوریه رو به افزایش است و این فرصت خوبی برای واشنگتن است. آمریکا حتی در صورت لزوم باید با ایران نیز مذاکره کند تا از نفوذ خود بر حزب‌الله لبنان استفاده نماید.

حزب‌الله برگه برنده بشار اسد در نبرد سوریه است و اگر حمایت هزاران نیروی حزب‌الله نبود، ارتش سوریه نمی‌توانست شهر استراتژیک القصیر را بازپس گیرد و حتی برای حفظ دمشق و حومه آن نیز به مشکل برمی‌خورد. از سوی دیگر حزب‌الله نیز سوریه را به‌منزله معبر سلاح می‌نگرد. بنابراین برای حزب‌الله بهتر است که سوریه توسط متحدی چون اسد اداره شود تا شورشیان سنی.

این گزارش با تاکید بر اینکه حزب‌الله لبنان قدرتمندترین میلیشیای غیر دولتی در جهان است،  مدعی شده است که حزب‌الله فاقد تجهیزات یک ارتش کلاسیک بوده و از همین رو با پراکندگی نیروهایش مشکل دارد، بالاخص آنکه احتمال یک جنگ دیگر با اسرائیل در بین باشد.

نویسنده گزارش همچنین ادعا کرده است که روشن نیست که رهبران جنبش حزب‌الله لبنان، نبرد در سوریه را یک ضرورت بینگارند. از سوی دیگر، احتمال قدرت گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی سنی در داخل خاک لبنان مورد توجه نویسنده گزارش قرار گرفته که حزب‌الله از آن و وقوع جنگ داخلی در لبنان، سخت بیزار است.

مرسی طرفداران و مخالفانی دارد و مصر در مرحله بی ثباتی به سر می‌برد، هدف از نگه داشتن مرسی، حفاظت از جان او است

از منظر نگارنده این گزارش، حزب‌الله نیرویی عمل‌گراست که به ثبات لبنان و مشروعیت سیاسی خود در این کشور اهمیت می‌دهد. برای اینکه حزب‌الله قانع شود که از حمایت از اسد دست بردارد، باید قبول کند که اسد نمی‌تواند در قدرت باقی بماند و همچنین حکومت جدید در سوریه علیه منافع حزب‌الله لبنان نیست.

به نوشته استیونسون، راه به‌دست آوردن دل حزب‌الله لبنان از ایرن می‌گذرد. ایالات متحده باید ایران را به‌عنوان یک شریک در مذاکرات صلح سوریه وارد کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران خواستار روابط بهتر با عربستان سعودی است که از شورشیان سوریه حمایت می‌کند. روحانی می‌تواند فضا را برای یک مصالحه باز کند. دولت اوباما همچنین باید آماده پذیرش سناریوهای مختلف برای تقسیم قدرت باشد، سناریوهایی که ممکن است به علوی‌های طرفدار اسد نقش بدهد

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: تسنیم/ فارس/تابناک