تبیان، دستیار زندگی
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور گفت: قیمت خودروهای کره‌ای در بازار به کمتر از قیمت عرضه این خودروها از سوی شرکت واردکننده سقوط کرده است تا اتفاقی عجیب در بازار خودرو بیفتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقی عجیب در بازار خودرو


رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور گفت: قیمت خودروهای کره‌ای در بازار به کمتر از قیمت عرضه این خودروها از سوی شرکت واردکننده سقوط کرده است تا اتفاقی عجیب در بازار خودرو بیفتد.

خودرو کره ای

حسن زمانی افشار اظهار کرد: رکود بازار در چند هفته اخیر، تثبیت نسبی قیمت‌ها با اندک نوسان رو به پایین را به دنبال داشته است.

وی با بیان این‌که به دلیل کاهش نسبی نرخ ارز قیمت خودروهای وارداتی مقداری کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش قیمت در دو برند کره‌ای هیوندایی و کیا رخ داده به‌گونه‌ای که نرخ این خودروها در بازار به کمتر از قیمت نمایندگی سقوط کرده است. به عنوان مثال در حالی خودروی هیوندایی IX55 به قیمت حدود 211 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت فروش این خودرو از سوی شرکت واردکننده، 240 میلیون تومان است.

وی افزود: در شرایطی که شرکت واردکننده، خودروی جنسیس را به قیمت حدود 285 میلیون تومان عرضه می‌کند قیمت این خودرو در بازار به 245 میلیون تومان کاهش یافته است.

زمانی افشار با بیان این‌که به این ترتیب مصرف‌کنندگان به جای مراجعه به شرکت واردکننده، خودروی مورد نیاز را از بازار تهیه می‌کنند، تصریح کرد:‌ در این مدت قیمت دیگر خودروهای وارداتی نیز مقداری کاهش یافته است.

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور، در صورت کاهش و یا حتی تثبیت نرخ ارز در سطوح فعلی، قیمت خودروهای وارداتی باز هم کاهش خواهد یافت.

خودروسازان بزرگ هم‌اکنون به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای مقابله با تحریم به دنبال همکاری با چینی‌ها هستند که به نظر می‌رسد حتمی خواهد بود.با این حال راهکار بلند مدت برای مقابله با تحریم صنعت خودرو، توسعه محصولات داخلی است که البته این موضوع نیاز به انسجام درونی این صنایع و تامین منابع مالی مورد نیاز دارد

آغاز مذاکره خودروسازان بزرگ با ‌چینی‌ها

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مذاکره خودروسازان بزرگ داخلی با خودروسازان چینی آغاز شده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون برخی از مدیران مربوطه در حال رایزنی با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک هستند.

شهرام آزادی، عضو هیات علمی گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  در پاسخ به این‌که راهکار مقابله با تحریم صنعت خودرو چیست؟ اظهار کرد: ‌راهکار کوتاه مدت در این زمینه همکاری مشترک با خودروسازان کشورهایی چون چین است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون تعدادی از مدیران خودروسازان بزرگ در حال مذاکره با خودروسازان چینی هستند، خاطرنشان کرد: البته شخصا موافق تولید خودروهای چینی در ایران نیستم زیرا زمانی صنعت خودروی چین عقب‌تر از صنعت خودروی ایران بود به همین دلیل نباید خودروهای چینی در ایران تولید شود.

عضو هیات علمی گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: خودروسازان بزرگ هم‌اکنون به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای مقابله با تحریم به دنبال همکاری با چینی‌ها هستند که به نظر می‌رسد حتمی خواهد بود.با این حال راهکار بلند مدت برای مقابله با تحریم صنعت خودرو، توسعه محصولات داخلی است که البته این موضوع نیاز به انسجام درونی این صنایع و تامین منابع مالی مورد نیاز دارد.

بیشترین کاهش قیمت در دو برند کره‌ای هیوندایی و کیا رخ داده به‌گونه‌ای که نرخ این خودروها در بازار به کمتر از قیمت نمایندگی سقوط کرده است. به عنوان مثال در حالی خودروی هیوندایی IX55 به قیمت حدود 211 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت فروش این خودرو از سوی شرکت واردکننده، 240 میلیون تومان است

آزادی خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگ در دهه 70 با تاسیس مراکز تحقیق و توسعه قدم در راه خودروساز شدن گذاشتند به‌گونه‌ای که در این دهه اقدامات خوبی صورت گرفته و خودروهایی چون تیبا و سمند طراحی شد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در دهه 80 فعالیت مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان‌ تقریبا متوقف شد، تصریح کرد: به این ترتیب در دهه اخیر روند توسعه محصول در صنعت خودروی داخلی کند شد به همین دلیل مونتاژ و فروش خودروهای خارجی در ایران افزایش یافت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و وجود مشکلاتی چون تحریم و کمبود نقدینگی، حرکت به سمت خودروساز شدن بسیار مشکل است با این حال به عنوان یک راهکار مقابله با تحریم‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ‌البته بهترین راهکار در این زمینه تعامل با کشورهای صاحب تکنولوژی و شکستن تحریم صنعت خودرو است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: ایسنا