تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در کشتی‌های پهلوگرفته آماده ترخیص است اما وارد‌کنندگان هنوز نمی‌دانند که ارز اختصاص یافته به نهاده‌های وارداتی چگونه برای آنها محاسبه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین خبرها از مرغ، گوشت و میوه+ قیمت


مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در کشتی‌های پهلوگرفته آماده ترخیص است اما وارد‌کنندگان هنوز نمی‌دانند که ارز اختصاص یافته به نهاده‌های وارداتی چگونه برای آنها محاسبه می‌شود.

مرغ و گوشت

هدایت اصغری اظهار کرد: از هفته‌های گذشته که مسئولان اظهارات مختلفی درباره‌ نرخ ارز اختصاص یافته به نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور مطرح کرده‌اند و برخی از خداحافظی با ارز مرجع و برخی دیگر از پابرجا بودن آن سخن به میان آورده‌اند، بازار نهاده برای تولید‌کنندگان پرنوسان شده است.

وی افزود: در حالی که کشتی‌های حامل نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در حال پهلو‌گرفتن و آماده‌ی ترخیص هستند، وارد‌کنندگان هنوز نمی‌دانند که باید نهاده‌های خود را با ارز مرجع ترخیص کنند یا ارز اختصاص یافته به این محموله‌های وارداتی به گونه‌ دیگری محاسبه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: تولید‌کنندگان تخم‌مرغ که تولید برای آنها دیگر مقرون به صرفه نیست و امیدی به تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز تولید ندارند، در حال حذف گله‌های مولد هستند.

با حذف گله‌های مولد در آینده تولید تخم‌مرغ به شدت کاهش می‌یابد و نوسانات سال‌های 89 و90 مجددا تکرار خواهد شد چرا که حتی در صورت واردات تخم‌مرغ قیمت این فرآورده پروتئینی به شدت افزایش خواهد یافت.

براساس مصوبه‌ ماه گذشته ستاد تنظیم بازار باید 33 میلیارد تومان برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد بر مصرف تامین می‌شد که مقرر شد به جای تامین نقدینگی مورد نیاز مرغداران هر دو ماه یکبار 100 هزار تن نهاده مدت‌دار به آنها داده شود تا بتوانند با فروش آن، اعتبار مورد نیاز برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد بر مصرف را تامین کنند.

نیوزلند یکی از بهترین کشورهای صادر کننده گوشت در دنیاست و پس از متقاضیان که تمایل به واردات گوشت از این کشور دارند، می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند. در حال حاضر برزیل، استرالیا، هندوستان و نیوزلند از کشورهای صادر کننده گوشت به ایران محسوب می‌شوند

واردات گوشت از نیوزلند

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: کارهای مقدماتی امضای تفاهم نامه با کشور نیوزلند برای واردات گوشت انجام شده است و این کار در مراحل نهایی‌اش قرار دارد.

محسن مشکوة افزود: نیوزلند یکی از بهترین کشورهای صادر کننده گوشت در دنیاست و پس از متقاضیان که تمایل به واردات گوشت از این کشور دارند، می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند. در حال حاضر برزیل، استرالیا، هندوستان و نیوزلند از کشورهای صادر کننده گوشت به ایران محسوب می‌شوند.

مشکوة همچنین با بیان اینکه سازمان دامپزشکی هم چنان پیگیر امضای تفاهم نامه با کشورهای چین و پاکستان برای صادرات محصولات پروتئینی است، گفت: تاکنون پاسخ مثبتی از سوی این کشورها دریافت نکرده‌ایم.

به گفته‌ وی، محصولات پروتئینی ایران به کشور کره جنوبی نیز صادر می‌شده که طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه بوده است.

میوه

میوه ارزان شد

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار از کاهش قیمت انواع میوه خبر داد.

مصطفی دارایی‌نژاد اظهار کرد: انواع میوه به ویژه موز در چند روز گذشته کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر هر کیلو موز 2800 تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: سیب گلاب کیلویی 2500 تومان، خیار کیلویی 900 تومان، گیلاس درجه یک کیلویی 5000 تومان، گیلاس معمولی کیلویی 3000 تومان و زرد‌آلو کیلویی 3000 تومان به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار با اشاره به نرخ مصوب گفت: هلو کیلویی 2000 تا 3500 تومان، آلو قطره طلا 1500 تومان و آلو 1500 تا 2500 تومان در میادین عرضه می شود.

دارایی‌نژاد همچنین درباره‌ هندوانه و طالبی گفت: هندوانه کیلویی 600 تومان و طالبی کیلویی 750 تومان به فروش می‌رسد.

او در پاسخ به این سوال که چرا قیمت میوه میادین در سطح شهر بسیار با هم متفاوت است، بیان کرد: میوه در میادین کمتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد و تمام داد‌وستد‌ها با فاکتور و نظارت رسمی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر قیمت میوه در سطح شهر هیچ نظارتی ندارند و به طور مثال می‌توان به قیمت گوجه در میدان تجریش اشاره کرد که کیلویی 1700 تومان به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار افزود: گوجه‌فرنگی کیلویی 600 تا 800 تومان، پیاز زرد 600 تومان‌، پیاز صدفی 150 تومان، سیب‌زمینی 1200 تومان و سیب استانبولی 2000 تومان به فروش می‌رسد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، ایسنا، فارس