تبیان، دستیار زندگی
الیاف پنبه‌ی کوهی(آزبست) می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود. این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از 0.5 میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان سلام ایران زمین به مدیریت جناب آقای یوسف جلالی در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی دستگاه جمع کننده گرد لنت از دبیرستان جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. سپهر رستگار و فرشاد مصفا، پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای پوریا کشاورز انجام دادند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

حتماً بارها و بارها به سراغ خودرویتان رفتید و متوجه كثیف شدن رینگ و اجزای داخلی چرخ خودرویتان شده‌اید. شاید در نگاه اول و بدون توجه به عواقب آن، موضوع سطحی و غیر قابل تأملی به نظر بیاید و تصور شود كه تنها با تمیز كردن رینگ مشكل حل می‌شود! اما بیایید با هم كمی دقیق‌تر به موضوع نگاه كنیم.

«در ساخت لنت از موادی قبیل آزبست و گرافیت و مس استفاده می‌شود»

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ضرورت تحقیق

الیاف پنبه‌ی کوهی(آزبست) می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود. این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از 0.5 میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند.

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

بیماری‌های ناشی از استنشاق پنبه‌ی کوهی:

آزبستوسیس

سرطان ریه

مزوتلیوما

سرطان حنجره

چه راه حل‌هایی برای حذف آلودگی‌های ناشی از آزبست در کشور داده‌اند؟

«طرح‌های متعدد و مختلفی را مسئولین برای کاهش آلودگی هوا ناشی آزبست کلان شهرها به مرحله‌ی اجرا رساندند که در واقع تقریباً تمامی آن‌ها با شکست مواجه شده است. مهم‌ترین این طرح‌ها عبارتند از:  آب پاشی و مه پاشی، تعطیلی مدارس، طرح ترافیک (همچنین طرح زوج وفرد) و گران شدن بنزین

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

هدف

با توجه به نكات گفته شده در مورد گرد لنت، متوجه مضرّات آن هم در محیط زیست و هم در خودرو می‌شویم. در واقع ما قصد داریم توسط کاور دور دیسکی که طراحی کرده و ساخته‌ایم برای جمع آوری گرد لنت استفاده می‌کنیم.

دانش پژوهان پر تلاش این دبیرستان حین انجام پروژه با موانع زیادی روبرو شدند که البته با ارائه راهکارهای مناسب به روشی برای ساخت این دستگاه دست یافتند.

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

شیوه ساخت

ابزار ساخت

1. گالوانیزه جهت درست کردن صفحه های حامل گریس.

2. دیسک و لنت خودرو

3. کاور یا پوشش دور تا دور دیسک از جنس آلومینیوم جهت جمع آوری گرد لنت (طراحی و ساخت)

4. گریس نسوز برای جمع آوری دیسک

5. توری فلزی جهت ساختن فیلتر

6. فیلتر هوای کیسه ای 0.3 میکرون جهت ساختن فیلتر

دستاورد برتر دبیرستان سلام ایران زمین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

مراحل ساخت

اولین قدم برای ساخت ایده‌ی خود که همان کاور یا پوشش دور تا دور دیسک بود، باید یک اتومبیل را انتخاب می‌کردیم که آزمایشات خود را روی آن انجام می‌دادیم با توجه به اندازه گیری‌هایی که در نمایندگی‌های ایران خودرو انجام دادیم خودروی پژو پارس را انتخاب کردیم و کاور خود را متناسب با آن از جنس آلومینیوم ساختیم.

دومین مرحله از کار ساخت یک جای صفحه ای بود زیرا زمانی که به دست مشتری می‌خواهد برسد باید یک بسته بندی داشته باشد.

کارکرد

هنگام ترمز گیری خودرو، مواد متراکم لنت به صورت گرد لنت در فضای کاسه چرخ و محیط منتشر می‌شود. با کاور یا پوششی که دور تا دور دیسک تعبیه کردیم و با توجه به آغشته کردن سطح داخلی کاور به گریس، با برخورد این گرد لنت‌ها به سطح داخلی یا فیلتر هوا، جذب می‌شوند. طول عمر این مکانیزم، بسته به شدت ترمز گیری، مقدار ترمز گیری، جنس لنت و سایر عوامل می‌تواند همزمان با تعویض لنت عوض می‌شود.

ویژه نامه هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی