تبیان، دستیار زندگی
کمک کردن به کودکان خیابانی به شکل عملی خیر درآمده که این صدقه ناصحیح عرصه خدمت رسانی متولیان اصلی ساماندهی این کودکان را با دشواری روبه‌رو کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کودکان خیابانی صدقه ندهید


کمک کردن به کودکان خیابانی به شکل عملی خیر درآمده که این صدقه ناصحیح عرصه خدمت رسانی متولیان اصلی ساماندهی این کودکان را با دشواری روبه‌رو کرده است

کمتر روزی است که پشت یکی از چراغ‌های قرمز به کودکانی برنخوریم که با التماس از ما می‌خواهند، آدامس بخریم یا بابت پاک کردن شیشه ماشین پولی به آنها بدهیم.

کودکانی که با چهره‌های معصوم و لباس‌های وصله‌دار نداری‌شان بر روح ما سوهان می‌کشد و بی‌اختیار حس نوع دوستی را در ما زنده می‌کند، بی‌اختیار می‌ایستیم و اگر چه جنسشان را احتیاج نداریم، اما باز می‌خریم و از آن بدتر آن است که برخی فقط به آنها پول می‌دهند و جنسشان را هم نمی‌برند!

کودکان کار

نمی‌توانیم کودکی را ببینیم که برای 200 تومان التماس می‌کند

سال‌هاست مردم ما به این کودکان خیابانی و یا کودکان کار کمک می‌کنند و این نوع کمک نادرست به شکلی در آمده که در بسیاری موارد جای صدقه‌های صحیح را گرفته است.

در بیشتر موارد نمی‌دانیم یا فکر نکرده‌ایم که کمک ما درد این کودک را دوا نمی‌کند و تنها باعث می‌شود او با گدایی و مشاغل کاذب بزرگ شود، در حالی که جای او مدرسه است و نهادهایی در قانون موظف شده‌اند وضعیت این کودکان را سامان بخشند.

پس بهتر است مراکز ذی‌صلاح شهرداری و بهزیستی و یا پلیس را از وجود این کودکان آگاه کنیم و کمک‌های خود را نیز به بهزیستی یا کمیته امداد برای ساماندهی هدفمند این کودکان اهدا کنیم.

قوانین کشور در مورد کودکان خیابانی چه می‌گوید

شهرداری یکی از نهادهای متولی کودکان خیابانی است که مدیریت نظارت و کنترل شهرداری در بخش تخلفات شهری به وسیله اکیپ‌های ویژه‌ای که برای جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی آموزش دیده‌اند در این زمینه فعالیت می‌کند.

البته شهرداری تنها در رسالت زیباسازی منظر شهر و در بخش فعالیت‌های فرهنگی خود موظف است کودکانی را که به دستفروشی و یا تکدی‌گری می‌پردازند و یا فاقد سرپرست هستند شناسایی و به مراکز ذی‌صلاح بهزیستی تحویل دهد.

در قانون شهرداری‌ها آمده است، اکیپ‌های رفع تخلفات شهری شهرداری موظفند با کودکان خیابانی که توسط افراد سودجو و یا باندهای تکدی‌گری تحت شگردهای خاصی به ایجاد مزاحمت برای شهروندان پرداخته و یا چهره شهر را نازیبا می‌کنند، برخورد کند.

مدیریت نظارت و کنترل شهری سعی دارد با توصیه و تعهد گرفتن از این کودکان و در مراحل بعد با کمک مراکز ذی‌صلاح از مداومت این کودکان در مشاغل کاذب جلوگیری به عمل آورد.

بند 5 ماده 55 شهرداری‌ها نیز انجام مشاغل مزاحم و دستفروشی و تکدی‌گری را جرم دانسته و مدیریتی در شهرداری برای ساماندهی به این مشکل راه‌اندازی کرده است.

ماده 712 قانون مجازات اسلامی نیز تکدی‌گری و کلاشی را جرم دانسته و افرادی را که از این راه امرار معاش می‌‌کنند به حبس از یک تا سه ماه و مصادره اموال گدایی شده محکوم می‌کند، همچنین ماده 713 این قانون می‌گوید، هر کس کودک صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی‌گری قرار دهد، به حبس از سه ماه تا دو سال و استرداد اموال گدایی شده محکوم می‌کند.

پس بهتر است مراکز ذی‌صلاح شهرداری و بهزیستی و یا پلیس را از وجود این کودکان آگاه کنیم و کمک‌های خود را نیز به بهزیستی یا کمیته امداد برای ساماندهی هدفمند این کودکان اهدا کنیم

در اصفهان کودک خیابانی نداریم/ این‌ها کودکان کار هستند

کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه کودکان خیابانی به افرادی زیر سن 18 سال اطلاق می‌شود در اصفهان به معنای کلمه کودک خیابانی و کارتن خواب نداریم.

عباسعلی توفیقی افزود: بیشتر این‌ها کودکان کار هستند که خانواده و یا افراد دیگر از درآمد آنها ارتزاق می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد این کودکان مورد استثمار گروه‌ها و باندهای تکدی‌گری قرار می‌گیرند که این نمونه در اصفهان کم است.

وی ساماندهی کودکان کار را جزو وظایف ذاتی بهزیستی دانست و بیان کرد: در مصوبه شورای عالی اداری در سال 78، بهزیستی را در کنار 15 دستگاه دیگر موظف کرده که به ساماندهی کودکان کار و کودکان خیابانی بپردازند.

کودکان کار

کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان کمیته امداد امام خمینی(ره)، فنی و حرفه‌ای، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، پلیس، دادگستری، معاونت درمان، تامین اجتماعی و بیمه‌ها را برخی از این سازمان‌ها دانست که باید بهزیستی را در ساماندهی این کودکان کمک کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی پروسه‌ای بلند مدت است، گفت: در موارد اولیه احراز هویت این کودکان و معین شدن سرپرست آنها در دستور کار قرار دارد و از امکانات حمام و لباس و مکان خواب برخوردار می‌شوند.

توفیقی اضافه کرد: پس از آن مورد مصاحبه روانشناسی و مددکاری قرار می‌گیرند و از نظر بیماری‌های عمومی چکاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد کودکان کار و خیابانی اصفهان جزء اتباع بیگانه افاغنه هستند، اظهار کرد: این کودکان به کارهایی از قبیل فروش آدامس، جوراب، گل، زدن واکس یا شیشه پاک کنی اتومبیل، فروش فال و یا جمع‌آوری کاغذ و مقوا و بازیافت این مواد می‌پردازند.

کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: طبق ماده 712 قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری به هر شکل جرم محسوب می‌شود و اگر محرز شود فرد یا گروهی کودکان را برای این امر استثمار کرده‌اند از طریق دادگستری با این افراد برخورد می‌شود و اگر این افراد پدر یا مادر کودک باشند یعنی او بدسرپرست باشد، از والدین او تعهد گرفته می‌شود.وی با بیان اینکه گروه هدف بهزیستی تمام کودکان هستند و مطابق قوانین یونیسف خدمات به این کودکان داده می‌شود، بیان کرد: برخی مواقع نداشتن مجوز اقامت کودکان افغانی از نظر قانونی عرصه را بر خدمت رسانی بیشتر سازمان برای آنها تنگ می‌کند.

توفیقی تاکید کرد: در این موارد با کمک مدیریت اتباع بیگانه استانداری سعی می‌شود خدمات مطلوبی به این افراد نیز ارایه شود.

در بیشتر موارد نمی‌دانیم یا فکر نکرده‌ایم که کمک ما درد این کودک را دوا نمی‌کند و تنها باعث می‌شود او با گدایی و مشاغل کاذب بزرگ شود، در حالی که جای او مدرسه است و نهادهایی در قانون موظف شده‌اند وضعیت این کودکان را سامان بخشند

رسانه‌ها فرهنگ سازی کنند / مردم به کودکان خیابانی پول ندهند

وی بیان کرد: در مرحله اول مراکز بهزیستی وضعیت سرپرستی این کودکان را در سه وضعیت، بی سرپرست، بدسرپرست و با سرپرست مشخص می‌کند.

کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: دادن هویت و سرپناه به این کودکان از اقدامات اولیه مراکز اقامتی کودکان در بهزیستی است.

وی ادامه داد: در کنار آن با کمک فنی و حرفه‌ای آموزش‌هایی به برخی از این کودکان داده می‌شود تا با انجام کارهای سبک در کارگاه‌های تحت نظارت تخصصی را نیز برای وارد شدن به کاری شرافتمند یاد بگیرند.

توفیقی تاکید کرد: جایگاه صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگ سازی این نکته که کمک به این متکدیان کوچک کار، خیر نیست و به رشد تکدی گری و آینده سیاه‌تر این کودکان کمک می‌کند.

وی گفت: مردم باید بدانند که خرید از این کودکان و یا دادن پول از سر دلسوزی به آنها نه تنها مشکلات آنها را حل نمی‌کند بلکه جلوی کار خیر از راه‌های صحیح را هم می بندد.

کودکان کار

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: در اصفهان تنها یک گرمخانه و محل اقامت برای کودکان خیابانی وجود دارد که با نام مهمانسرای کودک در خیابان پروین قرار گرفته و ظرفیت پذیرایی از حدود 25 کودک را دارد.

وی اضافه کرد: کودکان کار و خیابانی که توسط اکیپ‌های شهرداری یا پلیس و یا بهزیستی و یا مراجع قضایی به این محل انتقال داده می‌شوند در هر ساعتی از شبانه روز، مورد پذیرایی اولیه و پزشکی و روانشناسی قرار می‌گیرند.

توفیقی ادامه داد: این کودکان دوره‌ای 21روزه را در این مرکز می‌گذرانند که قابل تمدید است و در این مدت از امکانات خوراک و خواب و تفریح و امکانات خوب زندگی و ورزشی برخوردار می‌شوند.

وی با ذکر اینکه، آمار این کودکان کار و خیابانی در اصفهان از ماهانه 20 نفر تجاوز نمی‌کند، اظهار کرد: کودکانی که از گرمخانه ترخیص می‌شوند به طور ماهانه توسط مددکار رصد می‌شوند تا مشکلات زندگی و تحصیلی آنها توسط سازمان‌های مختلف رفع شود.

کارشناس امور کودکان کار و خیابانی بهزیستی اصفهان تاکید کرد: صدقه ساز و کار خود را دارد و دین اسلام و حکومت اسلامی برای آن راهکار جداگانه‌ای ترسیم کرده است.

وی در پایان گفت: مردمی که قصد کمک به این کودکان را دارند باید با مراجعه به بهزیستی یا کمیته امداد از راه‌های قانونی و صحیح کمک خود را انجام دهند تا نتیجه خیر آنها جامعه را هم برخوردار سازد و شهری زیبا و خالی از متکدیان داشته باشیم.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : خبرنو