تبیان، دستیار زندگی
گرفتن کارت تردد به محدوده طرح ترافیک، مجوز حمل سلاح، داشتن گذرنامه سیاسی و استفاده از پاویون و.. برای نمایندگان یک حق است یا خودخواهی؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایندگان به دنبال چه امتیاز ویژه ای برای خود هستند؟!


گرفتن کارت تردد به محدوده طرح ترافیک، مجوز حمل سلاح، داشتن گذرنامه سیاسی و استفاده از پاویون و.. برای نمایندگان یک حق است یا خودخواهی؟ 

در هفته های اخیر در حالی که نمایندگان مجلس برای سرکشی به حوزه های انتخابیه شان رفته بودند و جلسات صحن علنی مجلس تعطیل بود، برخی نمایندگان طرحی را امضا کردند که به موجب آن قرار است برخی مزایای دوره نمایندگی برای نمایندگان بعد از پایان این دوره نیز استمرار یابد؛ مزایایی از جمله گرفتن کارت تردد به محدوده طرح ترافیک، مجوز حمل سلاح، داشتن گذرنامه سیاسی و استفاده از پاویون.

این طرح البته مخالفانی هم دارد؛ مخالفانی از جنس خود نمایندگان که تعیین امتیاز ویژه برای خود را خودخواهی و به دور از انصاف می بینند.

مجلس

اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان  در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است که طرح این مسائل شان نمایندگان را پایین می آورد.

او معتقد است که تصویب این طرح در شرایط فعلی کشور درست نیست زیرا مردم ما با مشکلات زیادی مواجه هستند.

مشروح گفت و گوی تبیان با اسماعیل جلیلی را در زیر می خوانید:

-اخیرا طرحی در مجلس با عنوان «استمرار حقوق مکتسبه غیر مالی نمایندگان» به امضای برخی از همکاران شما رسیده است، نظر شما راجع به این طرح چیست؟

به نظر من ضرورتی ندارد که اگر کسی در موقعیتی قرار می گیرد بخواهد به طور دائم از مزایای آن بهره ببرد. شما تصور کنید از ابتدای انقلاب قرار باشد همه نمایندگان مشمول این قانون شوند. چه اتفاقی می افتد؟ به نظر من این موضوع قدری خودخواهی ناشی از جایگاهی است که ما در آن قرار گرفتیم. در حالی که نباید اینطور باشد. حقوق مکتسبه مشمول کسی است که در آن جایگاه قرار می گیرد و بنا نیست بعد از اتمام دوره نمایندگی نیز نگاه ما به استفاده از منابع کشور باشد.

اگر من در سمتی قرار گرفتم و مشمول مزایایی شدم به دلیل اعتمادی است که مردم به من کرده اند اما وقتی مردم مرا انتخاب نکنند و نخواهند چطور می توانم از همان مزایا بهره ببرم.

طرح این موضوعات موجب می شود مردم فکر کنند نمایندگان به جای اینکه به فکر مردم باشند به دنبال بدست آوردن امتیاز ویژه برای خود هستند

-مطرح شدن این طرح ها چه تاثیری در نگاه افکار عمومی به مجلس و نمایندگان دارد؟

کلیت مجلس هم این موضوع را نمی پذیرد و با آن مخالفت دارد چه برسد به افکار عمومی.

اسماعیل جلیلی

-در دوره های قبل هم گاهی طرح های این چنینی از سوی برخی نمایندگان مطرح شده، دلیل این امر را چه می دانید؟

این دیدگاه اشکال دارد. ما به شدت با این روش مخالفیم و معتقدیم این مسائل شان نمایندگان را پایین می آورد ضمن اینکه تحمیل هزینه به کشور است در حالی که مردم ما با مشکلات زیادی مواجه هستند و ممکن است این طرح خودخواهی نمایندگان تلقی شود.

الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در گفت و گوی کوتاهی با سایت اطلاع رسانی تبیان مخالفت خود را با این طرح عنوان کرد و گفت: موافق این نیستم که امتیاز ویژه ای به نمایندگان پس از پایان دوره نمایندگی شان اعطا شود.

مهدی دواتگری، از نمایندگان حقوقدان مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بابیان اینکه قوانین باید به سمت رفع تبعیض برود، می گوید که طرح این موضوعات موجب می شود مردم فکر کنند نمایندگان به جای اینکه به فکر مردم باشند به دنبال بدست آوردن امتیاز ویژه برای خود هستند.

او اضافه می کندکه حتی ضرورتی نیست نمایندگان به اعتبار نمایندگی شان هم امتیاز ویژه ای برای خود داشته باشند.

مشروح گفت و گوی تبیان با مهدی دواتگری را در زیر می خوانید:

-ارزیابی شما از طرح همکارانتان برای استمرار مزایای دوران نمایندگی بعد از این دوره چیست؟

من معتقدم قوانین ما باید به سمت و سوی رفع تبعیضات ناروا باشد. وقتی دوره نمایندگی کسی به پایان می رسد دیگر آن فرد مسوولیتی در قبال نمایندگی ندارد.

من معتقدم طرح هر نوع موضوعی که موجب امتیاز ویژه برای نمایندگان شود مردود است. اگر این طرح در مجلس مطرح شود هم بسیاری از نمایندگان با آن مخالفت خواهند کرد

-در یکی از موارد طرح، حمل سلاح برای نمایندگان بعد از دوره مسوولیتشان پیش بینی شده، این موضوع چه وجهی دارد؟

اگر بحث حمل سلاح مطرح است طبق قانون کسانی که تهدید امنیتی شده باشند ولو اینکه یک شهروند عادی هم باشند می توانند مجوز حمل سلاح بگیرند.

-استفاده از گذرنامه سیاسی هم از بندهای دیگر این طرح است، آیا این ضرورت در مورد کسانی که  دیگر نماینده نیستند وجود دارد؟

به نظر من ضرورتی ندارد یک نماینده به طور مستمر گذرنامه سیاسی داشته باشد، وقتی کسی گذرنامه سیاسی دارد در کشور مقصد مورد بازرسی و تفتیش قرار نمی گیرد. کسی که 10-20 سال از دوره نمایندگی اش گذشته ممکن است خدای ناکرده با داشتن پاسپورت سیاسی خطایی انجام دهد که در این صورت اعتبار نظام زیر سوال خواهد رفت.

اسماعیل جلیلی

-دیدگاه کلی مجلس راجع به این موضوع چیست؟

من معتقدم طرح هر نوع موضوعی که موجب امتیاز ویژه برای نمایندگان شود مردود است. اگر این طرح در مجلس مطرح شود هم بسیاری از نمایندگان با آن مخالفت خواهند کرد.

-مطرح شدن این طرح ها نگاه مردم را به مجلس چگونه تغییر خواهد داد؟

در این صورت مردم فکر می کنند نمایندگان به جای اینکه به فکر مردم باشند به دنبال این هستند که امتیاز ویژه ای برای خود به دست بیاورند این در حالی است که ما مخالف این هستیم که حتی در دوره نمایندگی هم تفاوتی با مردم داشته باشیم. من به عنوان یک نماینده با یک شهروند عادی، یک کشاورز، دانش آموز یا دانشجو تفاوتی نداردو ضرورتی ندارد که حتی به اعتبار نمایندگی ام امتیاز ویژه ای برای خود داشته باشم.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان