تبیان، دستیار زندگی
رئیس هیات‌مدیره «خانه اصناف سینمای ایران» از استقرار در محل خانه سینما در هفته جاری خبر داد و برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد هیات‌مدیره سابق خانه‌سینما را بدون هرگونه وجاهت قانونی دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدالی تازه بر سر خانه سینما

عسگرپور: از طریق قضایی موضوع را پیگیری می‌کنیم/ کاسه‌ساز: در خانه سینما مستقر می‌شویم


رئیس هیات‌مدیره «خانه اصناف سینمای ایران» از استقرار در محل خانه سینما در هفته جاری خبر داد و برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد هیات‌مدیره سابق خانه‌سینما را بدون هرگونه وجاهت قانونی دانست.

خانه سینما

حبیب الله کاسه ساز گفت: مجمع عمومی قانونی خانه سینما در نوزدهم تیرماه که با حضور ده صنف و طبق ضوابط و قانون انجام شد، تنها مجمع عمومی قانونی است. دوستان و عزیزان در هیات مدیره سابق خانه سینما اصرار دارند که مجمع عمومی ششم مرداد برگزار شود، منتهی اعلام و فراخوانی که صورت گرفته براساس اساسنامه سال 1387 بوده که مطابق آن خانه سینما منحل اعلام شده است؛ یعنی غیرقانونی بودن همین اساسنامه منجر به انحلال خانه سینما شد.

جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، کانون فیلمنامه نویسان، مدیران تولید، چهره پردازان، جلوه های ویژه، مدیران آموزشگاه های آزاد سینمایی، دستیاران فیلمبردار، مدیران تدارکات، مدیران و طراحان جلوه های بصری، بازیگران و بدلکاران و کارکنان لابراتوار صنف های حاضر در این مجمع عمومی بودند.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: بنابراین به نظرم برگزاری مجمع عمومی براساس اساسنامه مذکور ناشی از کم لطفی و بی اطلاعی است. با علم به این موضوع، برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد غیرقانونی است. طبق قانون هر تجمعی نیاز به اخذ مجوز از وزارت کشور دارد و اگر مقوله فرهنگی مطرح باشد، باید از وزارت ارشاد مجوز گرفته شود؛ یعنی باید مقدمات اولیه ای فراهم باشد که بتوانند یک تجمعی را تحت هر عنوانی برگزار کنند.

وی درخصوص استناد هیات مدیره خانه سینما به دستور رئیس جمهور برای بازگشایی خانه سینما هم توضیح داد: آقای احمدی نژاد فقط تصریح کرده بود که خانه سینما طبق ضوابط و قانون سریع تر باز شود، بنابراین با اقداماتی که انجام دادیم، خانه سینما طبق گفته ایشان سریع تر باز شد. نظر ایشان این نبوده که به صورت غیرقانونی مجمع عمومی برگزار شود.

کاسه ساز درباره خروجی اولین جلسه هیات مدیره نیز گفت: پس از انتخابات، اولین جلسه هیات مدیره جمعه گذشته برگزار و طبق اساسنامه مسئولیت ها مشخص شد که بر همین اساس سهیلا نجم به عنوان نایب رئیس و علی اصغر محبی به عنوان منشی هیات مدیره انتخاب شدند.

رئیس هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران در ادامه از جلسه دوم هیات مدیره خبر داد و افزود: در این جلسه مشکلات معیشتی و بیمه صنوف قانونی مطرح می شود و تعدادی کارت های هدیه ارزاق ماه مبارک رمضان بین اعضا توزیع خواهد شد.

وی از پیوستن و ثبت قانونی باقی صنوف سینما هم استقبال کرد و گفت: با روی باز از صنوف دیگر می خواهیم که مراحل قانونی خود را طی و به طور قانونی به خانه سینما ورود پیدا کنند.

کاسه ساز درباره عنوان «خانه سینمای 2» نیز که این روزها برای تشکیلات جدید سینمایی و خانه اصناف سینمای ایران به کار برده می شود، گفت: اصلا خانه سینمای یک و دویی وجود ندارد، تنها یک خانه سینما به طور قانونی وجود دارد و آن هم خانه سینمایی است که ما راه اندازی کردیم. خانه سینمای قبلی از طریق قوه قضاییه، دیوان عدالت اداری و وزارت ارشاد منحل شد و این انحلال هم به خود عزیزان و هم به اداره ثبت اعلام شده است. خانه سینمای جدید و فعلی مطابق اساسنامه هیات هفت نفره ـ حتی با حضور نمایندگان خانه سینمای قبلی ـ برگزار شد و کارش را به طور قانونی آغاز کرد.

کاسه ساز اظهار امیدواری کرد که هیات مدیره و اعضای خانه اصناف سینمای ایران در هفته جاری در محل سابق خانه سینما یعنی خیابان بهار، کوچه سمنان، پلاک 23 مستقر خواهند شد.

این دوستان با پشتیبانی کسانی همچون مشاور حقوقی سازمان سینمایی جلو می روند که قطعا این پشتیبانی را در ماه های آینده نمی بینند، چون ماموریت آنها در آنجا تمام شده و ممکن است به جای دیگری برای کار دیگری منتقل شوند و در نهایت ما می مانیم و آنها

عسگرپور: ما می مانیم و آنها

با این حال گذشته محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینمای سابق در گفت و گو یی با تاکید کرد که مجمع عمومی خانه سینما طبق وعده از پیش اعلام شده ششم مرداد با حضور اصناف مختلف سینمایی و با دعوت از هنرمندان سینما و خبرنگاران برگزار می شود.

او درباره مجمع عمومی نوزدهم تیر ماه و مستقر شدن آنها در خانه سینما هم گفت: اگر بخواهند این گونه پیش بروند، ما به طور قطع از لحاظ قضایی پیگیری می کنیم، چون اگر بخواهند مکانی به نام خانه سینما را تصرف کنند، ما مسیر کیفری را پیش می گیریم و این مسیر دیگر حقوقی نیست.

عسگرپور یادآور شد: این دوستان با پشتیبانی کسانی همچون مشاور حقوقی سازمان سینمایی جلو می روند که قطعا این پشتیبانی را در ماه های آینده نمی بینند، چون ماموریت آنها در آنجا تمام شده و ممکن است به جای دیگری برای کار دیگری منتقل شوند و در نهایت ما می مانیم و آنها.

عسگرپور با بیان این که «نمی دانم این آقایان چرا این قدر شهوت گرفتن خانه سینما را دارند؟» گفت: بارها درباره خانه های دیگر همچون «کارآفرین» و خانه اصناف صحبت کردند، چرا همان مسیر را نمی روند؟ اینها که رابطه شان با ارشاد خوب است و می توانند ساختمان هم بگیرند. نمی دانم این اصرار به چه دلیل است و چرا برای بعضی ها این نماد (خانه سینما) حیثیتی شده و می خواهند این کار را با آن بکنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم