تبیان، دستیار زندگی
در روزهای نزدیک به تصویب و پذیرش قطعنامه توسط ایران، میهمان چندی از جانبازان شیمیایی استان فارس در حافظیه شیراز بودیم که پذیرای یکی از فراریان رژیم بعث در زمان جنگ از سپاه خاصم بودیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حزن و سرور


در سالروز تصویب و پذیرش قطعنامه توسط ایران، میهمان چند نفر از جانبازان شیمیایی استان فارس در حافظیه شیراز بودیم که پذیرای یکی از فراریان رژیم بعث در زمان جنگ بودند.گفته‌های جانباز غلام دلشاد، میزبان و ریاض الحسینی، مهمان وی گویای احساسات مردم و رزمندگان ایران و عراق در روز پذیرش قطعنامه است.

حزن و سرور

ریاض الحانی که پس از فرار از حزب بعث پناهنده سیاسی سوئد محسوب می‌شود، چند سالی است برای گذراندن ایام مبارک ماه رمضان هم‌جوار آقا امام رضا (ع) می‌شود، امسال تصمیم گرفته بود تا چند روزی زودتر عازم ایران زیبا شود تا دیداری از شهرهای ایران داشته باشد.

حزن از نوشیدن جام

غلام دلشاد، جانباز 70 درصد شیمیایی HI CVR (وضعیت حاد مصدومیت شیمیایی) و بنیان‌گذار انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی شیراز است، وی نخستین دارنده مدال رشادت در سن 14 سالگی وارد جبهه شد.

این فعال حوزه جانبازان در منطقه اروند رود در برخورد با بالگرد دشمن، آن را با دو خشاب 30 تایی اسلحه کلاش مورد حمله قرار داده و آن را سرنگون کرد و با همان اسلحه خالی خلبان را به اسارت گرفت.

این قهرمان وطن از سوی امام جمعه وقت آبادان به خدمت امام راحل (ره) رسیده و از سوی رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان رشادت دریافت کرد.

دلشاد در عملیات والفجر 8 در منطقه فاو همراه با لشکر 19 فجر شیمیایی شد.

از بنیان گذاران انجمن دفاع از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی است. برای اولین بار در جهان پیوند قرنیه به روی چشم او با موفقیت انجام شده و پس از 14 سال بینایی خود را بدست آورده است.

همان طور که امام فرمودند پذیرفتن این قطعنامه همچون نوشیدن جام زهر برایشان سخت بود، برای ما نیز چنین بود

او خود را این‌گونه معرفی می‌کند: من در سن 14 سالگی به جبهه رفتم. در آن زمان چون عشق و شور عجیبی در جهت رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی داشتیم و دفاع از مرز و بوم برایمان همه چیز بود، تمام مادیات را کنار گذاشتم. به همین دلیل یک فتوکپی از برگ شناسنامه‌ام را گرفتم و با دست کاری کردن آن، به ستاد اعزام رفتم. به هر حال واحد اعزام موافقت کرد و به من گفتند می‌توانید به جبهه بروید. درست مانند این که بزرگ‌ترین جایزه را از یکی از بانک‌ها برنده شده باشم، خوشحال شدم! در جبهه نیز به جهت وارد بودن در رشته الکترونیک، در مخابرات لشکر 19 فجر تیپ فاطمه زهرا (س) هم خلاقیت‌هایی از خود نشان داده و بلافاصله در تلفن خانه و پس از آن بی سیمچی گردان در عملیات‌های مختلف بودم.

دلشاد که بر اثر حضور در عملیات‌ها و هم‌جواری با رزمندگان عرب زبان و همچنین گوش دادن به مکالمات سرداران بعثی تا حدودی با زبان عربی آشنایی داشت، با لهجه شیرین شیرازی خود دست و پا شکسته مهمان خود را همراهی می‌کند، روزهای پذیرش قطعنامه توسط ایران را به یاد می‌آورد و می‌گوید: قطعنامه ی 598 با توجه به فتوحاتی که ما در جنگ داشتیم در عملیات متعدد علی رقم میل باطنی رزمندگان و پیشروی‌های خوب ما بنا به مصلحت فرماندهان ارشد همان طور که امام فرمودند پذیرفتن این قطعنامه همچون نوشیدن جام زهر برایشان سخت بود، برای ما نیز چنین بود با توجه به اینکه فرماندهان صلاح جنگ را در این می‌دانستند که قطع نامه را بپذیرند بر اساس این ضرب‌المثل «صلاح مملکت خویش را خسرو آن داند» ما تن به پذیرش آن دادیم اگر چه به تعهدات قطعنامه از جمله پرداختن غرامت جنگی عمل نشد.

روی تخت بیمارستان بودم درحالی‌که از ناحیه چشم مجروح شده بودم و هردو چشمم نابینا بود با شنیدن مطلب مثل این بود که آب تگری و یخی را روی من ریخته بودند، حالت شوک به من دست داد چون ما در جنگ پیروزی‌های خوبی را به دست آورده بودیم.

با حاج نبی رودکی فرماندهی لشکر 19 فجر، لشکر خط شکن که متعلق به استان فارس است تماس گرفتم و مطلب را از ایشان سۆال کردم و ایشان با توضیحاتی که دادند گفتند صلاح فعلاً این است و مرا آرام کردند.

قطعنامه 598 شورای امنیت خواست تا رژیم صدام را از سقوط نجات دهد، اما باعث سقوط آن شد برای همین من و نیز کسانی که آن لحظه را دیده‌اند، می‌دانیم مردم در شادی و سرور غرق شدند

سرور از نوش شدن جام

ریاض الحسینی 50 ساله متولد کربلاست، او می‌گوید: من راننده قطار بودم اما در رژیم بعث عراق همه نظامی محسوب می‌شوند و باید در جنگ مأموریتی داشته باشند اما من در آن زمان مقلد امام خمینی بودم و نمی‌توانستم که با ایران بجنگم زیرا که ایشان دستور جنگ با عراق داده بودند و در آن زمان وظیفه من هجرت بود، اکنون هم مقلد امام خامنه‌ای هستم و اولین وظیفه خود در بدو ورود به ایران زیارت حضرت امام می‌دانم و به محضر ایشان مشرف می‌شوم... یا خطاب به دلشاد ادامه می‌دهد: چند روز را در جوار حضرت معصومه گذراندم و برای زیارت شاه‌چراغ به شیراز آمدم، ایران واقعاً کشور زیبا و مذهبی ای است. من اینجا را دوست دارم و از بودن در کنار مردم ایران لذت می‌برم، این توفیقی برای من بود تا با شما آشنا شوم اما صدام چنان کرد که ما در طول تاریخ شرمنده باشیم.

وی از روزهای تصویب قطعنامه می‌گوید: قطعنامه 598 شورای امنیت خواست تا رژیم صدام را از سقوط نجات دهد، اما باعث سقوط آن شد برای همین من و نیز کسانی که آن لحظه را دیده‌اند، می‌دانیم مردم در شادی و سرور غرق شدند، آن‌ها برای جلوگیری از جنگ زندگی می‌کردند و از اینکه دیگر عراق با ایران نخواهد جنگید شاد بودند. جنگ بین دو همسایه بود و مسلمانان عراق تمایلی به آن نداشتند. فقط استکبار جهانی غرب می‌داند عراق با روش سرکوب سیستم دیکتاتوری ، مردم را به رفتن به جنگ مجبور می‌کرد. ایران و عراق دو کشور نماد مذهب شیعه هستند که در جهان همواره به خاطر آن که حامل تصویر محمدی (ص) بودن معتبرند و اما غرب به خوبی می‌داند که جنبش اسلامی دیگر تهدیدی است که این جنگ به ارمغان آورده و در این کشور در حال اجرا است و هسته اصلی آن وحدت و پیشرفت است. پیروزی ایران، با وجود همه زخم و فداکاری و استقامت مردم به دست آمد، با وجود تمام زخم‌ها و فداکاری و استقامت در برابر همه چالش‌ها، تمام اوزان علم و مقادیر آن را متحیر ساخت.

مردم عراق را که تحت ظلم و ستم رژیم صدام زندگی می‌کردند، رژیمی که همه چیز را برای بقای خود زمانی با به راه انداختن جنگ و زمانی دیگر برای کشتن مردم در شمال و جنوب در ترسی باقی گذاشته، پس از جنگ کویت در جنوب عراق باعث شکست محبوبیت رژیم صدام شد.

غرب مخوف، از آنجا که نمی‌خواهد به تکرار انقلاب اسلامی همانند انقلاب اسلامی پر برکت در ایران بیانجامد دوباره با کمک سیستم بازگشت درصدد سرنگونی رژیم صدام برآمد. آزمایش‌ها نشان داد که در آن روز صدام، و تمام رژیم‌های عرب که مثل او بودند یک عروسک خیمه شب بازی استفاده شده توسط استکبار جهانی هستند، هنگامی که او می‌خواهد به بازی گرفته می‌شوند.

پیشگویی امام خمینی (ره) بود که این سیستم قطعاً سقوط خواهد کرد، صدام پس از گزیده شدن از آمریکا به هر طرف دست کمک دراز کرد؛ و همچنین به پیش بینی امام خمینی (ره) رژیم بعث سقوط کرد. در جنگ انقلاب اسلامی در ایران به دیگر مظلومان جهان صادر شده و کمک کرده است که خروج کنند و شاهد آنیم که چگونه این رژیم‌ها یکی پس از دیگری با بیداری مردم سرنگون می‌شوند و آن‌ها از امام با شورش در برابر ظالم، یاد می‌کنند. این خلاصه‌ای از تمام پیامدها و تغییراتی است که در جهان پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی (ره) رخ داد و حقانیت ایران و اسلام را برملا کرد.

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان