تبیان، دستیار زندگی
برنامه روی خط که از طریق تلفن با بینندگان ارتباط می گیرد، به روزگاری دچار شده است که دست اندرکارانش مجبورند از «یک نفر» تقاضا کنند تا با «چند هویت مختلف» تماس بگیرد و دیالوگ های مد نظر آنان را طوطی وار بر زبان جاری سازد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این تلویزیون دولتی بی پروا تقلب می کند


برنامه "روی خط" که از طریق تلفن با بینندگان ارتباط می گیرد، به روزگاری دچار شده است که دست اندرکارانش مجبورند از «یک نفر» تقاضا کنند تا با «چند هویت مختلف» تماس بگیرد و دیالوگ های مد نظر آنان را طوطی وار بر زبان جاری سازد!

روی خط

اگر پیگیر اخبار مربوط به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان باشید، حتما مطلع شده اید که هیأت حاکمه ایالات متحده از عملکرد تلویزیون فارسی صدای امریکا (VOA) وابسته به وزارت خارجه این کشور، به شدت ناخرسند است.

مدیران و دست اندرکاران شبکه یادشده در جلب رضایت بینندگان توفیقی نداشته اند و به مرور زمان شاهد ریزش بیش از پیش مخاطب هستند. این سیر قهقرایی به گونه‌ای ادامه یافته است که سیاست‌گذاران امریکایی (مانند سناتور جمهوری خواه صاحب نفوذی به نام "تام کبورن") ادامه فعالیت این رسانه را تنها اضافه بار و هزینه‌ای می‌دانند که از جیب مالیات دهندگان امریکایی پرداخت می شود.

بر پایه نتایج یک نظرسنجی در خصوص برخی‌ از رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی، بخش فارسی‌ صدای امریکا با بودجه چند ده میلیون دلاری، کمتر از پنج درصد مخاطب را جذب نموده‌ است

بر پایه نتایج یک نظرسنجی در خصوص برخی‌ از رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی، بخش فارسی‌ صدای امریکا با بودجه چند ده میلیون دلاری، کمتر از پنج درصد مخاطب را جذب نموده‌ است. نظرسنجی مۆسسه "اینترمدیا" (InterMedia) وابسته به شورای سیاست‌گذاری رسانه‌های دولتی امریکا (بی‌.بی‌.جی‌/BBG) نیز همین نتیجه را تأیید می کند.

روی خط

در واکاوی دلایل این ناکامی و ناکارآمدی، گفتنی بسیار است و مجموعه ای متنوع از عوامل را باید در شکست تلویزیون دولتی امریکا دخیل دانست؛ اما بی تردید یکی از اسباب اصلی آن، بی پروایی در "توهین به شعور مخاطب" و "عملکرد متقلبانه" است

برنامه های مخاطب محور این شبکه نیز که علی القاعده باید با تعامل بینندگان همراه باشند، به علت بی علاقگی فارسی زبانان، از رونق افتاده اند و مشتری ندارند.

به طور مثال، برنامه "روی خط" که از طریق تلفن با بینندگان ارتباط می گیرد، به روزگاری دچار شده است که دست اندرکارانش مجبورند از «یک نفر» تقاضا کنند تا با «چند هویت مختلف» (و به تبع آن، دیدگاه های متفاوت) تماس بگیرد و دیالوگ های مد نظر آنان را طوطی وار بر زبان جاری سازد!

بخش ارتباطات تبیان


منبع: جام نیوز