تبیان، دستیار زندگی
تولیدکنندگان محصولات پلیمری موظف اند، در بروشورهای فنی خود هر نوع عدم سازگاری محصول با سایر مصالح ساختمانی را که امکان دارد با هم در ساختمان به کار برده شوند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازگاری پلیمرها با یکدیگر


تولیدکنندگان محصولات پلیمری موظف اند، در بروشورهای فنی خود هر نوع عدم سازگاری محصول با سایر مصالح ساختمانی را که امکان دارد با هم در ساختمان به کار برده شوند، اعلام کنند و راه حل های لازم (مانند کاربرد پلیمرهای ویژه، انواع توری یا سایر تمهیدات) را به طور دقیق ارائه دهند.

سازگاری پلیمرها با یکدیگر

بسته بندی، حمل و نگهداری

*در هنگام بسته بندی پلیمرها، باید به مایع یا جامد بودن آن توجه شود. معمولا پلیمرهای مایع در ظرف های فلزی با مقاومت زیاد در برابر خوردگی حمل می شوند. گاهی برخی از پلیمرها و حلال ها در ظرف های پلاستیکی حمل می شوند. این کار در صورتی مجاز است که از عدم انحلال مواد سازنده ی ظرف در مایع درون آنها اطمینان حاصل شده باشد.

*معمولا پلاستیک ها و پلیمرهای جامد به صورت تکی و یا در بسته های کارتونی یا پلاستیکی حاوی چند عدد از آنها حمل می شوند. در مورد پلاستیک ها باید اطمینان حاصل کرد که فشار زیاد به قطعات وارد و یا از شکل اولیه خارج نخواهد شد.

در انبار پلیمرها، ظرف های دیگر و یا کف کاذب ساخته شده برای این منظور، قرار داده می شوند. بنابراین، ظرف های حاوی مواد پلیمری مایع و یا قطعات پلیمری، نباید مستقیما روی زمین نهاده شوند

* ظرف های مخصوص بسته بندی و حمل پلیمرهای مایع باید کاملا آب بند باشند و از نفوذ هر ماده خارجی و یا خروج محتوای آن جلوگیری کند. همچنین، این ظرف باید  تحمل بارهای اضافی را داشته باشند، تا در صورت وارد آمدن صدمات ناخواسته و اتفاقی، دچار نشت و ریزش مواد درون آن نشود.

*در صورتی که پلیمر یا ماده پلاستیک به نور و رطوبت یا حرارت حساس باشد، در هنگام بسته بندی و حمل، باید از ورقه های پلاستیکی مات یا ظرف های مات و یا بسته بندی کامل استفاده شود.

*  مواد سمی باید در ظرف های مناسب آن بسته بندی و علائم خطر روی آن ثبت گردد. آنها را باید کاملا محکم و مطمئن بسته بندی کرد وهنگام حمل باید از وارد آمدن ضربه به بسته یا ظرف جلوگیری شود.

سازگاری پلیمرها با یکدیگر

* با توجه به آتش گیری نسبی مواد پلیمری، انبار این مواد، یا مواد وابسته، باید حتما مجهز به وسایل آتش نشانی و جعبه ی کمک های اولیه باشد.

در انبار پلیمرها، ظرف های دیگر و یا کف کاذب ساخته شده برای این منظور، قرار داده می شوند. بنابراین، ظرف های حاوی مواد پلیمری مایع و یا قطعات پلیمری، نباید مستقیما روی زمین نهاده شوند.

تعداد ظرف های حاوی مواد پلیمری مایع که بر روی هم قرار گرفته است نباید چندان زیاد باشد که باعث سقوط آنها و یا نشست کردن طرف های زیرزمین شود.

*  روی برچسب طرف پلیمرها باید شرایط نگهداری آنها، از جمله در نور، دما و رطوبت، درج شده باشد.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مصالح و فرآورده های ساختمانی/جلد پنجم، orionmagazine