تبیان، دستیار زندگی
شرکت انگلیسی برمونت و مرکز «بلچلی پارک تراست» با همکاری یکدیگر ساعتی ساخته‌اند که زمان را ذخیره می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعتی که زمان را ذخیره می‌کند!


شرکت انگلیسی برمونت و مرکز «بلچلی پارک تراست» با همکاری یکدیگر ساعتی ساخته‌اند که زمان را ذخیره می‌کند.


ساعتی که زمان را ذخیره می‌کند!

این سازه که Bremont Codebreaker  نام گرفته، از محصولات مصنوعی اصیل تجهیزات رمزنگاری مشهور برای زنده‌کردن تلاش‌های شکستن رمز بریتانیا طی جنگ جهانی دوم بهره می‌برد.

«بلچلی پارک» یکی از سری‌ترین مکان‌های جنگ جهانی دوم بود و تا دهه‌ها پس از افشای داستان آن در سال 1974 به صورت یک راز باقی ماند. این مکان باستانی با قصر ویکتوریایی‌اش مرکز «مدرسه رمز و کد دولت» (GC&CS) بود که در آن 9 هزار دانشمند، ریاضیدان و دیگر متخصصان مسۆول رمزگشایی‌کردن رمزهای ماشین‌های آلمانی Enigma و Lorenz بودند.

در این جا بود که آلن تورینگ بنیاد علم رایانه مدرن و هوش مصنوعی را پایه‌ریزی کرد. همچنین این مکان زادگاه نخستین رایانه الکترونیکی قابل‌برنامه‌ریزی جهان به نام Colossus بود. تلاش‌های تیم بلچلی پارک شاید بزرگ‌ترین مزیت استراتژیک منفرد متفقین بود و شاید زمان جنگ را به مدت دو سال کوتاه کرده باشد.

ساعت Codebreaker نه تنها باید به عنوان یک قطعه یادبود عمل کند، بلکه همچنین کانتینر فیزیکی از بخشی از داستان این مرکز است.

به گفته مقامات شرکت برمونت، ساعت جدید با الهام از ساعت‌های افسران دهه 1940 ساخته شده است. گفته می‌شود 240 ساعت فولادی به همراه 50 ساعت گلدن رز از این نمونه ساخته می‌شود.  هر ساعت شماره‌گذاری‌شده دارای حرکت خودکار Chronograph GMT است و از موادی ساخته می‌شود که مستقیما با تلاش‌های شکستن رمز مرتبط است.

روتور این ساعت از چرخ ماشین رمزنگاری اولیه Enigma ساخته شده است.

این ماشین نه تنها پیشرفته‌ترین ابزار رمزگذاری آلمان‌ها بود بلکه پیشرفته‌ترین سیستم از این نوع در جهان به شمار می‌آمد. این سامانه که مبتنی بر طراحی تجاری لهستان بود، از ترکیبی از روتورها و پلاگین‌های سیم برای واردکردن مدارهای الکتریکی به درون 158 تریلیون ستینگ ممکن استفاده می‌کرد و پیغام‌ها را به شیوه‌ای چنان پیچیده رمزنگاری می‌کرد که آلمان‌ها آن را غیر قابل‌شکستن تصور می‌کردند.

ساعت جدید در شکل فولاد بدون لکه یا گلدن رز عرضه می‌شود و دارای 39 جواهر، سه بالانس Glucydur سه پایه و ذخیره 46 ساعته برق است

یک نمونه از این فناوری بر روی قسمت پشت ساعت جدید مشاهده می‌شود که برای منعکس‌کردن ظاهر یک ماشین Bombe طراحی شده است. این ماشین یک ابزار الکترومکانیکی است که بر اساس طرحی از آلن توینگ طراحی شده بود.

Bombe مانند چندین ماشین Enigma که به یکدیگر متصل‌ بودند ،عمل می‌کرد و آرایه‌ای بود که با احیای ستینگ‌های مشکوک ماشین Enigma برای یک پیغام خاص، امکان ارائه راه‌حل‌های ممکن برای مشکل رمزگشایی از یک پیغام را فراهم می‌کرد.

این سیستم قادر به حل کامل مسئله نبود اما عملیات لازم را با دست کم کشف عبارات موجود در پیغام رمزگذاری‌شده مانند "شماره پیغام" و "چیز مهمی برای گزارش‌کردن نیست" کاهش می‌داد.

تاج ساعت Codebreaker شامل قطعه‌ای از کاج گرفته شده از طبقه Hut 6 است که در سال 1940 ساخته شد. این طبقه مرکز تلاش برای رمزگشایی از رمزنگارهای Wehrmacht و Luftwaffe Enigma آلمان بود. در این جا بود که ستینگ‌های Enigma که توسط Bombe استنتاج می‌شدند، برای تکمیل رمزگشایی پیش از رفتن به طبقه Hut 3 برای ترجمه و تحلیل به کار می‌رفتند.

ساعتی که زمان را ذخیره می‌کند!

شماره سری‌های موجود در محفظه‌ ساعت‌ جدید با نسخه محدود در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد زیرا در واقع، از کارت‌های پانچ باقی‌مانده از بلتچلی پارک ساخته شده‌اند.

تعداد زیادی از کارت‌های پانچ برای یافتن دستورات Enigma به کار می‌رفتند، اما تعداد معدودی از این‌ها از زمان جنگ به جا مانده است.

هنگامی که مدرسه GCHQ به «دفتر مرکزی ارتباطات دولت» (GCHQ) تبدیل شد و در حال آماده‌شدن برای انتشار سوابق در آرشیوهای ملی بود، دسته‌ای از آن چه زمانی دو میلیون کارت بود، کشف شدند.  پنج عدد از این کارت‌ها برای نمایش شماره هر ساعت در Codebreakerها وارد شده‌اند.

ساعت جدید در شکل فولاد بدون لکه یا گلدن رز عرضه می‌شود و دارای 39 جواهر، سه بالانس Glucydur سه پایه و ذخیره 46 ساعته برق است. این سازه همچنین دارای کریستال‌های کبودرنگ در قسمت عقب و جلو بوده و تا 100 متر در مقابل آب مقاوم است؛ دستبند آن نیز چرمی و سبک کلاسیک است.

بهای این ساعت 18 هزار و 700 دلار امریکاست.

 بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: ایسنا