تبیان، دستیار زندگی
در روزهای پایانی نقل انتقالات دو اتفاق مهم رقم خورد. کریم انصاری فرد از پرسپولیس جدا شد و به تراکتورسازی رفت و نکونام هم هوای جدایی از استقلال و رفتن به امارات به سرش زده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال ایران؛ بد و بدتر- من بمیرم تو بمیری!


در روزهای پایانی نقل انتقالات دو اتفاق مهم رقم خورد. کریم انصاری فرد از پرسپولیس جدا شد و به تراکتورسازی رفت و نکونام هم هوای جدایی از استقلال و رفتن به امارات به سرش زده است.

انصاری فرد، فوتبال

این دو رویداد با وجود این که مهم هستند اما بنا به یک اصل خدشه ناپذیر در فوتبال دنیا تاثیر چندانی در آینده لیگ نخواهد داشت. اگر ساز جدایی نکونام هنوز شکل رسمی به خود نگرفته اما رفتن انصاری فرد قطعی به نظر می رسد.

در این میان شکل جدایی انصاری فرد از پرسپولیس بدجوری باعث دلخوری اهالی فوتبال شد. دلخوری از این نظر که دو طرف ماجرا در این کار مقصر بودند. اگرچه آنهایی که با فوتبال و پیچ و خم هایش آشنا هستند غالبا حرکت دایی را پسندیدند و بازی درآوردن های انصاری فرد را عامل اصلی می دانند( که تا حدود زیادی درست هم هست) اما فراموش نکنیم این حرکت بد سابقه بدتری در کنار خود دارد.

در فوتبال ایران به دلیل خلف وعده هایی که دائما از سوی باشگاه ها و مدیران انجام می شود ما به بازیکنان خود آموزش داده ایم تا با بازی درآوردن و متعاقب آن گرفتن پول نقد پای قرارداد چرب و نرم را امضا کنند. اگر بازیکنی این گونه نبود در اغلب اوقات سرش بی کلاه می ماند. از سوی دیگر سبقت مدیران در عقد قراردادهای میلیاردی بی دلیل برای این که خود را قدرتمند معرفی کنند باعث شده تا بازیکنان مطرح و اندک فوتبال ایران گربه رقصانی را خوب بلد شوند.

چنین است که ما در فصل نقل و انتقالات بیش از این که در خصوص جابه جایی بازیکن حساس باشیم باید به آینده کار و این که آیا این قررداد سرانجامی خوش خواهد داشت نگران هستیم.

رفتن انصاری فرد از پرسپولیس نباید خللی در کار این تیم بزرگ داشته باشد. این درست اما وقتی از او به عنوان یک بازیکن با آتیه یاد می شود و او پس از طی یک فصل ناموفق باید جبران مافات کند تا هم خودش را احیا کند و هم دینش را به قرمزها ادا چرا با چنین روندی ما تیشه به ریشه فوتبالمان می زنیم؟

از سوی دیگر وجود برخی حرکت های عجیب در فوتبال نشان می دهد حکایت من بمیرم تو بمیری همچنان در فوتبال ایران خریدار بسیاری دارد. در موقع ثبت قرار داد باشگاه پیکان با مربی مورد نظرش بازهم بحث منشور اخلاقی پیش آمد.

در این میان شکل جدایی انصاری فرد از پرسپولیس بدجوری باعث دلخوری اهالی فوتبال شد. دلخوری از این نظر که دو طرف ماجرا در این کار مقصر بودند. اگرچه آنهایی که با فوتبال و پیچ و خم هایش آشنا هستند غالبا حرکت دایی را پسندیدند و بازی درآوردن های انصاری فرد را عامل اصلی می دانند( که تا حدود زیادی درست هم هست) اما فراموش نکنیم این حرکت بد سابقه بدتری در کنار خود دارد

منشوری که پس از سالها باید برای مدیران اجرایی فوتبال شناخته شده باشد. اما کش مکش طرفین باعث شد تا باور کنیم چنین چیزی نیست. مسئولان اجرای منشور اخلاقی باشگاه پیکان را از این کار برحذر می کنند و پیکانی ها می گویند چطور این مربی حتی در لیگ برتر(ذوب آهن) مربیگری کرده است؟ مسئولان اجرای منشور می گویند ما رسما به باشگاه پیکان این مورد خلاف را اعلام کرده ایم و پیکانی ها می گویند ما نامه رسمی دریافت نکرده ایم! خلاصه این ماجرای عجیب بازهم نشان می دهد فوتبال ایران همچنان در امور اداری خود به شدت ضعیف است و چنین امری اهالی فوتبال را آزار می دهد.

ایکاش چنین موضوعات نه چندان پیچیده باعث نشود تا فوتبال ایران به لحاظ فنی و اخلاقی بیش از این دچار گرفتاری شود.

بهمن اسدی 

بخش ورزشی تبیان