تبیان، دستیار زندگی
شبکه یک بعد از پخش سریال پایتخت دو در نوروز امسال دیگر سریال طنز پخش نکرد، ولی توانست با یک سریال خوب، قوی و طناز در ماه رمضان دوباره نظر مردم را برای بار دیگر در آثار نمایشی امسالش جلب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زوج‌های نوظهور طنز در تلویزیون

نگاهی به بازیگران سریال «دودکش»


شبکه یک بعد از پخش سریال پایتخت دو در نوروز امسال دیگر سریال طنز پخش نکرد، ولی توانست با یک سریال خوب، قوی و طناز در ماه رمضان دوباره نظر مردم را برای بار دیگر در آثار نمایشی امسالش جلب کند. بخش عمده‌ای از موفقیت این سریال مدیون کارگردانی لطیفی و بازی خوب، روان و متفاوت بازیگران سریال است. کافی است نگاهی به بازی بازیگران این سریال داشته باشیم تا متوجه شویم آن‌ها با تلاش بسیار و هدایت کارگردان سعی کردند بازی متفاوت از دیگر بازی‌های طنز قبلی شان به تصویر بکشند.

سریال دودکش

در دهه 70 شاهد شکوفایی طنزهای تلویزیونی با حضور افرادی همچون مهران مدیری و رضا عطاران بودیم. بازیگرانی که از تئا‌تر و به طور خاص وارد طنزهای تلویزیون شدند. گرچه این شکوفایی را در این دهه داشتیم اما به مرور زمان اکثر طنزهای تلویزیون به ورطه تکرار افتاد. به عنوان نمونه بعد از سریال طنز پاورچین طنزهای زیادی شبیه به آن ساخته شد که نتوانست‌‌ همان محبوبیت را در میان مردم پیدا کند.

در واقع در چند سال اخیر به اندازه انگشتان یک دست هم ما مجموعه طنز خوب نداشتیم و فقط تک جرقه‌هایی مثل پایتخت، ساختمان پزشکان، دزد و پلیس و چک برگشتی را داشتیم که آبروداری کردند. محبوبیت این سریال‌ها هم به خاطر بازیگران خوب آن بود که شامل هومن برق نورد، بهنام تشکر، امیر جعفری، احمد مهران فر، محسن تنابنده و مهران احمدی بود که برخاسته از خاک صحنه بودند.

حال این روز‌ها یک سریال طنز اجتماعی با نام دودکش به کارگردانی محمدحسین لطیفی از شبکه یک پخش می‌شود که با وجود اینکه تنها چند قسمت از پخش آن می‌گذرد اما توانست نظر مخاطبان را جلب کند و مردم هر شب ساعت 22 و 30 دقیقه بعد از صرف افطاری و انجام دادن فرائض دینی پای این سریال بنشیند و شاهد طنازی بازیگران آن از جمله هومن برق نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز و... باشند.

شبکه یک بعد از پخش سریال پایتخت دو در نوروز امسال دیگر سریال طنز پخش نکرد، ولی توانست با یک سریال خوب، قوی و طناز در ماه رمضان دوباره نظر مردم را برای بار دیگر در آثار نمایشی امسالش جلب کند. بخش عمده‌ای از موفقیت این سریال مدیون کارگردانی لطیفی و بازی خوب، روان و متفاوت بازیگران سریال است. کافی است نگاهی به بازی بازیگران این سریال داشته باشیم تا متوجه شویم آن‌ها با تلاش بسیار و هدایت کارگردان سعی کردند بازی متفاوت از دیگر بازی‌های طنز قبلیشان به تصویر بکشند.

یکی از ستاره‌های سریال تلویزیونی دودکش بدون شک هومن برق نورد است. او در چند سال اخیر توانست خودش را به جمع‌‌ همان جرقه‌ها اضافه کند. او در سریال‌های اخیرش همچون چک برگشتی، ساختمان پزشکان، دزد و پلیس، زمانه و حالا دودکش نشان داده که بازیگر بسیار توانمندی است و همه این سئوال را با خودشان زمزمه کنند که چرا او زود‌تر وارد مدیوم تلویزیون نشده تا مخاطبان از بازی خوب او ‌‌نهایت لذت را ببرند. برق نورد در این سال‌ها این مساله را به همه به اثبات رساند که برایش فرقی نمی‌کند که او نقش جدی بازی کند یا طنز. آنچه اهمیت دارد این است که او بعد ازتمام شدن هر اثری با نقشش خداحافظی می‌کند و تیک‌های‌‌ همان شخصیت را به کار بعدی‌اش نمی‌برد، بلکه سعی می‌کند یک شخصیت جدید و جذاب را خلق کند. این اتفاق در سریال تلویزیونی «دودکش» هم افتاده است. او با داشتن تکیه کلام‌های جدید و خنده‌دار در این سریال نظر مخاطبان را جلب کرده است. زمانی که او با همسرش که نقش آن را سیما تیرانداز بازی می‌کند صحبت می‌کند در هر صحنه بیننده شاهد یک نوع دیالوگ متفاوت از او است و هر موقعیتی را به بهترین شکل اجرا می‌کند. رفتار او با فرزندانش نیز در نوع خودش بی‌نظیر است و بیننده کاملاً احساس می‌کند که با دیدن این سریال یک زندگی واقعی را از نزدیک تماشا می‌کند. طنازی‌های او در سریال دودکش، جذابیت زیادی به این اثر داده است.

در دهه 70 شاهد شکوفایی طنزهای تلویزیونی با حضور افرادی همچون مهران مدیری و رضا عطاران بودیم. بازیگرانی که از تئا‌تر و به طور خاص وارد طنزهای تلویزیون شدند. گرچه این شکوفایی را در این دهه داشتیم اما به مرور زمان اکثر طنزهای تلویزیون به ورطه تکرار افتاد

در کنار هومن برق نورد یار همیشگی او بهنام تشکر حضور دارد. این دو را می‌توان زوج هنری مناسب در کنار هم دانست. بازی خوب این دو نفر در دزد و پلیس و ساختمان پزشکان از ذهن مخاطبان بیرون نرفته است. بهنام تشکر نیز بزرگ شده تئا‌تر است. گرچه او خیلی دیر‌تر از برق نورد و با بازی در سریال ساختمان پزشکان بازی در آثار تلویزیونی را تجربه کرد اما خیلی زود با مخاطبان تلویزیون ارتباط برقرار کرد.

حال این بازیگر برای سومین بار در کنار برق نورد در سریال دودکش قرار گرفته و نقش برادر زن فیروز (برق نورد) را بازی می‌کند. کل کل‌های این دو به طنازی‌های سریال افزوده است. بهنام تشکر با قیافه جدی که در این سریال دارد توانست مخاطب را به خنده وا دارد. کارهای او در قسمت دوم سریال دودکش و زمانی که فیروز با خانواده‌اش مه‌مان خانه او می‌شوند، مخاطبان را به خنده می‌اندازد. دو آدمی که مرتب سر مسائل مختلف با یکدیگر جر و بحث می‌کنند. محمدحسین لطیفی با ظرافت این چالش‌ها را بین این دو شکل داده و با هدایت درست از این دو بازیگر بازی‌های متفاوتی گرفته است.

سریال دودکش

در کنار این دو امیرحسین رستمی با طنز زیر پوستی و همیشگی خودش رنگ و لعاب دیگری به طنز سریال تلویزیونی دودکش داده است. رستمی بعد از بازی در چند اثر طنز روش خودش را تا حدودی تغییر داد و در سریال‌های جدی همچون دختران حوا و یه تیکه زمین بازی کرد. او با بازی خوب و شسته رفته در این دو سریال نشان داد که می‌تواند نقش‌های جدی را به‌‌ همان اندازه نقش‌های طنز خوب در بیاورد. بازی درون گرایی طنز رستمی در مقابل بازی برون گرایی برق نورد و تشکر بهترین مکمل کننده بوده و بیننده به گونه‌ای دیگر به طنز او می‌خندد.

در صحنه‌ای که او برگه جریمه را از روی شیشه ماشینش برمی دارد و بعد نگاهی به بالا می‌اندازد که خدا از این کار چشمپوشی کند و بعد دستش را به پشتش می‌برد و برگه جریمه مچاله شده را به زمین می‌اندازد و با این کار فکر می‌کند از شر جریمه راحت شده ناخودآگاه مخاطب را به خنده می‌اندازد. او بدون سر و صدا و ساکت به طنازی‌های سریال تلویزیونی دودکش افزوده است. بازی رستمی هم در این سریال با دیگر آثار طنزش خیلی تفاوت دارد.

در این سریال بازی متفاوت و طنازی هم از سیما تیرانداز شاهد هستیم. او در این سریال نقش مادر را خیلی شیرین بازی کرده است. تیرانداز هم از بازیگران گزیده کار تلویزیون است و هر بار او را با یک بازی متفاوت می‌بینیم. او به زیبایی توانسته در سریال دودکش هم نقش آفرینی کند. دیالوگ‌هایی که او با بچه‌هایش، فیروز همسرش، دخترعمویش و برادرش دارد بسیار دیدنی است. بیننده وقتی شاهد بازی او است ناخودآگاه به یاد کارهای مادرش می‌افتد. به عنوان نمونه زمانی که او درخواستی از همسرش دارد مثل بقیه مادر‌ها کلی مقدمه چینی می‌کند و بعد با طنازی سعی می‌کند موضوع را مطرح کند. تیرانداز تلاش داشته در تمام صحنه‌های این سریال به شکل رئال بازی کند تا مخاطب با او همذات پنداری کند.

دیگر بازی‌های این سریال هم دیدنی است. از جمله بازی کودکان این سریال که با هوشمندی و انتخاب درست لطیفی توانستند بخشی از بار طنز این سریال را همراه با بزرگ‌تر به دوش بکشند. این مساله جای تقدیر از کارگردان دارد که توانسته این گونه همه بازیگران را هدایت کند تا بینندگان در ماه رمضان شاهد یک سریال طنز اجتماعی خوب و قابل باور از شبکه یک باشند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هنرنیوز