تبیان، دستیار زندگی
برای چندمین بار خیابان را بالا و پایین می‌کنید، تمام فرعی‌ها و حتی کوچه‌های بن‌بست، اما دریغ از چند متر فضای خالی که بتوانید با همه فوت و فن‌های یک راننده حرفه‌ای خودرویتان را در آن جا کنید، مثل همیشه تنها امیدت پارکبانی است که کمی آن‌سو‌تر ایستاده تا شای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای پارک به نرخ سرِگردنه


برای چندمین بار خیابان را بالا و پایین می‌کنید، تمام فرعی‌ها و حتی کوچه‌های بن‌بست، اما دریغ از چند متر فضای خالی که بتوانید با همه فوت و فن‌های یک راننده حرفه‌ای خودرویتان را در آن جا کنید، مثل همیشه تنها امیدت پارکبانی است که کمی آن‌سو‌تر ایستاده تا شاید در میان ردیف خودروهایی که پشت سر هم پارک شده‌اند، برای خودروی شما هم جای پارک پیدا کند، اما او هم به شما می‌گوید فعلا از جای پارک خالی خبری نیست.

جستجو بی فایده است، حسابی کلافه شده اید و زیر لب به خود بد و بیراه می گویید، تصمیم گرفته اید یک”‹بار دیگر مسیر را از پایین تا بالا طی کنید و اگر این بار هم جای پارک پیدا نکردید عطای رفتن به مرکز خرید را به لقایش ببخشید و راهی خانه شوید.

پارکبان

در همین فکر هستید که ناگهان متوجه شخصی می شوید که با حرکت های مداوم دست فضای خالی را نشان می دهد و به شما می فهماند اگر دنبال جای پارک می گردید آنجا می توانید پارک کنید.

هنوز باورتان نمی شود به این زودی به آرزویتان رسیده باشید، با یک عکس العمل سریع خودرویتان را داخل پارک جا می کنید و خوشحال از این عملیات موفقیت آمیز ماشین را قفل می کنید و کلی هم از آقایی که با آن لبخند دلنشین نقش فرشته نجات شما را بازی کرده قدردانی می کنید.

فرشته نجات شما لباس پارکبان ها را به تن ندارد، اما چه فرقی می کند مهم این است که کار شما را راه انداخته است و حالا نوبت شماست که به نشان قدردانی بگویید چقدر تقدیم کنم؟ مرد جوان این بار با لحنی مهربان تر می گوید قابلی ندارد 3000 تومان !

شوکه می شوید و برای این که مطمئن شوید درست شنیده اید دوباره می پرسید، اما همان جواب را می شنوید. مرد جوان اصراری به این که مبلغ را بپردازید ندارد، چون خوب می داند جای پارک خالی نمی ماند و شما هم چاره ای جز پرداخت این مبلغ ندارید چون این هزینه بهایی است که شما باید در شرایطی که پیدا کردن جای پارک در خیابان های شهرمان کیمیاست، بپردازید.

جای پارک به قیمت سوبله

البته این افراد اصلا فکر نمی کنند کار خلافی مرتکب شده اند یا کارشان غیرقانونی است، استدلال آنها این است که به نیاز شهروندان برای پیدا کردن جای پارک پاسخ می دهند و رانندگان هم مبلغ درخواستی آنها را با جان و دل می پردازند چون حاضر نیستند ساعت ها طول یک خیابان را برای پیدا کردن جای پارک مناسب بالا و پایین کنند.

هر جا شما بخواهید

روی پل، مقابل در ورودی شرکت ها، جلوی توقفگاه اختصاصی ادارات، مقابل در پارکینگ منازل مسکونی و... شما هیچ محدودیتی برای پارک خودرویتان ندارید البته به این شرط که هزینه جای پارک اختصاصی تان را پرداخته باشید.

افرادی که در خیابان های شلوغ و پر تردد منتهی به ادارات و سازمان ها، مراکز تجاری و تفریحی و... با فروش جای پارک اختصاصی به شهروندان برای خود کار و کاسبی نان و آب داری راه انداخته اند، براحتی به خود اجازه می دهند حتی مقابل پل ها یا جلوی در ورودی شرکت ها و مجتمع های مسکونی را به شهروندانی که دربه در به دنبال جای پارک خودرویشان می گردند، اجاره دهند.

مطالبه هرگونه پولی بابت جای پارک آن هم از سوی افرادی که لباس پارکبان ها را به تن ندارند و قبضی هم دستشان نیست کاملا غیرقانونی است و شهروندان باید این تخلف را به شهرداری گزارش دهند تا ما بتوانیم جلوی این کار و کاسبی غیرقانونی را بگیریم

شهروندانی که خانه هایشان در خیابان ها و کوچه های اطراف مراکز خرید است نیز از این که بتازگی فراوان دیده شده رانندگان براحتی مقابل در ماشین روی خانه شان پارک می کنند، گلایه دارند.

جالب این که وقتی با راننده خاطی بحث می کنند که چطور به خود اجازه داده روی پل مقابل خانه شان توقف کند، پاسخ می شنود برای این جای پارک چند اسکناس هزارتومانی پرداخت کرده اند و شخصی هم که این جای پارک را به آنها اجاره داده است تاکید کرده همه چیز هماهنگ است و هیچ مشکلی برای پارک خودرو در محل مورد نظر وجود ندارد.

کار غیرقانونی نمی کنیم

لباس پارکبان ها را نپوشیده است، هیچ قبضی هم در دستش نیست، هیچ ضمانتی هم برای امنیت خودرویی که قرار است در آن محل پارک شود، نمی دهد. این افراد زیر نظر کدام مجموعه یا سازمان فعالیت می کنند؟ آیا آنها آمده اند کمک کار پارکبان ها باشند؟

خودشان می گویند مستقل کار می کنند، هیچ کس هم تا حالا سراغشان نیامده که بپرسد سر و کله شان از کجا پیدا شده و زیر نظر کجا کار می کنند، حتی پارکبان ها هم کاری به کارشان ندارند چون آنها جاهایی را به شهروندان برای جای پارک اجاره می دهند که حتی این فضای پارک برای پارکبان ها هم ممنوع است.

پارکبان

می گویند دنبال دردسر نیستند، مگر این که ما بخواهیم حساسیت ایجاد کنیم و آنها را از کار و کاسبی شان بیندازیم!

غیرقانونی؟ مگر چه کار می کنیم جز این که مردم را از دور زدن های بی حاصل برای پیدا کردن جای پارک خلاص می کنیم، اگر کارمان غیرقانونی بود تا حالا روزی صد بار از شهرداری ریخته بودند روی سرمان.

تخلف است؛ شهروندان گزارش دهند

افرادی که در اطراف مراکز خرید، آن هم در جایی که نه خبری از پارکبان است و نه از دستگاه پارکومتر، فضای عمومی شهر و حتی مقابل ملک شخصی شهروندان را به رانندگان به عنوان جای پارک خودرو می فروشند، این روزها درحالی تعدادشان زیاد شده است که نه شهرداری و نه پلیس هیچ واکنشی نسبت به حضور این افراد و کارشان ندارند.

اما واقعا کار این افراد قانونی است؟ معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با «جام جم» تاکید می کند این افراد زیر نظر شهرداری نیستند، آنها خودسرانه عمل می کنند و کاری که برای اجاره دادن جای پارک می کنند در واقع نوعی اجحاف در حق شهروندان بوده و کاملا غیرقانونی است. اما اگر فعالیت این افراد غیرقانونی و کارشان تخلف است، پس چرا شهرداری هیچ برخوردی با آنها نمی کند؟ علی چناری می گوید: نیروهای شهرداری در حین گشتزنی در صورتی که این افراد را مشاهده کنند قطعا با آنها برخورد می کنند و جلوی کارشان را خواهند گرفت، اما متاسفانه در بیشتر موارد این افراد با دیدن خودروهای شهرداری از محل متواری می شوند.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد. مطالبه هرگونه پولی بابت جای پارک آن هم از سوی افرادی که لباس پارکبان ها را به تن ندارند و قبضی هم دستشان نیست کاملا غیرقانونی است و شهروندان باید این تخلف را به شهرداری گزارش دهند تا ما بتوانیم جلوی این کار و کاسبی غیرقانونی را بگیریم.

لباس پارکبان ها را نپوشیده است، هیچ قبضی هم در دستش نیست، هیچ ضمانتی هم برای امنیت خودرویی که قرار است در آن محل پارک شود، نمی دهد. این افراد زیر نظر کدام مجموعه یا سازمان فعالیت می کنند؟ آیا آنها آمده اند کمک کار پارکبان ها باشند؟

به گفته این مقام مسئول در سازمان ترافیک، هم اکنون 30 هزار فضای پارک در سطح شهر تهران ساماندهی شده است که 15 هزار مورد از این فضا توسط دستگاه های پارکومتر و 12هزار مورد نیز به کمک پارکبان ها کنترل می شود. البته چناری به این نکته هم تاکید می کند که پارکبان ها موظف هستند طبق تعرفه تعیین شده به ازای ساعات توقف از شهروندان پول بگیرند و درخواست هر مبلغ اضافی تخلف محسوب شده و شهروندان باید موارد را گزارش دهند تا با پارکبان متخلف برخورد شود.

کمبود فضای پارک خودرو در خیابان های شهرمان مشکل جدیدی نیست، اما نکته نگران کننده تخلفاتی است که در مقابل نیاز شهروندان به فضای پارک خودرو و برخی مشکلات که در موضوع پارک حاشیه ای همچنان پابرجاست، رخ می دهد که ضروری است برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق شهروندان، شهرداری و پلیس نسبت به این تخلفات بی تفاوت نبوده و جدیت بیشتری برای برخورد با این تخلف به خرج دهند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع: پوران محمدی / جام جم