تبیان، دستیار زندگی
اخوان المسلمین بعد از از دست دادن قدرت به وسیله کودتا روزهای خاصی را پشت سر می گذارد از دست گیری رهبران خود تا جلساتی محرمانه برای حفظ جایگاه حزبی و برگشت به عرصه سیاسی مصر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست محرمانه اخوان‌المسلمین در ترکیه


اخوان المسلمین بعد از از دست دادن قدرت به وسیله کودتا روزهای خاصی را پشت سر می گذارد از دست گیری رهبران خود تا جلساتی محرمانه برای حفظ جایگاه حزبی و برگشت به عرصه سیاسی مصر.

عضو ارشد اخوان المسلمین مصر زندانی شد
محمد سعد الکتاتنی

محمد سعد الکتاتنی دبیرکل سابق حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جمعیت اخوان المسلمین مصر به‌مدت چهار روز زندانی شد.

"محمد سعد الکتاتنی"، دبیرکل سابق حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جمعیت اخوان المسلمین مصر به‌مدت چهار روز زندانی شد.

بنا به این گزارش، سعد الکتاتنی به‌دلیل مخالفت وی با ارائه وثیقه و ضمانت زندانی شد.

دادستانی‌‌کل شنبه گذشته اعلام کرد که تحقیقات خود درباره اتهامات وارده به مرسی و دیگر رهبران اخوان المسلمین را آغاز کرده است.

بنا به این گزارش، مرسی و رهبران اخوان المسلمین به جاسوسی و تشویق برای قتل تظاهرکنندگان و مخالفان متهم هستند و دادستانی‌کل مصر تحقیقات خود درباره این اتهامات وارده را آغاز کرده است.

"عادل السعید"، سخنگوی دادستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تحقیقات درباره اتهامات مرسی و تعدادی از رهبران دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین، حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی این جماعت آغاز شده است هرچند تکمیل این ابلاغیه در خصوص مأمور کردن اعضای دادستانی به بازجویی از متهمان و صدور تصمیمات لازم بر اساس نتایج تحقیقات در حال انجام است.

نشست محرمانه اخوان‌المسلمین در ترکیه

روزنامه مصری «الوطن» از سلسله نشست‌های محرمانه سازمان بین‌المللی اخوان المسلمین در شهر «استانبول» ترکیه با هدف تدوین برنامه و طرحی جامع جهت تعامل با اوضاع جاری در مصر به ویژه پس از اقدام ارتش مصر در برکناری «محمد مرسی» خبر داد.

روزنامه «الوطن» چاپ قاهره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که درحال حاضر سازمان بین المللی اخوان المسلمین سلسله نشست‌های محرمانه و سری را با هم پیمانان خود در شهر «استانبول» ترکیه با هدف تدوین برنامه و طرحی جهت تعامل با اوضاع جاری در مصر به ویژه پس از اقدام ارتش مصر در برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری این کشور و «جماعت اخوان المسلمین» از قدرت در این کشور برگزار می‌کند.

که درحال حاضر سازمان بین المللی اخوان المسلمین سلسله نشست‌های محرمانه و سری را با هم پیمانان خود در شهر «استانبول» ترکیه با هدف تدوین برنامه و طرحی جهت تعامل با اوضاع جاری در مصر به ویژه پس از اقدام ارتش مصر در برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری این کشور و «جماعت اخوان المسلمین» از قدرت در این کشور برگزار می‌کند

یک منبع سیاسی بازر ترکیه در این ارتباط تاکید کرد که نشست‌های سری و محرمانه اخوانی‌ها از روز یک‌شنبه برابر با هفتم ژوئیه ماه جاری در یکی از هتل‌های بزرگ نزدیک به فرودگاه «آتاتورک» استانبول آغاز شده و برای حضور در این نشست‌ها ده‌ها رهبر سازمان بین المللی اخوان المسلمین و شماری از رهبران سازمان‌ها و جماعت‌های اسلامگرای فعال در عرصه بین المللی وارد استانبول شدند.

اخوان المسلمین

این منبع آگاه درباره شخصیت‌های حاضر در این نشست توضیح داد که نمایندگانی از دفتر بین المللی ارشاد جماعت اخوان المسلمین که به صورت سمبلیک «اداره جهانی» نامیده می‌شوند، نمایندگان دستگاه‌های سیاسی بین المللی که به صورت سمبلیک «المنظور» نامیده می‌شوند، نمایندگان دایره برنامه ریزی که تحت پوشش « مرکز بین المللی مطالعات و آموزش» فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در لبنان است، نمایندگان تمام شاخه‌ها و شعب اخوان المسلمین در کشورهای عربی و غربی و همچنین نمایندگاه جماعت در مصر و «حماس» از جمله شرکت کنندگان در این نشست‌ها بودند که هدف از برگزاری آنها بحث و مناقشه درباره گرایشات و سیاست‌های کلی و عام سازمان بین المللی اخوان المسلمین بود.

روزنامه «الوطن» بر مهمترین طرح ارائه شده در این نشست‌ها دست یافت که مورد بحث و مناقشه شرکت کنندگان قرار گرفته و آن را « مرکز بین المللی مطالعات و آموزش» تهیه و تدوین کرده بود که سازمان بین المللی اخوان المسلمین در آن عضویت فعالیت دارد.

این طرح تحت عنوان « کودتای نظامی بر مشروعیت مصر ..  برآورد دیدگاه‌ها و مواضع استراتژیک داخلی و خارجی» ارائه شده بود و روزنامه «الوطن» چاپ قاهره اقدام به انتشار متن کامل این سند کرده است که در بردارنده اطلاعات بسیار مهم درباره امنیت ملی مصر است که سازمان بین المللی اخوان المسلمین با هماهنگی با دفتر ارشاد این جماعت در مصر و برخی طرف‌های خارجی آن را به اجرا می‌گذارد.

مرسی و رهبران اخوان المسلمین به جاسوسی و تشویق برای قتل تظاهرکنندگان و مخالفان متهم هستند و دادستانی‌کل مصر تحقیقات خود درباره این اتهامات وارده را آغاز کرده است

این طرح در ابتدا به تبیین و تشریح دیدگاه اعتقادی رویداد یعنی برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری این کشور و «جماعت اخوان المسلمین» از قدرت در مصر می‌پردازد و در ادامه وارد شرح و تبیین و تحلیل اوضاع حاکم بر عرصه سیاسی مصر

مرکل آزادی مرسی را خواستار شد

همچنین به دنبال درخواست وزیر امور خارجه آلمان جهت آزادی محمد مرسی، این بار آنگلا مرکل خواهان آزادی رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با شبکه دولتی "ای.آر.دی" تصریح کرد: با گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم رای هستم و معتقدم که محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر باید آزاد شود، به ویژه ‌آنکه اکنون روند سیاسی با مشارکت تمام گروه‌های مردمی در مصر در جریان است.

وستروله روز جمعه خواهان آزادی محمد مرسی شد و درخواست خود را مبنی بر ملاقات یک نهاد بی‌طرف عالی رتبه با وی در سریع‌ترین زمان ممکن مطرح کرد.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا/ تابناک/ تسنیم