تبیان، دستیار زندگی
یکی از روزنامه‌نگاران نزدیک به ادوارد اسنودن می‌گوید آنچه تاکنون از سوی وی افشا شده، فقط طرح‌های اولیه دولت آمریکا برای جاسوسی سایبری از کاربران اینترنت و تلفن همراه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگر هنوز اطلاعات اصلی را افشا نکرده است


یکی از روزنامه‌نگاران نزدیک به ادوارد اسنودن می‌گوید آنچه تاکنون از سوی وی افشا شده، فقط طرح‌های اولیه دولت آمریکا برای جاسوسی سایبری از کاربران اینترنت و تلفن همراه است.

اسنودن

گلن گرین والد از روزنامه‌نگاران روزنامه گاردین که در زمینه افشای اسناد جاسوسی سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری نزدیکی با اسنودن داشته معتقد است که وی اطلاعات بسیار حساسی را در زمینه ساختار آژانس امنیت ملی آمریکا و نحوه عملکرد آن در اختیار دارد که به شدت به وجهه دولت اوباما آسیب می زند، اما قصد ندارد این اطلاعات را افشا کند.

گلن گرین والد اولین فردی بود که رسوایی جاسوسی کاخ سفید را علنی کرد. وی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفته است که افشای اطلاعاتی که اسنودن در اختیار دارد به هر فردی امکان می‌دهد تا درک کند آژانس امنیت ملی آمریکا چگونه فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد، چگونه فعالیت‌های نظارتی و جاسوسی خود را مخفی می‌کند و چگونه آنها را تکرار می کند.

وی معتقد است اسنادی که اسنودن در اختیار دارد راهنمایی است که ساختار آژانس امنیت ملی آمریکا را به طور کامل تبیین می کند. البته اسنودن برای اثبات صحت ادعاهایش باید جزییات مفصل و حساس بیشتری را افشا کند.

این روزنامه‌نگار بر خلاف اسنودن باور ندارد که افشای اطلاعات در اختیار اسنودن به ضرر امنیت ملی آمریکا باشد، به اعتقاد او این افشاگری تنها به ضرر دولت آمریکا خواهد بود، اما اسنودن چنین نظری ندارد. اسناد یاد شده فعلا رمزگذاری شده اند تا مشاهده آنها ممکن نباشد.

اسنادی که اسنودن در اختیار دارد راهنمایی است که ساختار آژانس امنیت ملی آمریکا را به طور کامل تبیین می کند. البته اسنودن برای اثبات صحت ادعاهایش باید جزییات مفصل و حساس بیشتری را افشا کند

گرین والد افزوده که اسنودن نگران امنیت شخصی خود است، زیرا دولت آمریکا می خواهد به هر نحو ممکن هر چیزی را که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود خنثی کند. اما در صورتی که آسیبی به اسنودن برسد اسناد محرمانه‌ای که دولت آمریکا را نگران می‌کند افشا خواهند شد. وی توضیحی در مورد جزییات این طرح نداد.

این روزنامه‌نگار که در برزیل زندگی می‌کند گفته از زمانی که لپ تاپ شخصیش از منزل او سرقت شده خودش هم احساس امنیت نمی‌کند. با این حال وی قصد دارد ظرف چهار ماه آینده مقالاتی را در مورد اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آمریکای لاتین و همین طور تخلفات دیگر این آژانس تالیف کند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: مدیانیوز