تبیان، دستیار زندگی
مهندسی ارزش (Value Engineering)‏، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، (از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری) انجام می‌شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندسی ارزش

(قسمت اول)


مهندسی ارزش (Value Engineering)‏، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، (از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری) انجام می‌شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین روش‌های اقتصادی در عرصه فعالیت‌های مهندسی، شناخته شده‌است.

تحلیل ارزش به صورت یک روش فنی ویژه، در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت. کار طراحی و تدوین این روش به دستور هنری ارلیچر (Henry Erlicher) معاون فنی بخش خریدهای شرکت جنرال الکتریک آغاز شد. وی معتقد بود که برخی از مواد و مصالح و طرحهای جایگزین، که به طور ضروری و به علت کمبودهای زمان جنگ به کار گرفته می‌شدند دارای عملکرد بهتر با هزینه کمتر هستند.

مهندسی ارزش

به دستور او در داخل شرکت و به منظور ارتقای کارایی تولید از طریق تامین مواد، مصالح و روشهای جایگزین برای مواد و مصالح پرهزینه، کوشش همه‌جانبه‌ای به عمل آمد. در سال 1947 این وظیفه برعهده لارنس مایلز (Lawrence D.Miles) مهندس ارشد شرکت جنرال الکتریک نهاده شد. مایلز در مورد روش‌ها و فنون موجود به پژوهش پرداخت و از برخی روش‌های مرسوم به صورت تلفیقی با روش مرحله به مرحله خویش برای تحلیل ارزش بهره گرفت.

مایلز که مبتکر و بنیانگذار مهندسی ارزش به‌شمار می‌رود، یک روش رسمی رابه اجرا درآورد که در جریان آن چندین گروه از کارکنان شرکت، عملکرد محصولات تولیدی شرکت جنرال الکتریک را بررسی می‌کردند. آنان به اتکای روش‌های خلاق گروهی و بدون افت کارایی محصول، تغییراتی در محصولات شرکت بوجود آوردند و هزینه‌های تولید را کاهش دادند.

هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه‏های غیرضروری می‏شود، بی‏آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی سیستم وارد آید

روش «تحلیل ارزش» به عنوان یک استاندارد در شرکت جنرال الکتریک پذیرفته شد و به تدریج شرکت‌های دیگر و برخی سازمان‌های دولتی نیز این رو ش جدید را به عنوان ابزاری برای کاستن از هزینه‌های خود به کار بستند. نتیجه این شد که روش و تکنیک «مهندس ارزش» به وجود آمد.

هدف مهندسی ارزش

در واقع مهندسی ارزش دیدگاهی خلاق، كاركردگرا و سازمان‌یافته، با هدف شناسائی كارآمد هزینه‌های غیرضروری است، یعنی هزینه‌هایی كه نه به كیفیت، نه به بهره‌برداری، نه به عمرمفید، نه به زیبائی ظاهری و نه به مشخصات درخواستی كارفرما مربوط می‌شود.

مهندسی ارزش صرفا برنامه‏ای برای كاهش هزینه‏ها نیست، بلكه روشی برای حداكثر نمودن ارزش طرحها می‏باشد. مهندسی ارزش با بررسی دقیق هر جزء از فعالیت و یافتن روشهای جدیدتر و بهتر، به انجام دادن بهتر كارها كمك می‏كند.

مهندسی ارزش

توصیف های مرتبط با مهندسی ارزش

*مهندسی ارزش را بازنگری خلاق و سازمان‏یافته ارزشها (Value) و هزینه‏ها (Cost) به منظور بیشینه‏كردن شاخص ارزش (Function / Cost)  تعریف نموده‏اند.

*هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه‏های غیرضروری می‏شود، بی‏آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی سیستم وارد آید. دستور كار مهندسی ارزش، بهبود مداوم طراحی و اجرا است.

*مهندسی ارزش صرفا برنامه‏ای برای كاهش هزینه‏ها نیست، بلكه روشی برای حداكثر نمودن ارزش طرح ها می‏باشد، زیرا در بعضی موارد، كارفرما خواستار سهولت بهره برداری و كاهش هزینه‏ها به قیمت افزایش هزینه‏های مطالعاتی، طراحی و ساخت است.

*مهندسی ارزش با بررسی دقیق کارکرد اجزا و یافتن روش های جدیدتر و بهتر، به انجام دادن بهتر كارها كمك می‏كند.

*مهندسی ارزش تكنیكی مۆثر برای كاهش هزینه‏ها، افزایش سودآوری و بهره‏وری، بهبود كیفیت بدون كاستن از جاذبه‏های ظاهری و جلوگیری از تاثیر سوء بر محیط زیست است.

*مهندسی ارزش به كارفرما اطمینان می‏دهد كه پروژه‏ها می‏توانند با بازدهی بیشتر انجام شوند.

*روش های مهندسی ارزش می‏تواند موجب اصلاح و ارتقاء كیفیت محصولات یا روش ها یا فرآیندهای تولید و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از مراحل اجرایی یك پروژه شود.

*مهندسی ارزش یا تحلیل ارزش یك تكنولوژی مدیریتی است كه در پی برقراری توازن عملی میان هزینه، قابلیت اطمینان و عملكرد در یك محصول/خدمت، پروژه، فرآیند یا اجزای هر یك از آنها است.

مهندسی ارزش

روش های مورد استفاده در مهندسی ارزش

با مطالعاتی که در باره مهندسی ارزش بعمل امده است حدود  بیست وچهار روش درضمن فرایندبکار گرفته می شود. شرایط برنامه کاری و روش ها همگی بمنظور بهبود ارزش برای یک جزء،محصول و یا یک پروژه بکار گرفته می شود.

سرفصل روشها به قرار زیر می باشد:

1-از روابط انسانی خوب بهره بگیرید

2-از کلی گویی پرهیز کنید

3-بر موانع فائق آیید

4-قضاوت منطقی خوب بکار ببرید

5-کار گروهی را حمایت کنید

6- از حقایق مطمئن شوید

7- بطور سازنده هرچیز را مورد سوال قرار دهید

8- هزینه ها را تعیین کنید

9-عملکردها را تعریف و طبقه بندی کنید

10-ذهن خود را فعال کنید

11- ساده سازی کنید

مهندسی ارزش

12-ایده ها را ترکیب و تصفیه کنید

13-برای تمامی ایده ها هزینه در نظر بگیرید

14-عملکردهای جایگزین را مشخص کنید

15-از استانداردها استفاده کنید

16- با متخصصین ،فروشندگان ،مشتریان و غیره مشاوره کنید.

17- از محصولات ،فرایندها و رویه های خاص استفاده کنید

18- با استفاده از روش مقایسه ای ارزیابی کنید.

19-جواب ها را با اطلاعات کافی برای تصمیم گیری ارایه دهید

20- در صورت امکان دو راه حل ارائه دهید

21- با استفاده از ممیزیهای مستقل، صرفه جوئی های قابل پیش بینی را بررسی کنید

22- به کمک های انجام شده اعتراف کنید.

       ادامه دارد...

فراوری: مریم نایب زاده

بخش دنش و زندگی تبیان


منبع: iranvalue- hamkelasy-tavanir