تبیان، دستیار زندگی
معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید دو خودرو ساز بزرگ برای تولید روزانه هزار و 500 دستگاه در مرداد ماه و 2 هزار دستگاه در شهریور ماه امسال خبر داد.محسن صالحی نیا در جمع خبرنگاران با اشاره وضعیت مطلوب صنایع نساجی تصریح كرد:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش تولید سایپا و ایران‌خودرو


معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید دو خودرو ساز بزرگ برای تولید روزانه هزار و 500 دستگاه در مرداد ماه و 2 هزار دستگاه در شهریور ماه امسال خبر داد.محسن صالحی نیا در جمع خبرنگاران با اشاره وضعیت مطلوب صنایع نساجی تصریح كرد: در نشستی كه با اعضای انجمن صنایع نساجی انجام شد وضعیت تولید این واحدها نسبت به سالهای پیش در حال بهبودی است چرا كه عدم توجیه پذیری قاچاق و افزایش نرخ ارز ، تهدید واردات  برای این واحدها  را به حداقل رسانده است.

به گفته وی، محدودیت سرمایه در گردش،تأمین نقدینگی و بازپرداخت تسهیلات ارزی واحدهای نساجی از مطالباتی است كه صنعتگران این بخش به دنبال آن هستند.

سایپا و ایران خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به وضعیت تولید خودرو در كشور اشاره كرد و افزود: در حال حاضر تولید هر كدام از  دو خودرو ساز بزرگ كشور  به طور متوسط روزانه 1200 دستگاه است.

وی یادآور شد:  با برگزاری نشستی با آنها مقرر شد تا  تولید هر كدام در مردادماه به روزانه 1500 دستگاه  و در شهریور ماه به 2000 دستگا ه در روز ارتقاء یابد.

صالحی نیا در ادامه به تامین نقدینگی به عنوان مهمترین مشكل خودروسازان اشاره كرد و گفت: در راستای رفع مشكل كمبود نقدینگی مصوبه پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به این صنعت مطرح شد كه متاسفانه تا كنون هنوز به اجرا در نیامده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موافقت دولت با دو برابر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات ارزی صنایع اشاره كرد و گفت: طی سالهای گذشته برخی واحدهای صنعتی به منظور واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خود  از تسهیلات حساب ذخیره ارزی استفاده كرده بودند كه در حال حاضر باید این تسهیلات را با نرخ ارز مبادله‌ای بازپرداخت كنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به دو برابر شدن نرخ بازپرداخت این تسهیلات، پیشنهادی به كمیسیون اقتصادی دولت ارائه شد مبنی بر اینكه ، مدت بازپرداخت این تسهیلات دو برابر شود.

صالحی‌نیا از تصویب كلیات این موضوع در كمیسیون اقتصادی دولت خبرداد و گفت: مقرر شد  برای اجرایی شدن این طرح، پیشنهادی از سوی بانك مركزی و وزارت صنعت تدوین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه به محدودیتهای موجود در تامین ارز واردات با هدف كاهش واردات كالاهای ساخته شده اشاره كرد و افزود: سال گذشته گروه‌بندی كالایی برای واردات در كشور انجام شد  و ثبت سفارش گروه 10 كه در آن كالاهای ساخته شده نهایی كه برخی از آنها غیرضروری است و برخی دیگر توان بالایی در داخل كشور برای تولید داشتند، محدود شد.

سال گذشته گروه‌بندی كالایی برای واردات در كشور انجام شد  و ثبت سفارش گروه 10 كه در آن كالاهای ساخته شده نهایی كه برخی از آنها غیرضروری است و برخی دیگر توان بالایی در داخل كشور برای تولید داشتند، محدود شد

صالحی‌نیا از آمادگی این وزارتخانه برای قرار دادن برخی دیگر از رشته‌های صنعتی در گروه 10 خبر داد و افزود: هم‌‌اكنون وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد در صورت ضرورت و توجیه پذیری لازم،چنانچه یك تشكل صنعتی در رشته‌ای خاص، به تولید كیفی به اندازه كافی و با قیمت مناسب و در حد اشباع بازار تضمین دهد، اقدامات لازم را معمول كند.معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص 6 هزار میلیارد تومان منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بخش صنعت خبرداد.وی با اشاره به مصوبه تخصیص 10 درصد مانده منابع صندوق توسعه ملی در سال‌ گذشته و سال جاری به بخش صنعت تصریح كرد: جمع این تسهیلات به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد كه با احتساب ارز 2500 تومانی، منابع ریالی حاصل از این  صندوق حدود 6 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

صالحی نیا با بیان اینكه تاكنون 5 هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات 8 هزار و 500 میلیارد تومانی از سوی وزارت صنعت به صندوق توسعه ملی معرفی شده‌اند، گفت: حدود 550 تا 600 واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات هزار و 550 میلیارد تومانی از سوی صندوق به بانك‌های عامل معرفی شده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به پایش وضعیت تولید اشاره كرد و افزود: حدود 60 هزار واحد تولیدی فعال در كشور وجود دارد كه  26 هزار واحد تولیدی در استان‌های مورد پایش قرار گرفته اند و به 4 گروه  خوب، متوسط ، بحرانی و تعطیل تقسیم بندی شده اند.

وی اضافه‌كرد: از این تعداد 24 هزار و 500 واحد متعلق به واحدهای كوچك صنعتی زیر 50 نفر، 1200 واحد مربوط به واحدهای متوسط وحدود 300 واحد در جایگاه واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارند كه  در پایش میدانی وضعیت آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

سایپا و ایران خودرو

صالحی نیا افزود: در سال 90 تعداد واحدهای خوب 48 درصد، واحدهای متوسط 19 درصد، ضعیف 3درصد، بحرانی 2 و تعطیل نیز 26 درصد بوده این درحالیست كه این درصدها در سال 91 به ترتیب در واحدهای خوب به 46 ، متوسط 21 ، ضعیف3، بحرانی 2 و تعطیل نیز 26 درصد رسیده است.

صالحی نیا درادامه با بیان اینكه برای بررسی مشكلات واحدهای تولیدی به دو صورت كلان و جزئی اقدام می شود افزود: ایجاد ستاد تسهیل واحدهای تولیدی و پشتیبانی از شهركهای صنعتی  و كارگروه حمایت از تولید از اقداماتی بود كه دراین راستا شكل گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عمكرد این دو ستاد را مورد بررسی قرار داد و گفت: در سال 89 حدود 43 سفر ستاد تسهیل انجام شد كه حدود 18 هزار درخواست دراین ستاد مطرح  و به صدور 12 هزار و 900 ابلاغیه  منجر شد.

وی با بیان اینكه این میزان در سال 90 به صدور 6 هزار و 700 مصوبه و تصمیم اجرایی منجر شد اظهار كرد : همچنین در سال 91 در مجموع استانی و مركز، حدود 1335 مصوبه به تصویب رسید.

معاون امور صنایع و اقتصادی تاكید كرد: از ابتدای تشكیل ستاد تسهیل حدود 735 جلسه استانی و ستاد در سطح وزارتخانه انجام شد كه بالغ بر 6932 مصوبه در برداشت و مصوبات بانكی با تصویب 4432 مصوبه بیشترین میزان مصوبات را ازآن خود كرده است.

وی همچنین به عملكرد كارگروه حمایت از تولید نیز اشاره كرد و گفت:تعداد جلسات برگزار شده این كارگروه از ابتدا تا كنون بالغ بر 254 جلسه تخصصی و كارگروه اصلی بوده است.

صالحی نیا ادامه داد: در این جلسات 70 مصوبه به تصویب رسیده است كه از آن جمله می توان به استمهال بدهی زیر 2 میلیارد تومانی حدود 7 هزار واحد تولیدی ، آئین  نامه ممنوعیت خرید كالاهای وارداتی ،‌قانون حمایت از مصرف كنندگان خودرو، قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و... اشاره كرد.

از ابتدای تشكیل ستاد تسهیل حدود 735 جلسه استانی و ستاد در سطح وزارتخانه انجام شد كه بالغ بر 6932 مصوبه در برداشت و مصوبات بانكی با تصویب 4432 مصوبه بیشترین میزان مصوبات را ازآن خود كرده است

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت به دیگر اقدامات انجام شده در راستای حمایت از بخش تولید كشور اشاره كرد و گفت: برای تامین منابع و تسهیلات ریالی مورد نیاز در بخش صنعت  و همچنین به منظور پشتیبانی و صیانت از تولید اقداماتی صورت گرفت.

وی افزود: یكی از موارد دیده شده در قانون بودجه 91 ،‌استفاده از سپرده قانونی بانكها نزد بانك مركزی بود كه در سال گذشته توسط بانك صنعت و معدن به واحدهای متقاضی تخصیص پیدا كرد .

صالحی نیا ضمن بیان این مطلب كه استفاده و اجرای این ماده در قانون بودجه سال 92 نیز ضروری است ابراز امیدواری كرد تا استفاده از این تسهیلات در سالجاری نیز ادامه پیدا كند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: مهر