تبیان، دستیار زندگی
حتماً شما نیز طرح‌هایی برای پس انداز كردن دارید که مدت‌ها است ذهنتان را به خود مشغول کرده است. طرح‌هایی که به نظر سود مناسبی دارند، اما فرصت و سرمایه کافی را برای انجام آن‌ها ندارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی کوچک برای پس‌اندازهای بزرگ


حتماً شما نیز طرح‌هایی برای پس انداز كردن دارید که مدت‌ها است ذهنتان را به خود مشغول کرده است. طرح‌هایی که به نظر سود مناسبی دارند، اما فرصت و سرمایه کافی را برای انجام آن‌ها ندارید.


پس انداز

چگونه شروع به پس انداز پول خود کنیم؟

چگونه برای پرداخت قرض‌هایمان برنامه بریزیم؟ چگونه جلوی اسراف و هدر رفتن پول خود را بگیریم؟ پس انداز کردن، فعلی بسیار مهم است و نگرانی‌های شما تا حدی طبیعی است، همه ما در حد حرف، اهمیت پس انداز و سرمایه گذاری را می‌دانیم، اما در عمل تلاش کمی برای محقق کردن ذهنیات خود انجام می‌دهیم. اگر به ضرورت برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف پی برده‌اید و اگر پرسش‌هایی را که در خصوص نحوه شروع کار ذهن شما را مشغول کرده‌اند، آزارتان می‌دهند، بهتر است هر چه زودتر كار را آغاز کنید. خواندن نکات عملیاتی زیر می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد:

تصویر بزرگ و جزئی بسازید، تخیل کنید

ما تصویر مبهمی از آینده و اهداف اقتصادی خود داریم. همین تصویر مبهم، مانع می‌شود که به طور جدی درباره آینده اهداف اقتصادی خود فکر کنیم. زمانی که کم می‌دانیم، گمان می‌کنیم که همه چیز را می‌دانیم! و چون تصور می‌کنیم این مطالب را می‌دانیم، هرگز به صورت جدی در مورد آن تأمل نمی‌کنیم، اما بیایید برای یک بار هم که شده، سعی کنید تصویری را که از اهداف اقتصادی خود دارید، به صورت دقیق، مفصل و با جزئیات فراوان برای خود بنویسید. بله، تخیل کنید و جزییات را به تصویر دربیاورید.

چنان که می‌بینید این کار بسیار دشوارتر از چیزی است که از ابتدا تصور می‌کردید. برای ترسیم برنامه اقتصادی خود، باید مۆلفه‌های زیادی را در نظر بگیرید: میزان درآمد، پس انداز، خرج سالانه و ماهانه، ارتقای شغلی، تغییر وضعیت اقتصادی کشور، هزینه زندگی و تحصیل فرزندان و چندین و چند مۆلفه دیگر، اما نگران نباشید؛ این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های برنامه ریزی بلندمدت است. هر چند سخت است، ولی ضروری است.

همه ما از درون به زندگی مالی خود نگاه می‌کنیم و برآیندی از وضعیت کلی اقتصادی خود نداریم، اما این برنامه ریزی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از بالا به وضع زندگی خود نگاه کنیم. وقتی شما از بالا به زندگی خود نگاه می‌کنید، بسیاری از عواملی که در نگاه اول مهم به نظر نمی‌رسند، دارای اهمیت می‌شوند. شما درمی‌یابید که پس انداز تا چه اندازه می‌تواند بر تمامی جنبه‌‌های زندگی تأثیر بگذارد.

اگر وقت، مهارت و سرمایه کافی برای به کار انداختن پولتان ندارید، بهتر است آن را در حساب‌های بلندمدت بانک، ذخیره کنید.

اگر شما بدانید از کجا شروع می‌کنید و قرار است به کجا برسید، بهتر می‌توانید راه رفتن خود را به سوی مقصد فراهم کنید، مثلاً تا به حال چقدر به وضعیت خودتان پس از بازنشستگی فکر کرده‌اید؟ آیا برای آن دوران برنامه‌ای دارید؟ دوران بازنشستگی دوران مناسبی برای شروع یک کسب و کار تازه است، اما برای شروع کسب و کار تازه، شما نیازمند سرمایه مالی هستید، پس باید سعی کنید كه حسابی جدا از بقیه پس اندازهایتان برای شروع یک کسب و کار در دوران بازنشستگی باز کنید.

حتماً شما نیز طرح‌هایی دارید که مدت‌ها است ذهنتان را به خود مشغول کرده است. طرح‌هایی که به نظر سود مناسبی دارند، اما فرصت و سرمایه کافی را برای انجام آن‌ها ندارید. بازنشستگی، زمان مناسبی برای تحقق این برنامه‌ها است. هر اندازه كه می‌خواهید، عددی را برای شروع کسب و کار جدید، بزرگ‌تر در نظر بگیرید و از آن نترسید. مهم این است که شما فکر آن را با خود داشته باشید. به مرور زمان می‌بینید که می‌توانید آن را پس انداز کنید. شروع یک کسب و کار تازه در دوران بازنشستگی تنها یک مثال بود از تأثیر داشتن تصویری کلان از اوضاع اقتصادی در بلندمدت بر نحوه نگرش فعلی شما به امور مالی. بنابراین تخیل کنید و جزییات را در نظر آورید و خواهید دید که پس‌انداز، خود به خود شروع می‌شود.

پس انداز کردن،

قدرت چیزهای کوچک را دست کم نگیرید

حال باید تصویر خود را به حرکت درآورید. چطور باید به هدفتان برسید؟ مثلاً شما برای شروع کسب‌وکار در دوران بازنشستگی به چیزی حدود 30 میلیون تومان سرمایه احتیاج دارید، البته باز هم تاکید می‌کنیم که باید این پس انداز را جدا از دیگر پس‌اندازها و سرمایه گذاری‌های خود در نظر بگیرید. برای همین بهتر است حسابی کاملاً جدا از دیگر حساب‌هایتان باز کنید. با توجه به فراغت و میزان سرمایه‌ای که دارید، می‌توانید این پول را وارد بازار کنید یا در بانک نگهداری کنید.

اگر وقت، مهارت و سرمایه کافی برای به کار انداختن پولتان ندارید، بهتر است آن را در حساب‌های بلندمدت بانک، ذخیره کنید. البته باید درباره شرایط بانک‌ها (اعطای تسهیلات و نرخ سود) به اندازه کافی مطالعه کنید. برخی بانک‌ها به صاحبان حساب‌های بلندمدت و کوتاه مدت، وام‌های مناسبی می‌دهند و این مخصوصاً با هدف شما که شروع یک کسب و کار تازه است بسیار همخوان است، پس به خوبی درباره شرایط بانک‌ها تحقیق کنید.

اما درباره زیاد بودن مقدار پولی که قرار است پس انداز کنید، نگران نباشید. مخصوصاً که باید برای امور دیگری مانند هزینه تحصیل و ازدواج فرزندان یا خرید ماشین، نیز پس انداز کنید. شما نیازی به عجله ندارید. این پول را قرار است در مدت زمان طولانی به دست آورید. بردن غذا سر کار یا کم کردن تعداد دفعاتی که برای صرف غذا بیرون می‌روید یا رفتن به رستوران‌های ارزان‌تر می‌تواند نقطه‌های شروع مناسبی باشد.

این اصلاً به این معنا نیست که شما قرار است در زندگی به خود سخت بگیرید و خود را از لذت‌های زندگی محروم کنید، بلکه به این معنا است که شما تا چه اندازه برای رسیدن به هدفی که در نظر گرفته‌اید جدی هستید و تا کجا حاضر به فداکاری‌های کوچک و چشم پوشیدن از برخی تفریحات جزیی در راه محقق کردن آن هستید. ورود همین پول‌های جزیی به حسابتان در بانک، یعنی شروع فرایندی خودکار و اتوماتیک از افزایش ارزش پول. پولی که اصلاً به چشم نمی‌آید، می‌تواند همین طور بزرگ و بزرگ‌تر شود. از وسوسه خرج کردن این سرمایه هنگام نیازهای روزمره چشم‌پوشی کنید. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد حساب‌های بلندمدت را می‌دهیم، حساب‌هایی که بتواند جلوی وسوسه برای خرج کردن سرمایه را بگیرد.

یکی از علل بسیار مهم عدم انگیزه ما در صرفه جویی در خرج‌هایمان، این تصور غلط است که می‌گوییم با این پول، کاری نمی‌شود کرد. مدام می‌گوییم نه کسی با این پول‌ها ثروتمند شده است و نه کسی فقیر.

زمان بیشتری بگذارید و صبور باشید

در هفته‌های اول پس انداز، کم شدن مقداری از پولی که کنار می‌گذارید، شاید به چشم بیاید، اما پس از چند هفته خواهید دید که به صورت ناخودآگاه یاد گرفته‌اید که چطور با همین میزان پول، از پس هزینه‌هایتان بر بیایید. پس هر چقدر بتوانید این کار را در بازه زمانی بیشتری انجام دهید، تأثیر آن بیشتر خواهد شد.

به مرور، انگیزه شما برای پس انداز، بیشتر می‌شود. یکی از علل بسیار مهم عدم انگیزه ما در صرفه جویی در خرج‌هایمان، این تصور غلط است که می‌گوییم با این پول، کاری نمی‌شود کرد. مدام می‌گوییم نه کسی با این پول‌ها ثروتمند شده است و نه کسی فقیر. این طرز تفکر غلط در بسیاری از خرج‌های بی مورد ما وجود دارد، اما وقتی شما از ارزش پس انداز خود آگاه باشید، آن گاه درمی‌یابید که همین پول‌های کوچک، چطور می‌تواند به شما در خلق فرصت‌های جدید مالی کمک کند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: NASIMMEHR

برگرفته از انجمن: مدیریت

مطالب مرتبط:

چگونه بیشتر پس انداز کنیم؟

رهنمودهای پس‌انداز کردن

بودجه بندی درآمد ماهانه

نکات مفید برای مدیریت هزینه‌های زندگی

از بدهکار شدن فرزندمان جلوگیری کنیم