تبیان، دستیار زندگی
موسسان شبکه های اجتماعی معروف در لیست پولدارترین آدم های دنیا قرار دارند. ولی در این میان کسی هست که به پول در آوردن نمی اندیشد، بلکه جایزه نوبل می خواهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه‌ای برای دانشمندان


موسسان شبکه های اجتماعی معروف در لیست پولدارترین آدم های دنیا قرار دارند. ولی در این میان کسی هست که به پول در آوردن نمی اندیشد، بلکه جایزه نوبل می خواهد.


شبکه‌ای برای دانشمندان

ResearchGate به عنوان لینکداین برای دانشمندان شناخته می شود و 5 سال از تاسیس آن می گذرد. ایجد مادیش، دانشمند و مدیر ResearchGate به پول در آوردن نمی اندیشد. بلکه میخواهد به خاطر این شبکه ی احتماعی به جایزه نوبل دست یابد.

این سایت 9 میلیون کاربر دارد – تقریبا نیمی از جامعه دانشمند دنیا. مادیش به مجموعه ای از موفقیت ها دست یافت که در نهایت منجر به این شد که دانشمندان بیشتری شروع به استفاده از این شبکه نمایند. و در حال حاضر نیز پشتیبان بزرگی پیدا کرده که احتمالا نامش را شنیده اید: بیل گیتس.

به تازگیResearchGate  به طور رسمی سومین دوره تامین بودجه خود را اعلام کرد، 35 میلیون دلار که با سردم داری بیل گیتس و تنایا کاپیتال تامین شد.

در جست و جوی دانش آزاد

مادیش می گوید «گیتس عموما از ایده دانش آزاد خوشش می آمد. چنین پدیده ای با اهداف او مبنی بر ریشه کن کردن امراض و در دسترس قرار دادن علوم برای عموم کاملا مطابقت داشت».

شبکه‌ای برای دانشمندان

مادیش که خودش یک دانشمند است، در سال 2008 این شبکه را به وجود آورد با این هدف که شبکه ای به وجود بیاورد که خودش دوست داشته باشد در آن عضو شود.

او بیان می کند که «من یک مشکل تحقیقاتی داشتم که خودم نمی توانستم آن را حل کنم، بنابراین به دنبال دانشمندان دیگر گشتم تا بتوانیم به کمک هم آن مشکل را رفع کنیم. اما کم کم متوجه شدم که در ساختار کنونی اینترنت پیدا کردن این گونه افراد کار آسانی نیست».

او اضافه می کند «من متوجه شدم که علم و دانش از بین رفته است».

مادیش به بحرانی اشاره می کند که علم و دانش در اینترنت تنها به انتشار تحقیق و بررسی های موفق در متن اطلاعات ژورنال های معتبر تحقیقاتی خلاصه شده است. این بدان معنی است که اطلاعات منفی، شکست خورده و یا مشابه هرگز شانس به اشتراک گذاشته شدن را پیدا نمی کنند.

در ResearchGate تمامی اطلاعات مفید قلمداد می شوند. این شبکه دانشمندان را تشویق می کند که حتی اطلاعات و داده های غلط و ناقص خود را هم به اشتراک بگذارند تا مورد بررسی قرار بگیرند. این کار باعث می شود که دیگر دانشمندان هم دچار همان اشتباه نشوند و آن را تکرار نکنند

همه اطلاعات مفید هستند

اما در ResearchGate تمامی اطلاعات مفید قلمداد می شوند. این شبکه دانشمندان را تشویق می کند که حتی اطلاعات و داده های غلط و ناقص خود را هم به اشتراک بگذارند تا مورد بررسی قرار بگیرند. این کار باعث می شود که دیگر دانشمندان هم دچار همان اشتباه نشوند و آن را تکرار نکنند، ضمن اینکه در برخی موارد اثبات می کند که یک دانشمند در زمان رها کردن یک تحقیق، در واقع به پاسخ بسیار نزدیک بوده است.

شبکه‌ای برای دانشمندان

یکی از همین نمونه ها در ResearchGate را بررسی می کنیم: ریک آرنیل آراکن، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در فیلیپین، فکر می کرد که یک فرمول برای تولید انرژی از پسماند روغن پیدا کرده است. استاد او در دانشگاه آن را آزمایش کرد و به او گفت که این فرمول جواب نداده، او هم ناامیدانه پروژه اش را در بخش اطلاعات شکست خورده در ResearchGate به اشتراک گذاشت.

او هرگز نمی توانست حدس بزند که رافائل لوک پروژه او را مورد بررسی قرار می دهد، یک شیمیدان آلی در اسپانیا که پس از بررسی اطلاعات پروژه آراکن فهمید که این پروژه تا پیروزی فقط یک قدم فاصله داشته و با کمی دقت می شد خیلی راحت مشکل را پیدا کرد. آنها پس از این توانستند روشی برای ایجاد سوخت بیولوژیکی خلق کنند.

شبکه‌ای برای دانشمندان

ResearchGate واقعا کار می کند – ولی پولی هم به دست نمی آورد

مادیش در ادامه می گوید «اینکه دانشمندان بتوانند در ResearchGate تجربیات خود را برای خلق دانشی جدید با هم به اشتراک بگذارند رویای من نیست، بلکه عملا چنین اتفاقی افتاده است».

اما با وجود همه این دانش آفرینی هایی که ResearchGate به همراه داشته، هیچ درآمدی از این راه به دست نمی آورد. ولی با وجود پشتیبانی بیل گیتس، مشکلات مالی موضوعی نیست که به این زودی ها گریبان ResearchGate را بگیرد. مادیش این تصور را داشت که برای ایجاد مشاغل علمی و دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی یک زمینه مالی ایجاد کند، اما در حال حاضر او می تواند این ایده را دور بریزد و به فکر به دست آوردن جایزه نوبل باشد.

مادیش می گوید «من همیشه دوست داشتم در دنیای علم و دانش تحول بزرگی ایجاد کنم و می دانستم که برای اینکه بتوان به این هدف دست یافت باید از کمک انسان های بزرگ بهره مند شد».

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از readwrite