تبیان، دستیار زندگی
معمولاًبرای کودکان ونوجوانان، بخصوص دانش آموزانی که ازدرس وامتحانات آخر سال خسته شده اند، تابستان فرصتی است مناسب برای گذراندن اوقات فراغت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک تابستان خوب
بازی

معمولاًبرای کودکان ونوجوانان، بخصوص دانش آموزانی که ازدرس وامتحانات آخر سال خسته شده اند، تابستان فرصتی است مناسب برای گذراندن اوقات فراغت.

آیا میشود در این سه ماه تابستان فقط به تفریح وخوشگذرانی فکر کرد؟ آیا میشود که در این سه ماه خود را به بازی های رایانه ای، دیدن فوتبال،تنقلات وهله هوله و...مشغول کرد؟ تابستان فرصتی برای یادگیری برنامه هایی است که در زندگی برای آن هدفی تعیین کرده ایم.

مثلاکسی که میخواهد درآینده یک بسکتبالیست خوب باشد، میتواند در تابستان به کلاسهای ورزشی برود.

یا کسی که میخواهد درآینده یک پزشک بشود، باید در این باره تحقیق کند و کتابهایی در رابطه با این موضوع مطالعه نماید.

فرهنگ آدم ها نیاز به مراقبت دارد؛ مثل بذر گلی که کاشته باشی و برای این که گل شاداب و خوش رنگی داشته باشی باید به آن آب و نور و غذای مناسب بدهی

تو می توانی در کنار برنامه ریزی های تفریحی و آموزشی ات برای خود برنامه ریزی فرهنگی هم داشته باشی. تو می توانی بیندیشی که چگونه می توانی فرهنگ خودت را تقویت کنی. فرهنگ آدم ها نیاز به مراقبت دارد؛ مثل بذر گلی که کاشته باشی و برای این که گل شاداب و خوش رنگی داشته باشی باید به آن آب و نور و غذای مناسب بدهی. اگر چنر روزی گلدانت را رها کنی، پژمرده می شود.

فرهنگ هم همانطور است؛ اما غذا و نور و آبی که به شیوه ی زندگی ات می دهی،، کدام است؟ اگر یادت باشد درباره ی اهمیت انتخاب دوست صحبت کردیم. دوست آدمی می تواند غذای مناسب باشد یا می تواند سم باشد در برابر آفت های زندگی و متاسفانه حتی می تواند غذای نامناسب باشد، اما دوست دیگری هم هست که در انتخاب آن هم باید دقت کنی؛

کتاب

همان که به نام یار مهربان معروف است. اگر دقت نکنی و ندانی چه کتابی برای خواندن انتخاب کنی، ممکن است یک بار نامهربان را به خانه بیاوری و با خواندن آن به جای این که فرهنگت را تقویت کنی، آن را تخریب کنی.

انتخاب کتاب خوب کار ساده ای نیست. باید در این زمینه از بزرگ ترها کمک بگیری. از بهترین کسانی که می توانند به تو در انتخاب کتاب مناسب یاری دهند، کتابداران مهربان کتابخانه ها هستند.

یادت باشد که هر کتابی که معروف می شود، ممکن است کتاب خوبی نباشد.

یکی از راه های درست انتخاب کتاب مناسب شناخت نویسنده ی آن است. اگر بتوانی نویسنده ی کتاب ها را بشناسی، کم کم می توانی بفهمی کدام نویسنده کتاب های بهتری می نویسد.

فیلم و نمایش

فیلم های خوب هم فرهنگ آدم را تقویت می کند. برای انتخاب فیلم خوب هم باید از نظر دیگران استفاده کنی. هر فیلمی برای تماشا مناسب نیست.

نمایش یا تئاتر هم باعث تقویت یا تخریب فرهنگ آدمی می شود. پس انتخاب یک نمایش هم مسئله ی مهمی است.

موسیقی

موسیقی به عنوان یک هنر، نقش بسیار مهمی در تقویت یا تخریب فرهنگ دارد. بسیاری از نوجوانان به موسیقی علاقه دارند، اما نباید این علاقه باعث شود به هر چیزی که به گوشت می رسد توجه کنی. به خصوص انتخاب ترانه هایی که می شنوی بسیار مهم است. بسیاری از ترانه ها غم انگیز، بی سر و ته و بی معنا هستند، اما موسیقی های بسیار خوبی هم در کشور ما تولید می شوند که باید تلاش کنی تا بهترینن موسیقی های تولیدی را تهیه کنی و بشنوی. در انتهای مطلب هم به نکته مهمی اشاره می کنم. نکته ای که مهمترین نقش را در ساختن فرهنگ انسان ها دارد.

خداوند تنها کسی است که می تواند دست تو را بگیرد و از پیچ و خم های زندگی رد کند

عبادت خداوند

هر کاری که می کنی، هر تفریحی که انجام می دهی، نباید آن قدر سرت را گرم کند که از عبادت خداوند غافل شوی. عبادت خداوند، نماز و دعا و مهربانی با اطرافیان و خدمت به دیگران است. تو وقتی به یک فیلم نگاه می کنی یا کتابی می خوانی یا به یک موسیقی خوب گوش می دهی، باید آن را برای راضی کردن خدا از خودت انجام بدهی. وقتی به دوستت مهربانی می کنی عبادت خداوند را انجام می دهی. وقتی به مادرت در انجام دادن کارهای خانه کمک می کنی، خداوند را عبادت می کنی و لحظه هایی هم هست که با خدا خلوت می کنی و با خودش حرف می زنی. نماز می خوانی و برای دیگران و خودت دعاهای خوب می کنی.

همه این ها فرهنگ تو را تقویت می کند. تفاوت عبادت با کارهای فرهنگی دیگر در این است که خداوند تماشایت می کند و راه های خوبی جلوی پایت می گذارد. خداوند تنها کسی است که می تواند دست تو را بگیرد و از پیچ و خم های زندگی رد کند.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: وبلاگ سلاح قلم، مجله ی رشد نوجوان

مطالب مرتبط:

کارنامه

زندگی‌ام را می‌کارم، زندگی‌ام را درو می‌کنم!

دوپینگ حافظه

آرزوهایی که اتفاق می‌افتند

درس خواندن در دقیقه ی 90

ارزش دوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.