تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها فاطمه جهانشاهی، صبا مهراب بیگی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم عطیه محمد شیرازی، کشت بافت گیاهی می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 1

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی، ٢

پژوهشگران جوان دبیرستان فرزانگان 1 به مدیریت سرکار خانم مرضیه فخر در بخش غرفه و سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه جهانشاهی، صبا مهراب بیگی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم عطیه محمد شیرازی، کشت بافت گیاهی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 1، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

کشت بافت را به جهت های متفاوتی که یکی از آن ها کشت و پرورش گیاهان عاری از میکروب، انجام می دهند لذا بعد از استریل کردن برگ و تهیه ی محیط کشت MS و اضافه کردن آگار ( به جهت ژله ای شدن محیط کشت ) قطعاتی از آوند اصلی برگ یا همان گلبرگ اصلی یا گیاهچه ی متصل به گیاه اصلی را جدا کرده و روی محیط کشت از پیش آماده شده، می گذاریم.

سپس آن را به اتاق محیط کشت انتقال می دهیم و طی چند هفته نمونه را مورد بررسی قرار می دهیم و تغییرات را ثبت می کنیم. سپس از پیدا کردن یک محیط کشت ثابت برای نمونه ی شاهد، محیط کشت هایی را با تغییرات جزئی در انواع یون ها و مواد ارگانیک آماده می کنیم تا محیط کشتی را که گیاه در آن رشد بهتری دارد را بیابیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ابتدا هدف از پروژه یافتن یک کشت مناسب برای گیاه حشره خوار بود. ولی به دلیل حساس بودن این گیاه به آلودگی محیط، مشترک بودن محیط کشت آن با گیاه بنفشه ی آفریقایی (Africa Violet) و راحت تر بودن کشت بنفشه در محیط آزمایشگاه تصمیم گرفته شد تا ابتدا روی بنفشه ی آفریقایی کار شود. در هفته ی اول پس از کشت، نمونه ها زرد و متورم و کلفت تر می شوند. قست های زرد رنگ حالت پینه بسته گرفته که در حقیقت تبدیل به کادوس شده است. محل های بریدگی بیشتر از سایر مناطق تحریک به تقسیم شده که این به علت احساس نیاز گیاه به ترمیمی اتفاق می افتد. اگر نمونه ها زیر لوپ مشاهده شود توده های بیضی رنگی دیده می شود.

که هر کدام در آینده تبدیل به یک گیاه خواهند شد. لازم به ذکر است، روی هر نقطه ی بریده شده از برگ 5 تا 15 عدد گیاه ایجاد خواهد شد، که این گویای هدف اصلی کشت بافت که تولد بسیار زیاد از تعداد اندک گیاه مادر است. در مراحل بعد توده های زرد مشاهده می شوند با این تفاوت که روی آن ها تعدادی برگ کوچک نیز قرار گرفته است. پس از این که برگ ها به حد کافی رشد کردند و گیاه توانایی زندگی در محیط غیر استریل را پیدا کرد آن را به خاک مناسب انتقال می دهیم.

عنوان پژوهش خانم سارا احمد پور با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم پریسا صحرا نورد، ساخت ماکت چشم می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

ساخت و فراهم نمودن وسایلی جهت ارتقای سطح آموزش و تسهیل درک مطالب درسی و جذاب کردن آن همیشه مهم بوده. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این راستا گام بر داریم. و ماکت آموزشی بسازیم. چشم یکی از اندام هایی است که مطالب گفتنی زیادی دارد و می توان با ساخت مولاژ آن را جذاب کرد.

کار اصلی چشم آن است که به وسیله ی عدسی محدب که در جلوی آن قرار دارد نور را روی شبکه متمرکز کند. شرط اصلی دیدن تصاویر این است که نور روی شبکیه بیفتد. در غیر این صورت اجسام به صورت تار دیده می شوند و ما نزدیک بینی داریم در نتیجه برای درک این موضوع ماکتی ساختیم که چگونگی تشکیل تصویر را نشان دهد و با حرکت قسمت پشت ماکت، تصویر تار شده که ما در این جا نزدیک بینی و دور بینی داریم که با استفاده از عینک درمان می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در نهایت توانستیم ماکت مورد نظر را بسازیم و بیماری نزدیک بینی و دور بینی را نشان دهیم  و این ماکت را برای استفاده در مدارس توصیه می کنیم.

عنوان پژوهش خانم ها سارا میری، کیمیا عرق بیدی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم زینب باقری، ساخت سفید کننده ی دندانی گیاهی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 1، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

با توجه به این که امروزه، سفید کننده های شیمایی بسیاری برای مقابله با تغییر رنگ دندان استفاده می شود و این سفید کننده ها دارای آثار منفی بسیاری، مانند ایجاد حساسیت و شکنندگی برای دندان ها هستند. ما تصمیم به ساخت ترکیبی از مواد کاملاً گیاهای برای مقابله با تغییر رنگ دندان گرفتیم. قدم اول برای انجام این پروژه، تحقیق در رابطه با گیاهان دارای خاصیت سفید کنندگی دندان بود. که ما پس از انجام این تحقیقات و انتخاب 7 عدد از این مواد ( شامل: پوست پرتقال، سیب، پوست چوبی گردو، لیمو ترش، کرفس، انجیر ) هر کدام را به طور جداگانه به دو ورش روی دندان های رنگ شده توسط چای، آزمایش کردیم که برگ بو و پوست چوبی گردو، نتیجه ی اثر بخشی نداشتند. با توجه به این نتایج به دست آمده، یا ترکیب نهایی دهان شویه را یافته و به مقایسه ی غلظت های مختلف از آن پرداختیم. در مرحله ی آخر برای دستیابی به دهان شویه ی قابل استفاده، آن را با استفاده از فیلتر های مخصوص استریل کم کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در ابتدا، اثر رنگ دهی 4 نوع چای مخلتف شامل چای ایرانی، خارجی، چای سبز و گل گاوزبان بر دندان ها مقایسه شد که اثر هر 4 نوع جای تقریباً یکسان بود.

در مرحله ی بعد همان طور که گفته شد پس از آزمایش 7 نوع ماده گیاهی مختلف بر دندان ها به دو روش، به این نتیجه رسیدیم که فقط برگ بو و پوست چوبی گردو بی اثر بودند. با توجه به این موضوع دهان شویه را با استفاده از عصاره ی 5 ماده باقی مانده ساختیم. پس از آن با مقایسه غلظت های مختلف دهان شویه به غلظت نهایی دست یافتیم که عبارتند از: 5 درصد از عصاره های انجیر، پوست پرتقال، سیب و کرفس و 2 درصد عصاره لیموترش ( به دلیل خاصیت اسید کمتر در نظر گرفته شد )

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها پرنیان شمسی، نسترن وزیری، سارا قربانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سارا قربانی، بررسی اثر تداخل و برخورد در چرخه ی زندگی کرم خاکی  می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

امروزه محققین زیادی به دنبال راه کار برای پرورش بهینه ی گونه های مختلف کرم خاکی هستند. که یکی از اهداف این پژوهش را نیز در بر می گیرد. در این مطالعه اثر تراکم  بر چرخه ی زندگی گونه ی Eisenia fetida بررسی شد.

با انتخاب یک ظرف کوچک تر، فضا و مواد غذایی کمتری در اختیار یک گروه در مقایسه با گروه دیگر قرار گرفت. تعداد کرم ها و سایر فاکتور ها به جز میزان مواد غذایی و فضای کافی بین دو گروه مقایسه شده، یکسان بود.

تغییر این دو فاکتور بر رشد نابغین، بقای بالغین، میزان تولدی پیله و سرعت تولید ورمی کمپوست توسط کرم های خاکی، مطالعه شد. نتایج، حاکی از رقابت شدیدتر در ظرف کوچکتر بود، به طوری که تعداد بالغ اولیه به طور چشم گیری کاهش یافت. تعداد پیله های تولید شده در بشر بزرگ تر تقریبا پنج برابر تعداد پیله های تولید شده در بستر کوچکتر است. بستر بزرگتر اسیدی تر شده بود که این اسیدیته خود نشان از فعالیت تولید مثلی بیشتر توسط کرم های بستر بزرگتر به علت مهیا بودن فاکتور های لازم می باشد. در اثر میزان بالاتر تولید مثل در بشر بزرگتر میزان تغذیه نیز افزایش یافته به طوری که رنگ بستر تیره تر شده است. که حاکی از کاهش مواد آلی دوتایی بستر است. چنین تغییر رنگی در خاک بستر نشان دهنده ی تولید ورمی کمپوست، توسط کرم های بشر بزرگ تر است.

از آنجایی که تعداد کرم ها و سایر فاکتور ها به جز میزان مواد غذایی و فضای کافی بین دو گروه مقایسه یکسان بود.

تغییر این دو فاکتور بر رشد بالغین، بقای بالغین، میزان تولید پیله و سرعت تولید ورمی کمپوست توسط کرم های خاکی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتایج حاکی از رقابت شدیدتر در ظرف کوچکتر بود به طوری که تعداد بالغ اولیه به طور چشمگیری کاهش یافت، تعداد بالغین در ظرف کوچک تر به شش عدد کاهش یافت این در حالی ست که تعداد بالغین که همان تعداد پیله اولیه ی اضافه شده به هر ظرف می باشد 9 عدد گزارش شد. از آنجایی که تقریبا رقابت تاثیری بر پیله ها نداشته، در هر دو ظرف ارقام مساوی حاصل شد. اما تعداد بالغ اولیه اضافه شده در بستر کوچکتر بود. در بررسی PH هر کدام از بستر ها مشخص گردید که بستر بزرگتر اسیدی تر شده بود هم جنین رنگ آن بستر تیره تر نیز شده بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی