تبیان، دستیار زندگی
سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه سلسله فعالیتهای تخصصی در حوزه مجسمه‌سازی، فراخوان طراحی مجسمه های شهری را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان طراحی مجسمه‌های شهری


سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه سلسله فعالیتهای تخصصی در حوزه مجسمه‌سازی، فراخوان طراحی مجسمه های شهری را منتشر کرد.

فراخوان طراحی مجسمه‌های شهری

فراخوان طراحی مجسمه های شهری فعالیت تازه در سال 1392 این سازمان است که در نظر دارد به منظور ارتقای کیفی محیط شهری، بر پایه تجارب به‌دست آمده، با آگاهی از ضعف‌ها و قوت‌ها و با مشارکت هنرمندان مجسمه‌ساز برگزار شود.

به همین منظور سازمان زیباسازی شهر تهران از تمامی هنرمندان دعوت کرده تا طرح‌ها و پیشنهادات خود در زمینه مجسمه‌سازی شهری را با رویکردهای متنوع ارائه کنند.

در این فراخوان آمده است: طرحها و پیشنهادات می‌توانند برای تمامی فضاها و محیط‌ های شهر تهران اعم از میادین، معابر، پارکها، آب‌نماها و سایر فضاهای عمومی شهری باشند و پیشنهادات هنرمندان می‌تواند شامل ایده‌های متنوع، موضوعات مرتبط با فضاهای عمومی متناسب با ویژگی‌های عمومی و اختصاصی پروژه‌های شهری، مبتنی بر فرهنگ بومی، ایرانی، اسلامی و با رعایت آداب و عرف اجتماعی باشند.

علاوه بر این طرح ها و پیشنهادات هنرمندان می‌تواند همه موضوعات اعم از موضوعات آزاد و یا مرتبط با مناسبت‌ها، اعیاد مذهبی و ملی را در بر بگیرد و همچنین طرح ها می‌توانند با رویکرد دائمی یا ماندگار و موقت یا میرا ارائه شوند.

شیوه طراحی آثار نیز می‌توانند فیگوراتیو (رئال یا انتزاعی)، آبستره یا انتزاعی، آثار چیدمانی و محیطی باشد.

ثبت‌نام در 3 مرحله زمانی انجام می‌شود که مرحله اول: از 26 تا 28 مرداد 1392 به مدت 3 روز، مرحله دوم: از 6 تا 8 مهر 1392 به مدت 3 روز و مرحله سوم: از 2 تا 6 آذر 1392 به مدت 5 روز خواهد بود.

زمان ثبت‌نام در هیچ یک از مراحل فوق قابل تمدید نیست و دبیرخانه در تاریخ‌های اعلام شده، طرحها و پیشنهادات هنرمندان را اخذ کرده و پس از داوری هر مرحله، طرحهای منتخب را معرفی می‌نماید.

همچنین آثار منتخب در مرحله اول و دوم از اولویت زمانی برای اجرا در سال جاری برخوردارند. اما اجرای طرحهای منتخب، منوط به انجام توافقات نهایی با هنرمند و مکان‌یابی قطعی خواهد بود.

هنرمندان در زمان ثبت‌نام باید توجه داشته باشند که ابعاد ماکت بین 25 تا 70 سانتیمتر پذیرفته می‌شود، پیشنهاد مکان نصب مجسمه توسط هنرمند، الزامی است و عدم ارائه جانمایی صحیح در رد یا انتخاب طرح موثر است و تکنیک اجرا و ابعاد دقیق مجسمه مشخص شود.

داوری قطعی صرفا از روی ماکت انجام می‌شود و در صورت تمایل برخی هنرمندان برای ارائه تصویر یا فایل سه بعدی، طرحها به صورت جداگانه مورد ارزیابی داوری قرار خواهند گرفت و در صورت رای مثبت داوران، ارائه ماکت جهت تصمیم‌گیری نهایی الزامی است.

هنرمندان در زمان ثبت‌نام باید توجه داشته باشند که ابعاد ماکت بین 25 تا 70 سانتیمتر پذیرفته می‌شود، پیشنهاد مکان نصب مجسمه توسط هنرمند، الزامی است و عدم ارائه جانمایی صحیح در رد یا انتخاب طرح موثر است و تکنیک اجرا و ابعاد دقیق مجسمه مشخص شود

هنرمندان توجه داشته باشند ارائه ماکت‌ها از جنس مقاوم باشند به گونه‌ای که در اثر جانمایی آسیب‌پذیر نباشند.

نتایج داوری هر مرحله به فاصله 10 روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام، در سایت سازمان زیباسازی (www.zibasazi.ir) اعلام خواهد شد و کلیه ماکت‌ها حداکثر تا 20 روز پس از اعلام نتایج هر مرحله عودت داده می‌شود.

شورای داوری متشکل از 5 تا 7 نفر از صاحبنظران در زمینه مجسمه‌سازی، هنرهای شهری و معماری خواهد بود و اسامی داوران هر مرحله دست کم 10 روز قبل از زمان ثبت‌نام هر مرحله اعلام خواهد شد.

علاقمندان برای شرکت در این فراوخوان می‌توانند ماکت طرح پیشنهادی خود را به همراه سایر اطلاعات مورد نیاز به دبیرخانه به نشانی تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان جمالی‌ شرقی، پلاک 12، مرکز فعالیتهای مجسمه‌سازی تهران ارسال کرده و برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22969742 تماس بگیرند.

بخش هنری تبیان

منبع:

همشهری آنلاین