تبیان، دستیار زندگی
یک مجسمه‌ساز و کارشناس هنری گفت: حذف عوامل اضافی در شهر باعث زیباتر شدن چهره شهر می‌شود و همچنین در برخی موارد هیچ کاری نکردن، برای شهر بهتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباسازی شهری


یک مجسمه‌ساز و کارشناس هنری گفت: حذف عوامل اضافی در شهر باعث زیباتر شدن چهره شهر می‌شود و همچنین در برخی موارد هیچ کاری نکردن، برای شهر بهتر است.

زیباسازی شهری

سعید شهلاپور، با اشاره به این که نگاه به زیباسازی در برخی موارد مانند بزک شده است، گفت: گاهی اوقات هیچ کاری نکردن، برای شهر بهتر است. به عنوان مثال وقتی به طبیعت می‌روید و به منظره زیبا نگاه می‌کنید، شاهد این هستید که در میان طبیعت کابل فشار قوی و دکل برق قرار گرفته است و برای زیبا کردن محیط، آن کابل را رنگ می‌زنید.در حالی که بهتر است آن دکل و کابل را حذف کنیم تا این که رنگش بزنیم.

این مجسمه‌ساز افزود: در فضای شهری مسائلی مانند مبلمان شهری، رنگ‌آمیزی و نماهای ساختمان‌ها، نصب مجسمه‌ها و احجام زیبا می‌تواند فضای مربوط به شهر را زیباتر کند. اما در اکثر موارد، حذف عناصر اضافی تأثیر بیشتری روی زیبایی شهر خواهد داشت.

ناهماهنگی میان نمای ساختمان‌ها از علل آلودگی بصری در شهر است و هر کسی برای ساختمان خود هر نمایی که دوست دارد، در نظر می گیرد و مواردی که باید به آن توجه شود در کنار تناسب افقی بودن یا عمودی بودن نمای ساختمان‌ها، متریال‌هایی است که در آن به کار می‌روند.

این مجسمه‌ساز درباره ناهماهنگی‌ میان تابلوهای مغازه‌ها گفت: از دلایل دیگر تخریب چهره شهر می‌توان به بی‌نظمی و ناهماهنگی تابلوهای سر در مغازه‌ها اشاره کرد. ممکن است این تابلوهای رنگارنگ هر کدام به تنهایی زیبا باشند، ولی ضروری است که در کنار یکدیگر نیز متناسب و هماهنگ باشند. به عنوان مثال در خیابان ناصر خسرو که بافت ساختمان‌ها برای 100 تا 150 سال قبل است، تابلوهایی نصب می‌کنند که هیچ تناسبی با آن بافت و هویت محله ندارد.

شهلاپور از دوربین‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که بدون کارشناسی نصب می‌شوند، به عنوان عامل دیگر زشتی شهر نام برد و گفت: از دیگر مواردی که به آن بی‌توجهی می‌شود، نصب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است که ضرورت شهر به حساب می‌آیند.

هنگامی که از سمت جنوب میدان فردوسی، به میدان نزدیک می‌شوید، شاهد این هستید که طراحی و نصب این چراغ‌ها، تمام مجسمه‌ فردوسی را پوشانده است. در حالی که هم چراغ‌ راهنمایی و رانندگی ضرورت شهر است، هم مجسمه و برای احترام به فردوسی و همچنین سازنده آن مجسمه باید برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی راه حل بهتری پیدا کنند.

این مجسمه‌ساز تصریح کرد: در کنار مواردی که نصب آن‌ها ضروری است، بسیاری دیگر نیز هستند که ضرورتی برای نصب کردنشان وجود ندارد. در گذشته بزرگراه مدرس محل نصب بیلبوردهای زیاد و بی‌تناسب بود و فضای سبزی که به زیبایی به وجود آمده بودند به وسیله این بیلبوردها پنهان شده بود. اما حدود پنج یا شش سال پیش سازمان زیباسازی یک‌سری از این بیلبوردها را حذف کرد. حذف آن‌ها و انتخاب مکان درست برای نصبشان موجب زیباتر شدن آن بزرگراه نسبت به قبل شد.

این کارشناس هنری درباره خرید مجسمه از کشورهای خارجی و نصب آن‌ها در سطح شهر اظهار کرد: مشکلی ندارد که ما در شهر، آثار مجسمه‌سازان بزرگ جهان را نصب کنیم. ولی متاسفانه مجسمه‌هایی که با نام چینی خریداری و در شهر وارد می‌شوند که با مبلغ‌های بالایی نیز خریداری می‌شوند، هیچکدام قابلیت هنری ندارند و نمی‌توانیم از آن‌ها به عنوان آثار هنرمندان بزرگ یاد کرد

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا، در ازای بیلبوردهای تبلیغاتی که نصب می‌کنند، در سال حداقل دو یا سه بار به جای استفاده کردن از آگهی، روی بیلبوردها آثار هنری نصب می‌کنند تا هم برای مردم تنوع باشد هم از زیبایی آن آثار استفاده کنند. بیلبوردها فقط نباید وظیفه درآمدزایی داشته باشند. ما نیز می‌توانیم در سال دو مرتبه آثار مهم نقاشی ایران و جهان را به جای تبلیغات روی آن ها نصب کنیم. این مطلب نیز وجود دارد که این کار مخارجی برای شهرداری در پی دارد، ولی مردم ما این حق را دارند که از بیلبوردها بهره ببرند و سلیقه هنری‌شان رشد کند.

این کارشناس هنری درباره خرید مجسمه از کشورهای خارجی و نصب آن‌ها در سطح شهر اظهار کرد: مشکلی ندارد که ما در شهر، آثار مجسمه‌سازان بزرگ جهان را نصب کنیم. ولی متاسفانه مجسمه‌هایی که با نام چینی خریداری و در شهر وارد می‌شوند که با مبلغ‌های بالایی نیز خریداری می‌شوند، هیچکدام قابلیت هنری ندارند و نمی‌توانیم از آن‌ها به عنوان آثار هنرمندان بزرگ یاد کرد. ما در باغ موزه‌ی هنرهای معاصر چند اثر زیبا از "هنری مور" که از مجسمه سازان بزرگ دنیاست،‌ داریم و این مسئله خیلی خوب است و تأثیرات مثبتی دارد. اکنون نیز خوشبختانه جلوی ورود مجسمه‌های بی‌کیفیت از خارج از کشور با دستور شهردار و حمایت سازمان زیباسازی گرفته شده است.

وی در پایان سخنانش افزود: در برخی مناطق بدون اطلاع‌ سازمان زیباسازی و مرکز انتخاب آثار هنری شاهد این هستیم که از این احجام استفاده می‌شود.

بخش هنری تبیان

منبع:ایسنا