تبیان، دستیار زندگی
نقاشی مذهبی «ال گرکو» هنرمند فقید و سرشناس اسپانیولی به قیمت 9 میلیون و 150 هزار پوند در «ساتبی» چکش حراج خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلوی ال گرکو : 10 میلیون پوند


نقاشی مذهبی «ال گرکو» هنرمند فقید و سرشناس اسپانیولی به قیمت 9 میلیون و 150 هزار پوند در «ساتبی» چکش حراج خورد.

تابلوی ال گرکو 10 میلیون پوند فروخته شد

تابلوی «سن دومنیک در حال عبادت» اثری از استاد کلاسیک اسپانیا «ال گرکو» به قیمت 9 میلیون و 150 هزار پوند در شعبه‌ لندن حراجی «ساتبی» به فروش رسید.

این نقاشی در شهر تولدو، شهر محل سکونت این هنرمند معروف در قرن هفدهم خلق شد و برای نخستین‌بار به حراج گذاشته شد.

در حراجی اخیر «ساتبی» تابلوی رنگ و روغن دیگری از «ال گرکو» به نام «مسیح مصلوب» به قیمت سه میلیون و 400 هزار پوند چوب حراج خورد.

نقاشی از «راشل رویش» هلندی هم با فروش یک میلیون و 650 هزار پوندی رکورد جدیدی را برای استاد زن کلاسیک برجای گذاشت.

بنابراعلام «ساتبی» بیش از 40 درصد آثار هنری ارائه شده‌ بالاتر از قیمت پیش‌بینی شده به فروش رسیدند.

درآمد حاصل از فروش آثار «ال گرکو» و چند تابلوی نقاشی دیگر که جمع آن به 12 میلیون پوند رسیده است‌، به یونسیف تعلق دارد.

این مجموعه آثار در سال 2011 از سوی مجموعه‌داران شخصی به این اتحادیه اهدا شد.

زندگینامه ال گرکو

ال گرکو احتمالا در روستای فدل یا کاندیا (هراکلیون امروزی) در شهر کرت و از خانواده ای مرفه بدنیا آمد.پدرش جرجیوس تئوتوکپولس تاجر بود اما در مورد مادر یونانی الاصلش اولین زن جرجیوس اطلاعاتی موجود نیست برادر بزرگ او(1603-1604) تاجر بسیار ثروتمندی بود که آخرین سالهای عمرش را در خانه ی ال گرکو در تلدویToledo) )اسپانیا سپری کرد .

ال گرکو اموزش مقدماتی نقاشی خود را طبق رسوم هنر شمایلی(iconic) مدرسه ی شهر کرت که در آنزمان مرکز هنر بعد از بیزانسی بود آموخت.

بغیر از فراگیری نقاشی احتمال می رود او ادبیات کلاسیک یونان باستان و لاتین را نیز فرا گرفته است چراکه غریب به 130 کتاب مطالعاتی باقیمانده از او از جمله ی کتاب مقدس یونانی وتفسیر نوشته های وازاری گواه این امر هستند.روستای کاندیا در آن دوران مرکزی بود برای همزیستی مصالحت آمیز فعالیتهای هنری شرق و غرب که حدود 200 نقاش در طی قرن 16-م در آنجا فعالیت می کردند وبر اساس روش ایتالیاییها اتحادیه ای برای خود تشکیل داده بودند.در سال 1563 و در سن 22 سالگی بر طبق نوشته ی باقی مانده نام او بعنوان استاد مطرح شده است و او یکی از اساتید اتحادیه هنرمندان بوده وکارگاه شخصی برای خود داشته است.

ال گرکو اموزش مقدماتی نقاشی خود را طبق رسوم هنر شمایلی(iconic) مدرسه ی شهر کرت که در آنزمان مرکز هنر بعد از بیزانسی بود آموخت

بر اساس شواهد موجود در سال 1566 امضای او بصورت :"استاد منه گوس تئوتوکوپولس نقاش " بوده است.

ال گرکو در سال 1567 به ونیز رفت اطلاعاتی محدودی از فعالیتهایش در ونیز در دست است بر اساس یک نامه ی نوشته شد ه دوستش" جولیو کلویو" کرتی که مشورترین مینیاتوریست زمان خود ویکی از شاگردان تیسین بود که در آن زمان دوران هشتاد سالگی خود را می گذراند او تا سال 1567 در ونیز بوده است شاید این بدان معناست که ال گرکو در طی این یکسال در کارگاه تیسین کار کرده است. در نوشته ای کلویو از او بعنوان نابغه ی نادر در نقاشی یاد می کند .

در سال 1570 او به ر م رفت و کارگاهی در آنجا دایر نمود و تعدادی از آثارش را خلق کرد که تاثیر کارآموزیهایش را در ونیز نشان می داد. در سال 76- 1575 به ونیز بازگشت بر طبق شواهدی از گفته های کلویو او مهمان کاخ فارنز بوده در این مکان که کاردینال" الساندرو فارنز" آن را به مرکز هنری-فرهنگی شهر تبدیل نمود ه بود با طبقه ی روشن فکر جامعه تماس یافت از جمله با پژوهشگر معروف رومی آنزمان "فولویو ارسینی "که متعاقبا هفت نقاشی گرکو از جمله "پرتره ی کلویو"و" منظره ی کوه سینای"در کلکسیونهای اوجای گرفت.

تابلوی ال گرکو 10 میلیون پوند فروخته شد

ال گرکو مانند دیگر نقاشان کرواتی که به ونیز آمده بودند شیوه ی نقاشی خود را اساسا با خلق و نمایش غیر معمول و جدیدی از موضوعات مذهبی مرسوم متحول کرد و شیوه ی خود را متمایز نمود.

نقاشیهای او در این دوران تاثیر گرفته از شیوه ی رنسانس ونیزی زمان خود بود با پیکره های دراز شده که یاداور کارهای تینتورتو است و ساختمانبتدی پررنگ که او را به آثار تبسین نزدیک می کند .نقاشان ونیزی به او آموختند که کمپوزیسیونهای چند پیکره ای خود را چگونه در فضای نورانی پررنگ نشان دهد.

بر طبق گفته های کلویو او ال گرکو را در یک روز تابستانی هنگامی که هنوز در رم بود ملاقات کرد .ال گرکو در اتاقی تاریکی نشسته بود چرا که معتقد بود در فضای تاریک بهتر می توان تفکر نمود و علت این امر را روشنایی درونی می دانست.در نتیجه ی تاثیراتش از نقاشان رومی کارهایش با عناصری مانند نقطه های دید بشدت دور شونده با فرمهای پیچیده و برگشته ی تکرار شونده که تمامی اینها از مشخصات هنر منریستی هستند غنی تر گردید.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

ایسنا

ایران ویج