تبیان، دستیار زندگی
در دو دوره زمانی از سال موضوع تنظیم بازار اهمیت زیادی پیدا می‌کند و اگرچه تامین کالاهای اساسی مردم در همه روزهای سال از وظایف دولت است اما در این دو نوبت اهمیت آن دوچندان می‌شود؛ یکی قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و دیگر روزهای مانده به آغاز سال جدید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخلفات بازار را ثبت می‌کنیم به کیفیت کار نداریم!


در دو دوره زمانی از سال موضوع تنظیم بازار اهمیت زیادی پیدا می‌کند و اگرچه تامین کالاهای اساسی مردم در همه روزهای سال از وظایف دولت است اما در این دو نوبت اهمیت آن دوچندان می‌شود؛ یکی قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و دیگر روزهای مانده به آغاز سال جدید. البته برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه قبل از شروع مدارس هم در کنار آن دو هرسال  به رویه‌ای مرسوم تبدیل شده است.
نمایشگاه ضیافت

در همه این‌ سال‌ها برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با نظارت وزارت بازرگانی سابق و حضور مجموعه اصناف برگزار می‌شد که این کار پس از ادغام دو وزارت‌خانه اکنون برعهده وزارت صنعت،‌معدن و تجارت و در ذیل آن معاونت توسعه بازرگانی داخلی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. حسن رادمرد که سابق بر این مدیر کل ام.ر اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی سابق بود از سر حادثه به معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت تجارت رسید و اگرچه همگان فکر می‌کردند رابطه خوب او با اصناف و اتحادیه به دلیل حضورش در سمت مدیریت مرکز امور اصناف و بازرگانان در تنظیم بازار موثر است اما در عمل نشان داد که ایشان حتی در سمت معاونت وزیر نیز نتوانسته همکاری اصناف را جلب کند. عملکرد ضعیف رادمرد در تنظیم بازار رمضان سال 1391 و بازار نوروز پارسال شاهدی بر این ادعا است. شنبه شب گذشته سیدمحمد جواد تقوی، مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن وتجارت در نشستی مشترک به بررسی وضع تنظیم بازار رمضان امسال پرداختند.

همه از نمایشگاه ضیافت راضی بودند

رادمرددر این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا (طرح ضیافت) به مناسبت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: برای تامین به موقع کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اصناف، در 400 نقطه کشور نمایشگاههای طرح ضیافت برگزارکرد و در آن350هزار تن کالا برای ماه‌مبارک رمضان از طریق شبکه‌های توزیع‌(نمایشگاهها، فروشگاههای زنجیره‌ای،مغازه‌های خرده‌فروشی و فروشگاه‌های ویژه فرهنگیان) عرضه شد. به گفته رادمرد تمامی مایحتاج مردم برای این ماه با قیمت  مصوب و مناسب ارائه شد.وی با اشاره به شنبه گذشته به‌عنوان آخرین روز برگزاری نمایشگاههای طرح ضیافت، از رضایت مردم براساس آخرین آمارها و شواهد از برگزاری چنین نمایشگاههایی خبر داد. وی تاکیدکرد: در طول برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت هیچ گزارشی از کیفیت بد کالا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال نشد. رادمرد با بیان اینکه برای برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا ویژه ماه رمضان همه فعالیت‌ها و اجرایی‌کردن آن توسط جامعه اصناف صورت گرفته است، اضافه‌کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ناظر بر فعالیتهای اصناف در زمان برگزاری و اجرای نمایشگاه طرح ضیافت است.

برای تنظیم بازار به ویژه تنظیم بازار ماه‌رمضان از چند ماه پیش اولویت‌گذاری و مشخص‌کردن کالاهایی که بیشترین تقاضا را در این ماه دارند از سوی وزارت صنعت معدن  و تجارت انجام شد

مرغ پارسال را امسال توزیع کردیم

معاون بارگانی داخلی غضنفری در پاسخ به این پرسش که چرا در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا برخی کالاهای وارداتی از جمله مرغ ترکیه‌ای، گوشت پاکستانی و برنج هندی که ازنظر کیفیت چندان‌ مناسب هم نیست، عرضه‌شده‌است،گفت: شما نمایشگاه عرضه‌مستقیم کالا ویژه طرح ضیافت را با نمایشگاه‌های پاییزه و بهاره اشتباه گرفته اید.در نمایشگاههای طرح ضیافت تنها یک قلم کالای وارداتی عرضه شد و آن‌هم مرغ ترکیه‌ای باکیفیت بالا بود. رادمرد ادامه داد: دیگرکالاها از جمله روغن و شکر هم با بسته‌بندی کارخانجات داخلی‌ در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا وارد شد. رادمرد درباره خرید 80 هزار تن مرغ تولید داخل و عدم نیاز به بازار کشور به واردات مرغ خارجی تصریح کرد: قرارداد واردات مرغ از ترکیه مربوط به ماه مبارک رمضان سال گذشته بود که در آن سال واردات انجام نشد ولی براساس قرارداد صورت‌گرفته واردات آن برای ماه مبارک رمضان انجام شد. رادمرد درباره خرما هم خاطرنشان کرد: اتحادیه تولیدکنندگان خرما به مناسبت ماه رمضان توافقی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام‌ داده که براساس آن میزان صادرات خرما در این ماه کاهش یابد تا از این طریق نیاز بازار به خرما تامین شده و قیمت‌ها نیز از رقم های گفته شده بالاتر نرود.

خرما

خرما را صادرات گران کرد

سیدمحمد جواد تقوی، مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم در این نشست ویژه خبری درباره قیمت مرغ توضیح داد: با تامین به موقع نهاده‌های دامی توان تولید مرغ در کشور افزایش‌یافته و از طرف دیگر دولت با ذخیره‌سازی‌های مناسب زمینه منطقی‌کردن قیمت مرغ را فراهم آورده است. تقوی با اشاره به گرانی خرماهای عرضه شده در نمایشگاههای ضیافت و نیز بازار کشور در ماه رمضان گفت: قیمت خرما در نمایشگاهها4500 تومان و در خارج از نمایشگاهها5700 تومان الی6000 هزار تومان است و علت بالا رفتن قیمت خرما در کشور به خاطر صادرات موفق این کالا به بازارهای جهانی است. وی با تاکید بر اینکه برخی گرانی ها در کشور دلایل منطقی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: گرانی محصولات پروتئین از جمله مرغ یک گرانی منطقی است چراکه برای تولید مرغ نیازمند واردات نهاده‌های دامی بوده که قیمت نهاده‌های دامی در جهان افزایش یافته است. وی در پاسخ به این پرسش که بازار محصولات لبنی در کشور یک بازار مافیایی است، گفت: به هیچ وجه بازار محصولات لبنی مافیایی نبوده و کاملا رقابتی است.تقوی ادامه داد: گرانی محصولات لبنی به‌خاطر افزایش هزینه دستمزد کارگر،بالارفتن هزینه های حمل و نقل، تامین مواد اولیه بسته بندی و مالیات که موجب شد در دو هفته گذشته نرخ محصولات لبنی از افزایش 15 درصدی برخوردار شود.

گرانی براساس عرض و تقاضاست

مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کالاها به‌طور دائم دچار نوسان قیمت و گرانی می‌شوند، اظهار داشت: قیمت یک کالا براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و زمانی وجود دارد که میزان تقاضا بالاتر از میزان عرضه می باشد. معاون غضنفری اضافه کرد: البته در زمان پیک تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه عرضه مناسب کالا را در کشور فراهم می‌کند و این امر موجب عدم نوسان پی‌درپی قیمت آن کالا می‌شود. وی اضافه کرد: برای تنظیم بازار به ویژه تنظیم بازار ماه‌رمضان از چند ماه پیش اولویت‌گذاری و مشخص‌کردن کالاهایی که بیشترین تقاضا را در این ماه دارند از سوی وزارت صنعت معدن  و تجارت انجام شد. تقوی با اشاره به تقاضای بالای مردم برای کالاهایی چون برنج، روغن، شکر، مواد پروتئینی و مواد لبنی در ماه‌رمضان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی و ذخیره‌سازی مناسب وزرات صنعت، معدن و تجارت، هیچ کمبودی در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در کشور وجود ندارد. تقوی درباره کیفیت کالاهای اساسی عرضه شده در این ماه هم گفت: سازمان حمایت هیچ وظیفه ای درباره رصد کیفیت کالاها ندارد بلکه تنها به تخلفات مربوط به قیمت کالاها می پردازد

با تامین به موقع نهاده‌های دامی توان تولید مرغ در کشور افزایش‌یافته و از طرف دیگر دولت با ذخیره‌سازی‌های مناسب زمینه منطقی‌کردن قیمت مرغ را فراهم آورده است

تشکیل 28 هزار پرونده تخلف صنفی

معاون غضنفری در ادامه این گفت و گوی شبانه با بیان این‌که در 22 روز گذشته از ماه تیر 380 هزار بازرسی از واحدهای صنفی کشور به مناسبت ماه رمضان انجام گرفته است، گفت: از این میزان بازرسی 28 هزار پرونده درباره تخلفات شناسایی شده تشکیل شده است. تقوی با تصریح این‌که عمده‌ترین بازرسی‌های کالا در این ماه شامل موادپروتئینی، لبنی، روغن، شکر، برنج و خرما بوده، اظهار داشت: طرح بازرسی ماه‌رمضان شامل گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار این نوع کالاها است. وی ادامه داد: در حال حاضر تلفن پاسخگویی به شکایات مردمی به صورت دو شیفت زنده و یک شیفت پیامگیر در حال انجام وظیفه بوده و به‌محض دریافت شکایات مردمی به آنها در اسرع وقت رسیدگی می‌کند. تقوی افزود: تاکنون 15 هزار پیگیری و شکایت مردمی به سازمان حمایت انتقال داده شده و بازرسان این سازمان به‌دقت وضع بازار و نیز نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را رصد می‌کنند و این‌طور نیست که وقتی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کشور به پایان رسید، بازرسان سازمان بازار را رها کرده و تنها به بررسی تخلف‌ها در نمایشگاه بپردازند.

قیمت برخی کالاها در بازار

قیمت

بخش اقتصاد تبیان


منبع: وطن امروز