تبیان، دستیار زندگی
لایحه الحاق یک تبصره به ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد که بر اساس تبصره 3 الحاقی به این ماده، دولت خواستار انتقال قطعی مالکیت اراضی مجموعه های مسکن مهر به مردم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر خوب برای مسکن مهری‌ها!


لایحه " الحاق یک تبصره به ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد که بر اساس تبصره 3 الحاقی به این ماده، دولت خواستار انتقال قطعی مالکیت اراضی مجموعه های مسکن مهر به مردم شده است.
مسکن مهر

لایحه " الحاق یک تبصره به ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران رسیده است، برای طی تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: طبق اصول (31) و (43) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد زمینه و بسترسازی مناسب برای تامین مسکن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد و با توجه به اینکه بر اساس تبصره(2) ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی به متقاضیان مسکن مهر امکانپذیر نیست و این امر مشکلاتی را برای اشخاص ذینفع ایجاد کرده است، لذا با هدف ضرورت تثبیت مالکیت اشخاص و پایداری امنیت اقتصادی و تضمین مالکیت مشروع، "لایحه الحاق یک تبصره به ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می شود. بر اساس ماده واحده این لایحه، طبق تبصره 3 الحاقی به ماده (9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی -مصوب 1389-، انتقال قطعی مالکیت دولت در اراضی مجموعه های مسکن مهر در چارچوب قوانین مربوط مجاز و از شمول تبصره(2) خارج است.بر اساس تبصره 2- ماده 9 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی ملّی، دولتی و موات به متقاضیانی که از تاریخ ابلاغ این قانون به بعد شروع به تشکیل پرونده درخواست اراضی می کنند ممنوع بوده و قوانین مغایر لغو می‌شود لکن صدور سند مالکیت اعیانی احداثی پیش بینی شده در طرح مصوب و پس از اجراء کامل طرح و تأیید هیئت نظارت مندرج در قانون اصلاح ماده (33) اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 9/4/1386 مجمع تشخیص مصلحت نظام، بلامانع بوده و بهره برداری از اراضی مذکور به صورت اجاره، حق بهره برداری و یا حق انتفاع و در قالب طرح مصوب، مجاز است.

با هدف ضرورت تثبیت مالکیت اشخاص و پایداری امنیت اقتصادی و تضمین مالکیت مشروع، "لایحه الحاق یک تبصره به ماده(9) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می شود

واگذاری زمین مسکن مهر با طرح اولیه مغایرت دارد

در این بین برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این لایحه غیر قانونی است. رییس هیات مدیره مهندسان مشاور ایران گفت: واگذاری مالکیت زمین مسکن مهر با آنچه در ابتدا در پروژه مسکن مهر 99 ساله مطرح شده، مغایرت دارد. علی نوذر‌پور درباره‌ ارائه لایحه انتقال مالکیت اراضی مسکن مهر به مردم از سوی دولت به مجلس اظهار کرد: براساس آنچه در ابتدا گفته شده بود، مسکن مهر به عنوان مسکن 99 ساله و بدون زمین به متقاضیان داده شد.

مسکن مهر

در صورت انتقال مالکیت اراضی مسکن مهر به مالکان، عرصه و اعیانی یکجا به فروش می‌رود که این امر به واگذاری امتیاز این واحدها دامن می‌زند. رییس هیات مدیره مهندسان مشاور ایران با بیان این‌که پروژه مسکن مهر و تصمیمات گرفته شده در آن کارشناسی نبوده است، تاکید کرد: در ابتدا ساخت این واحد‌ها به خارج از شهر، احیای بافت فرسوده ، تجدید‌نظر در شرایط پذیرش متقاضیان این واحدها و اکنون هم انتقال مالکیت اراضی این ساختمان‌ها تصمیماتی غیر کارشناسی است.

نوذرپور معتقد است: در صورت انتقال مالکیت به مالکان مسکن مهر، قیمت این واحدها افزایش می‌یابد و خرید و فروش آنها رونق می‌گیرد. وی در پیشنهاد خود به دولت جدید درباره‌ی انتقال مالکیت مسکن مهر به مالکان گفت: بهتر است مدیریت مسکن از دست دولت خارج شود و به صورت محلی و با همکاری شوراها و شهرداری صورت گیرد. رییس هیات مدیره مهندسان مشاور ایران با اشاره به قانون شهرداری‌ها مصوب سال 34 گفت: هنوز این قانون که در آن به وظایف شهرداری براساس قانون عمران، نوسازی و اصلاحات ذکر شده بود، نقض نشده است. وی با بیان این‌که پس از انقلاب اسلامی، زمین و مالکیت مسکن برای محرومان به صورت مسکن حمایتی در نظر گرفته شد، گفت: در صورتی که قیمت زمین از قیمت مسکن خارج شود، مسکن و عرصه و اعیانی بودن فروش آن نیز مشکلات کمتری دارد.

براساس آنچه در ابتدا گفته شده بود، مسکن مهر به عنوان مسکن 99 ساله و بدون زمین به متقاضیان داده شد. در صورت انتقال مالکیت اراضی مسکن مهر به مالکان، عرصه و اعیانی یکجا به فروش می‌رود که این امر به واگذاری امتیاز این واحدها دامن می‌زند

4 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر معوق شد

خبر دیگر از مسکن مهر اینکه مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن میزان معوقات تسهیلات مسکن مهر را 4 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.ذبیح‌الله نعمتی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان تسهیلات به پروژه‌های طرح مسکن مهر پرداخت شده است، افزود:‌ آنچه برای ما مهم است پولی است که توسط بانک مسکن در این زمینه پرداخت شده که تاکنون 47 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده است.وی تصریح کرد: از ابتدای آغاز طرح مهر تاکنون 38 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات توسط بانک مسکن برای پروژه‌های طرح مذکور پرداخت شده است.وی با بیان این‌که مردم در حال پرداخت اقساط هستند و مشکلی در این زمینه نیست، خاطرنشان کرد: البته به‌طور طبیعی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و هرچند اکثر متقاضیان اقساط خود را پرداخت می‌کنند، بعضی از اقساط طبق معمول معوقه می‌شود.

مدیر امور اعتباری و سرمایه گذاری بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که متقاضان طرح مسکن مهر تاکنون چقدر از تسهیلات را بازپرداخت کرده‌اند، گفت: بهتر است بگوییم که معوقه بانک در طرح مسکن مهر چقدر است، در حال حاضر حدود 4 هزار میلیارد تومان معوقه تسهیلات پرداخت مسکن مهر داریم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع: وطن امروز، فارس، مهر، ایسنا، تسنیم