تبیان، دستیار زندگی
آژانس های مسافرتی خدمات متفاوتی را به مسافران ارائه می کنند. خدماتی با نرخ های مختلف که ممکن است شما را برای انتخاب آژانس مردد کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب آژانس مسافرتی


آژانس های مسافرتی خدمات متفاوتی را به مسافران ارائه می کنند. خدماتی با نرخ های مختلف که ممکن است شما را برای انتخاب آژانس مردد کند. برای تصمیم گیری بهتر شما نیاز به شناخت بیشتر از خدمات آژانس ها دارید و ما اطلاعاتی را در این باره به شما می دهیم.

هواپیما

برخی از آژانس های مسافرتی تنها فروشنده بلیت هستند که به دو دسته نماینده مستقیم هواپیمایی مورد نظر و آژانس واسطه تقسیم می شوند. برخی دیگر علاوه بر فروش بلیت، خدمات تور را نیز ارائه می دهند. این آژانس ها نیز به دو دسته تقسیم می شوند؛ آژانس هایی که خود برگزار کننده تور هستند و آنهایی که واسطه فروش تور و نماینده یک آژانس داخلی دیگر هستند. در مواجهه با این دسته اخیر، شما به عنوان خریدار باید حواستان را جمع کنید، چون برخی از آژانس ها با سوء استفاده از موقعیت خود به مشتری راستش را نمی گویند و می گویند ما خود برگزار کننده ایم، اما آژانس هایی که خود برگزار کننده تور هستند نیز به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

بعضی از آژانس ها با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند و مسافران را در اختیار آنها می گذارند. بعضی دیگر با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند، اما در طول سفر یک لیدر از خودشان می فرستند و از کارگزار، یک لیدر محلی می خواهند و کارگزار علاوه بر لیدر، کار های کشور مقصد مانند رزرو هتل را هم انجام می دهد.

بعضی از آژانس ها نیز با هیچ کارگزاری در کشور مقصد، قرارداد ندارند. بنابراین، یک لیدر از خودشان می فرستند که تمام کار های کشور مقصد مانند رزرو هتل را با هماهنگی قبلی آژانس مبدا یا یک واسطه انجام دهند.

آژانس قابل اعتماد، آژانسی است که بین جای هتل در شهر و امکانات هتل از یک سو و آن تخفیف هایی که می تواند برحسب شرایط از هتل بگیرد از سوی دیگر، مصالح مسافر را هم به خوبی در انتخاب هتل لحاظ کند و ملاکش در انتخاب هتل و سرویس ها تنها تخفیف هایی که بعضی هتل ها می دهند و چندان به مسافر نمی رسد، نباشد. بنابراین بعد از آشنایی با مشخصات تور یک آژانس با کمی تحقیق و سرچ اینترنتی صحت گفته های آژانس دار را بسنجید و ببینید هتلی که به شما معرفی کرده اند واقعا امکانات گفته شده را دارد یا نه.

بسیاری از برگزارکنندگان تورها برای کسب سود بیشتر، کیفیت خدمات و امکانات ردپایین می‌آوردند، گاهی نیز در انتخاب محل اقامت و جاذبه‌های گردشگری خوش سلیقه نیستند و از این رو ممکن است نتواند گردشگران را راضی کند

دروغ های آژانسی

بسیاری از برگزارکنندگان تورها برای کسب سود بیشتر، کیفیت خدمات و امکانات ردپایین می‌آوردند، گاهی نیز در انتخاب محل اقامت و جاذبه‌های گردشگری خوش سلیقه نیستند و از این رو ممکن است نتواند گردشگران را راضی کند. در اینجا به تعدادی از توصیه‌های گمراه‌کننده‌ای که اغلب از سوی برگزارکنندگان تور به گردشگران ارائه می‌شود، پرداخته می‌شود.

بسته کامل: تورهایی که به عنوان بسته کامل به شما ارائه می‌شود، نه‌تنها گمراه‌کننده است بلکه ناقص بوده و مشکل دارند. هنگام خرید بسته سفر حتما تمام جزئیات، شرایط و برنامه سفر را به صورت مکتوب دریافت کنید تا در صورتی که هر یک از بندهای قرارداد شما اجرا نشد، بتوانید ادعای خسارت کنید. دانستن تعداد وعده‌های غذایی و نوع آنها، سایت‌های گردشگری مورد بازدید، نوع محل اقامت و چگونگی ارائه آنها و... اهمیت زیادی در کیفیت سفر شما دارد. مساله مهم دیگر درخصوص پکیج کامل سفر، هزینه‌هاست. بهتر است ریز خدماتی را که با پرداخت پول پکیج کامل در برنامه سفرتان دریافت می‌کنید به صورت مکتوب دریافت کنید.

عاشق مقصد می‌شوید:‌ گاه فروشندگان تور با داخل‌کردن سلیقه شخصی یا حتی به دروغ شما را متقاعد می‌کنند تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته و از مقصد خود نهایت لذت را می‌برید. بهتر است برای اطمینان از این‌که سفر پیش رو همان طور است که شما تصور می‌کنید، پیرامون مقصدتان کمی تحقیق کنید. ممکن است آداب و رسوم، غذاهای محلی، اقلیم مقصد یا حتی فعالیت‌هایی که در برنامه سفر گنجانده شده برایتان مطلوب و قابل انجام‌دادن نباشد.

راهنمای فارسی زبان: وجود راهنمای فارسی‌زبان یکی از مهم‌ترین ابزار بازاریابی تورها است، اما سوال اینجاست در سفری 30 یا 40 نفری یک راهنما تا چه حد می‌تواند وقت خود را به شما اختصاص دهد؟ پس بهتر است به این مساله اعتماد نکرده و برای سفرهای خارجی کمی زبان بیاموزید یا از نرم‌افزارهای مترجم همزمان بهره ببرید تا در زمان خرید یا در صورت گم‌شدن بتوانید بر مشکل خود فائق آیید.

بیمه‌های سلامت: بهتر است تحقیق کنید بیمه سفر شما شامل چه مواردی می‌شود و در صورت بروز هر مشکلی چگونه و تحت چه شرایطی از شما حمایت می‌شود. بهتر است ریز خدمات بیمه‌ای را به صورت مکتوب از آژانس مسافرتی دریافت کنید.

خرید: زیاد به نصیحت‌هایی که هنگام خرید از جانب راهنمای سفر به شما ارائه می‌شود، اعتماد نکنید. در بسیاری از موارد، گردشگران به سمت فروشگاه‌هایی از پیش تعیین‌شده راهنمایی می‌شوند که نه‌تنها محصولاتی با کیفیت ندارند، بلکه از تنوع نیز برخوردار نیستند. بهتر است از فروشگاه‌هایی خرید کنید که خودتان تائیدش می‌کنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم، ایران