تبیان، دستیار زندگی
از روز گذشته تاکنون، اظهارات پی در پی نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ضرورت تشدید اقدامات علیه ایران و احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، به یکی از تیترهای اصلی مطبوعات بین‌المللی تبدیل شده است؛ اما در شرایطی که جامعه جهانی از فراهم شدن فضا برای تع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتانیاهو به دنبال جنگ با ایران؟


از روز گذشته تاکنون، اظهارات پی در پی نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ضرورت تشدید اقدامات علیه ایران و احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، به یکی از تیترهای اصلی مطبوعات بین‌المللی تبدیل شده است؛ اما در شرایطی که جامعه جهانی از فراهم شدن فضا برای تعامل با ایران سخن می‌گوید، احیای مواضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو ناشی از چیست؟


نتانیاهو و ایران

از روز گذشته تاکنون، اظهارات پی در پی نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ضرورت تشدید اقدامات علیه ایران و احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، به یکی از تیترهای اصلی مطبوعات بین‌المللی تبدیل شده است؛ اما در شرایطی که جامعه جهانی از فراهم شدن فضا برای تعامل با ایران سخن می‌گوید، احیای مواضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو ناشی از چیست؟

به گزارش «تابناک»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل طی 24 ساعت گذشته در چند اظهارنظر پی در پی، ادعاهایی ‌علیه ایران مطرح کرده و خواستار تشدید فشار‌ها و اقدام جدی علیه ایران شده است. در آخرین مورد از این دست، وی مدعی شده ایران به ساخت سلاح هسته‌ای «نزدیک‌تر و نزدیک‌تر» می‌شود و شاید رژیم اسرائیل وادار شود پیش از آمریکا، ‌اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد.

وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفته: «آن‌ها در حال نزدیک شدن به خط قرمز هستند. البته هنوز از آن نگذشته‌اند. آن‌ها به بمب نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شوند. باید به آن‌ها ‌‌قاطع‌ گفته شود که اجازه داده نخواهد شد چنین اتفاقی رخ دهد».

وی در ادامه اظهار داشته در رابطه با ایران، بازه زمانی رژیم اسرائیل از آمریکا محدود‌تر است و شاید این رژیم ‌یکجانبه به اقدام نظامی علیه ایران دست بزند.

نتانیاهو افزوده است: «ساعت‌های ما با سرعت متفاوتی حرکت می‌کنند. ما از ایالات متحده نزدیک‌‌تریم. ما آسیب‌پذیرتریم. در نتیجه، ما ناچار خواهیم بود درباره مسأله چگونگی متوقف کردن ایران، پیش از ایالات متحده چاره‌اندیشی کنیم».

نتانیاهو سعی دارد یا از طریق انتشار ادعاهای جدید (که بعضاً از سوی گروه های وابسته به این رژیم، همچون گروهک منافقین انجام می گیرد) در میان کشورهای غربی تردید ایجاد کند و یا با جدی جلوه دادن تهدید نظامی رژیم خود علیه ایران، غرب را وادارد که از ترس وقوع جنگی جدید در منطقه، فشار تحریم ها را بر این افزایش داده و یا دستکم روابط خود را با ایران بهبود نبخشند

نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود، درباره سیاست‌های ایران در دولت جدید گفته، غیر محتمل است که سیاست‌های هسته‌ای ایران در دوره جدید دستخوش تغییر شود. وی اظهار داشته محمود احمدی‌نژاد «گرگی در لباس گرگ» بود؛ اما حسن روحانی «گرگی در لباس میش» است؛ «لبخند می‌زند و بمب می‌سازد»؛ بنابراین، نتانیاهو از دولت اوباما خواسته برای روحانی روشن کند که اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای بسازد.

اما پیش از این و ‌روز گذشته نیز نتانیاهو اظهارات دیگری را در این زمینه مطرح کرده و از دولت آمریکا خواسته بود، «یک تهدید نظامی واقعی» را در مقابل ایران گذارد تا این کشور را به بازنگری در سیاست‌های هسته‌ای خود وادارد.

در این راستا، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند تانیاهو طی روزهای آتی آخرین تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن آمریکا جهت در نظر گرفتن جدی‌تر گزینه نظامی علیه ایران به کار خواهد بست و در صورتی که در این زمینه موفق نشود، درباره احتمال حمله یکجانبه به تأسیسات هسته‌ای ایران تا زمستان امسال تصمیم‌گیری خواهد کرد، زیرا به باور وی، پس از این تاریخ دیگر رژیم اسرائیل ‌نخواهد توانست به طریق نظامی نسبت به توقف برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند.

اما در تحلیل چرایی بیان این اظهارات و احیای مواضع علنی جنگ‌طلبانه نتانیاهو، باید بیش از هر چیز به نگرانی اشاره کرد که رژیم اسرائیل از گسترش نگاه مثبت بین‌المللی نسبت به دولت جدید ایران احساس می‌کند؛ نگرانی که از‌‌ همان روزهای نخست انتخاب روحانی، به اشکال گوناگون در اظهارات مقامات اسرائیلی نمود پیدا کرد و تاکنون نیز ادامه داشته است.

در حقیقت‌ نتانیاهو می‌داند، در صورتی که این دید مثبت جهانی تداوم پیدا کرده و در عمل، به آب شدن یخ‌های موجود در روابط میان ایران و غرب منجر شود، باید دیگر رویای منزوی کردن ایران از طریق افزایش فشارهای بین‌المللی را برای همیشه کنار بگذارد.

نتانیاهو:محمود احمدی نژاد «گرگی در لباس گرگ» بود؛ اما حسن روحانی «گرگی در لباس میش» است؛ «لبخند می زند و بمب می سازد». بر این اساس، نتانیاهو از دولت اوباما خواسته برای روحانی روشن کند که اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته ای بسازد

در اثبات این مدعا باید اشاره کرد، اظهارات نتانیاهو دقیقاً یک روز پس از آن بیان می‌شود که دو روزنامه معتبر آمریکایی (وال استریت ژورنال و واشنگتن پست) از عزم دولت آمریکا برای حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره دوجانبه خبر دادند. بی‌گمان، این امر به هیچ وجه برای نتانیاهو خوب نیست، زیرا مهم‌ترین کارت بازی وی برای امتیاز گرفتن بیشتر از آمریکا، از یک سو و انحراف توجه افکار عمومی داخلی رژیم اسرائیل از سوی دیگر را از وی می‌گیرد.

به این ترتیب، نتانیاهو اکنون در حال انجام آخرین تلاش‌های خود برای تغییر مسیر حرکت کشورهای غربی به سوی عادی سازی روابط با ایران است و می‌کوشد یا از طریق انتشار ادعاهای جدید ـ که بعضاً از سوی گروه‌های وابسته به این رژیم، همچون گروهک منافقین انجام می‌گیرد ـ در میان کشورهای غربی تردید ایجاد کند و یا با جدی جلوه دادن تهدید نظامی رژیم خود علیه ایران، غرب را وادارد که از ترس وقوع جنگی جدید در منطقه، فشار تحریم‌ها را بر این کشور افزایش داده و یا دست‌کم روابط خود را با ایران بهبود نبخشند.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک