تبیان، دستیار زندگی
ماه رمضان، ماهى است كه ابتداى آن رحمت، وسطش آمرزش گناهان و پایان آن، آزادى از آتش جهنم است همان.؛ یعنى، با رحمت الهى به میهمانى دعوت و آمرزیده مى‏شویم و در پایان میهمانى به عنوان هدیه، از آتش جهنم آزاد مى‏گردیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهایی برای بهره وری بیشتر از ماه رمضان

رمضان


ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند است. میهمانى خداوند، به معناى اكرام و رحمت خاص الهى بر بندگان است؛ زیرا بندگان - اعم از مۆمن و كافر در سراسر زندگى خود، در سر سفره اكرام و رحمت الهى نشسته‏اند. اما میهمانى در ماه رمضان، اكرام و رحمت خاص براى روزه داران است.

بر اساس روایات، چند موضوع نشان از میهمانى خداوند است:

1. از شب اول ماه رمضان، درهاى بهشت باز مى‏شود و تا شب آخر بسته نمى‏شود. (بحارالانوار، ج 96، ص 344؛ میزان‏الحكمة، ج 5، ص 2132)

2. از ابتدا تا انتهاى ماه رمضان، درهاى جهنم بسته مى‏شود (میزان‏الحكمة، ج 5، ص 2132)

3. شیاطین در بند و زنجیر مى‏شوند تا نتوانند روزه بندگان را خراب كنند(همان)

4. ماه رمضان، ماهى است كه ابتداى آن رحمت، وسطش آمرزش گناهان و پایان آن، آزادى از آتش جهنم است (همان)؛ یعنى، با رحمت الهى به میهمانى دعوت و آمرزیده مى‏شویم و در پایان میهمانى به عنوان هدیه، از آتش جهنم آزاد مى‏گردیم.

5. وجود شب قدر در این ماه است كه ارزش آن، از هزار ماه بیشتر است و عبادت در آن، نتایج بسیارى دارد و سرنوشت یک سال بندگان در آن تعیین مى‏گردد.(همان)

بدون تردید موفقیت در هر كارى، مستلزم برنامه‏ریزى صحیح است و آن هنگامى میسّر است كه: الف. برنامه ناظر به اهدافى باشد كه انسان، در پیش روى دارد.

ب. اهداف وقتى از شفافیت برخوردار مى‏شود كه فرصت پیش آمده یا امكانات فراهم شده، به خوبى شناخته و ارزش گذارى گردد.

ج. وقتى انسان ارزش فرصتى را بداند و یا اهمیت نعمتى را درک كند، قدر آن را بهتر مى‏داند و بیشتر از آن بهره مى‏برد. پس باید از این فرصت سرنوشت ساز، بیشترین بهره را ببریم و اگر بخواهیم به این هدف دست یازیم، باید براى لحظه لحظه آن حساب باز كنیم؛ حتى براى ساعاتى كه در حال خواب یا استراحت هستیم.

براى استفاده بهینه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگویید (البته ذكرهاى بدون صدا و آرام تا شائبه ریا به وجود نیاید). بكوشید از مرحله ذكر زبانى، به مرتبه توجّه به معناى ذكر و ذكر قلبى و یاد واقعى خداوند برسید؛ به طورى كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانید. بهترین ذكر - به ویژه براى رفع بعضى مشكلات ظاهرى و نیز روحى و روانى ذكر «استغفار» و «لا اله الا الله» است

براى استفاده كامل از ماه رمضان، هر كس باید متناسب با موقعیت شغلى و وضعیت جسمانى و روانى خویش، برنامه ریزى كند. در این صورت باید وقت خود را به چند بخش تقسیم كنیم:

بخش اول. علم و معرفت‏ در این ماه باید با جدیت تمام، در جهت دانش افزایى تخصصى و معرفت‏یابى بنیادین و اعتقادى بكوشیم. بخش دوم. عبادت و مناجات‏ در ماه رمضان، علاوه بر عبادت‏هاى معمول - كه در طول سال همیشه بایدانجام دهیم عبادت‏هاى واجب و مستحب دیگرى نیز اضافه شده است؛ مانند: روزه گرفتن، تلاوت قرآن، خواندن دعاهاى ماه رمضان، احسان و... براى انجام دادن این اعمال، تأكید فراوانى شده است و باید در برنامه ریزى ماه رمضان، در نظر گرفته شود.

بخش سوم. خواب و استراحت‏ لازمه استفاده بهینه از دو بخش گذشته، این است كه خواب و استراحت انسان به مقدار كافى انجام شود. در غیر این صورت در دو بخش اول نیز موفق نخواهد بود. در ماه مبارک رمضان، به دلیل جابه‏جایى اوقات غذا و تغییراتى دیگر، تا حدودى چرخه خواب و استراحت نیز تغییر مى‏كند.

توصیه ما این است كه بكوشید میزان خواب خود را خیلى تغییر ندهید و وقت آن را نیز خیلى به هم نزنید. فقط با كمى تغییر در چرخه خواب، برنامه خواب و استراحت خود را ادامه دهید؛ براى مثال‏اگر هنگام سحر حدود یک ساعت (براى سحرى خوردن و خواندن نماز شب و نماز صبح) بیدار مى‏مانید؛ این مقدار از خواب را در روز جبران كنید.

بعد از نماز ظهر و عصر - با توجه به اینكه ناهار از برنامه روزانه حذف شده است زمان مناسبى براى استراحت و خواب است. در این صورت مقدارى از شب را مى‏توانید بیدار بمانید و از وقت‏تان استفاده بهترى بكنید.

تلاوت

توصیه‏هاى ماه رمضان‏ علاوه بر آنچه بیان شد، رعایت نكات زیر به كیفیت استفاده از ماه رمضان مى‏افزاید:

1. بر ترک محرماتى كه بر اعضاى دیگر لازم گردیده - به ویژه محرمات چشم، گوش و زبان و نیز استفاده از غذاى حلال، اهتمام ویژه‏اى داشته باشید.

2. در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنید؛ براى مثال حدود پانزده دقیقه در روز و پانزده دقیقه در شب.

3. دعاها را تقسیم كنید و آنها را در چند نوبت در شبانه روز بخوانید. روزها به همان مقدار دعایى كه بین نماز یا بعد از نمازهاى یومیه خوانده مى‏شود، اكتفا كنید. اما شب‏ها وقت بیشترى را صرف خواندن دعا كنید. اگر بعضى از دعاها طولانى است، لازم نیست هر شب همه آن دعا را بخوانید.

4. براى استفاده بهینه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگویید (البته ذكرهاى بدون صدا و آرام تا شائبه ریا به وجود نیاید). بكوشید از مرحله ذكر زبانى، به مرتبه توجّه به معناى ذكر و ذكر قلبى و یاد واقعى خداوند برسید؛ به طورى كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانید. بهترین ذكر - به ویژه براى رفع بعضى مشكلات ظاهرى و نیز روحى و روانى ذكر «استغفار» و «لا اله الا الله» است.

از پرخورى هنگام افطار و سحرى جداً بپرهیزید؛ زیرا علاوه براینكه چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از سایر برنامه‏هاى عبادى و درسى نیز بهره كافى نخواهید برد

5. دائم الوضو باشید و حتى قبل از خواب نیز وضو بگیرید و به بستر خواب بروید؛ زیرا در ماه رمضان، خواب نیز عبادت است و نفس كشیدن تسبیح به حساب مى‏آید.

6. از شب زنده دارى و احیا - به ویژه در شب‏هایى كه فرداى آن تعطیل است غفلت نكنید. شاید یكى از مهم‏ترین اعمال در این ماه، شب زنده‏دارى، تهجّد، استغفار و نماز شب در نیمه شب‏ها است.

7. در مجالس بیان احكام و معارف دینى و موعظه، در مساجد یا حسینیه‏ها شركت كنید. بسیارى از علما و مجتهدان نیز مقیدند، به موعظه و ذكر مصیبت واعظان و سخنرانان گوش فرا دهند. به طور كلى شركت در مجالس مذهبى، قرار دادن خود در معرض نفحات و نسیم‏هاى رحمت الهى است كه نقش مهمى، در حفظ دین و معنویت انسان دارد.

8. از انجام دادن ورزش‏هاى سنگین، در طول ماه رمضان بپرهیزید و بكوشید ورزش‏هاى سبك و آرام (مانند پیاده روى یا نرمش) انجام دهید.

9. از غذاهاى قندى و پروتئین‏دار در رژیم غذایى خود بیشتر استفاده كنید (مانند خرما و لبنیات).

10. از پرخورى هنگام افطار و سحرى جداً بپرهیزید؛ زیرا علاوه براینكه چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از سایر برنامه‏هاى عبادى و درسى نیز بهره كافى نخواهید برد.

11. از هدر دادن انرژى بى‏جا و بى‏مورد اجتناب كنید؛ براى مثال از حرف زدن‏هاى بى‏مورد و تماشاى برنامه‏هاى تلویزیونى غیرضرورى بپرهیزید.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.