تبیان، دستیار زندگی
نسل طلایی والیبال ایران در مسابقات لیگ جهانی خوش درخشید و موجب تجلی غرور ملی و خشنودی مردم شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارنامه ایران در لیگ جهانی 2013 والیبال


نسل طلایی والیبال ایران در مسابقات لیگ جهانی خوش درخشید و موجب تجلی غرور ملی و خشنودی مردم شد.

مسابقات لیگ جهانی والیبال در سال 2013 با شرکت 18 تیم برگزار شد. بر خلاف 23 دوره‌ قبل که این رقابت‌ها با 16 تیم و در چهار گروه استارت می‌خورد. فدراسیون جهانی والیبال تصمیم گرفت در سال 2013 برای پوشش بیشتر تبلیغاتی و درآمدزایی بالا دو تیم دیگر به جدول مرحله مقدماتی لیگ جهانی اضافه کند. به این ترتیب مرحله مقدماتی جهانی 2013 با حضور 18 تیم و در سه گروه شش تیمی کلید خورد.

والیبال ایران

دو تیم به انتخاب کمیته‌ مسابقات فدراسیون جهانی به گروه سوم اضافه شدند و طبق تصمیم دپارتمان این مسابقات در لوزان سوئیس قرار شد علاوه بر آرژانتین، میزبان مرحله نهایی لیگ از گروه‌های اول و دوم، چهار تیم و از گروه سوم نیز یک تیم به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

قرعه ایران در لیگ جهانی والیبال

تیم ملی والیبال ایران که در چهار سال گذشته همواره تلاش کرده بود سهمیه جهانی لیگ والیبال را به دست آورد، با پیروزی در مسابقات انتخابی مقابل مصر و ژاپن موفق شد در بیست و چهارمین این رقابت‌ها سرانجام سهمیه لیگ جهانی را کسب کند.

به نقل از ایسنا؛ ی‌پوشان والیبال ایران در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها تیم‌های روسیه، ایتالیا، صربستان، آلمان و کوبا هم گروه شدند. پیش از شروع این رقابت‌ها هیچ کس فکر نمی‌کرد که تیم ایران بتواند در نخستین سال حضورش توفیق چندانی کسب کند. حتی کمیته‌ مسابقات فدراسیون جهانی والیبال هم کمترین احتمال را به صعود تیم ملی والیبال ایران از مرحله مقدماتی نداد و برای حضور در مرحله نهایی در آرژانتین برای تیم ملی ایران بلیت هواپیما رزرو نکرد.

با توجه به تغییر جدول این مسابقات نسبت به سال‌های قبل 12 تیم حاضر در گروه اول و دوم مرحله مقدماتی به نوعی در حاشیه امنیت قرار گرفتند، آنها می دانستند که در هر صورت سهمیه کشورشان برای حضور در مسابقات لیگ جهانی بعد حفظ خواهد شد و به هیچ عنوان از جدول مسابقات سقوط نمی‌کنند. همین موضوع موجب شد تا بسیاری از تیم‌های بزرگ در سال بعد از مسابقات المپیک دست به جوانگرایی بزنند و با ترکیبی جوان در مسابقات لیگ جهانی شرکت کنند و به نوعی بازیکنان آینده‌دار خود را برای مسابقات قاره‌ای و همچنین لیگ جهانی سال 2014 آماده کنند.

شب رویایی والیبال ایران با برد مقتدرانه سه بر صفر مقابل آلمان کلید خورد. اگر چه تیم ملی از فرط خستگی ناشی از سفرهای طولانی و همچنین کم تجربگی در آخرین بازی مقابل آلمان تن به شکست داد، اما افکار عمومی مردم ایران و همچنین همه کارشناسان از کارنامه درخشان والیبالیست‌ها در لیگ جهانی ابراز رضایت کردند

درخشش تیم ملی ایران و حیرت جهانیان

اما ملی‌پوشان والیبال ایران در ادامه روند موفقیت‌های خود در سال‌های اخیر بار دیگر انگشت حیرت به دهان جهانیان گذاشتند. تیم ملی والیبال ایران موفق شد در نخستین بازی‌هایش مقابل روسیه یک ست از قهرمان المپیک بگیرد و بازی پایاپای و برابری را با این تیم مقتدر نشان دهد.

تیم ملی ایران همچنین در نخستین میزبانی خود مقابل صربستان از مجموع دو بازی با قهرمان اروپا موفق به کسب سه امتیاز شد و اولین شگفتی خود را در تقویم این مسابقات رقم زد.

والیبالیست‌های ایران در گام بعدی با ایتالیا نیز از بازی اول سه امتیاز گرفتند (برد سه بر یک) و در بازی دوم نیز در حالی بازی را واگذار کردند که در ست پنجم 12-9 از لاجوردی‌پوشان پیش بودند. آنها کاری کردند که دومین تیم پرافتخار مسابقات والیبال جهان در برابر توانایی‌های آنها زانو بزند. اما کاروان ایران بلافاصله پس از بازی‌های ایتالیا به کوبا سفر کرد. تیم ملی والیبال ایران که روزهای اوج خود را پشت سر می‌گذاشت با تکیه بر نسل طلایی خود به دو پیروزی برابر کوبا در هاوانا دست یافت و با کسب 5 امتیاز کلکسیون موفقیت‌های خود را تکمیل کرد. در آخرین گام ملی‌پوشان والیبال ایران در تهران میزبان آلمانی‌ها بودند.

شب رویایی والیبال ایران با برد مقتدرانه سه بر صفر مقابل آلمان کلید خورد. اگر چه تیم ملی از فرط خستگی ناشی از سفرهای طولانی و همچنین کم تجربگی در آخرین بازی مقابل آلمان تن به شکست داد، اما افکار عمومی مردم ایران و همچنین همه کارشناسان از کارنامه درخشان والیبالیست‌ها در لیگ جهانی ابراز رضایت کردند.

ولاسکو برگ برنده ایران...

بدون شک خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در موفقیت‌های تیم ملی والیبال در لیگ جهانی به شمار می‌رود . پیرمرد معروف و با تجربه والیبال ایران که سال‌ها تجربه قهرمانی در مسابقات مختلف از جمله پنج مدال لیگ جهانی را در ایتالیا در کارنامه داشت، موفق شد یک بار دیگر توانایی‌هایش را با تیم ملی والیبال ایران به رخ جهانیان بکشاند.

والیبال ایران

مدیریت حرفه‌ای او و همچنین فرصت دادن به جوانان آینده‌دار یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم ملی والیبال ایران به شمار می‌رفت، چنان که مردم والیبال دوست ایران نیز در طول لیگ جهانی برای ولاسکو سنگ تمام گذاشتند و همواره حمایت همه جانبه خود را از حضور این مربی در راس کادر فنی ابراز کردند. ولاسکو مربی نامدار ایران در گوشه و کنار جهان شناخته شده است و نفس حضور او روی نیمکت تیم ملی برای تیم ملی ایران اعتبار قابل توجهی می آورد.

نسل طلایی والیبال همچنان می درخشد

اما از حق نگذریم، نمی‌توان همه موفقیت‌های والیبال را به پای ولاسکو نوشت. اگر چه او برگ برنده ایران در رویارویی با حریفان نامدار لقب گرفت، اما نباید فراموش کنیم که ترکیبی بازیکنان که ولاسکو در اختیار داشت در دوره‌های قبلی مسابقات جوانان و نوجوانان جهان مدال طلا گرفته بودند. بیراه نیست اگر بگویم که تک تک بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در پست‌های مختلف حالا مدعی کسب عنوان بهترین‌های جهان هستند.

محمد موسوی در مسابقات لیگ جهانی به پختگی کامل رسید و عنوان بهترین مدافع روی تور این رقابت‌ها را تا پایان مرحله مقدماتی به دست آورد.

سعید معروف به عنوان ارزشمندترین پاسور ایران و آسیا و همچنین کاپیتان تیم ملی نیز نقش بسیار پررنگی در پیروزی‌های تیم ملی ایران داشت. به طوری که برای مثال در هشت امتیاز نخست یک ست مقابل آلمان، معروف به تنهایی دو امتیاز مستقیم برای ایران به ارمغان آورد.

علی مباشری، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، حمزه زرینی و رحمان داودی هر کدام به عنوان یک دریافت کننده قدرتی تمام عیار پس از سال‌ها خیال کارشناسان والیبال را از این پست راحت کردند.

عادل غلامی و آرمین تشکری نیز نشان دادند که ولاسکو بی‌دلیل به آنها اعتماد نکرده و قطعا جایگزین‌های شایسته‌ای برای علیرضا نادی در پست سرعتی هستند.

شهرام محمودی و امیر غفور نیز تقریبا به عنوان امتیاز‌آورترین در مسابقات لیگ جهانی شناخته شدند. پروازهای پشت خط زن‌های مقتدر ایران بدون شک یکی از نقاط قوت تیم ملی در رقابت‌های لیگ جهانی به شمار می‌رفت.

مهدی مهدوی، پاسور دوم تیم ملی والیبال ایران که در طول سال‌های اخیر همواره نقش موثری در پیروزی‌ها و موفقیت‌های والیبال ایران ایفا کرده هم یکی از ستون‌های اصلی درخشش ملی‌پوشان در لیگ جهانی به شمار می‌رفت. تفاوت سبک کار او با معروف دست سرمربی تیم ملی و کادر فنی برای تغییر ارنج و تاکتیک‌ها در مقابل حریفان مختلف باز می‌گذاشت.

بدون شک خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در موفقیت‌های تیم ملی والیبال در لیگ جهانی به شمار می‌رود . پیرمرد معروف و با تجربه والیبال ایران که سال‌ها تجربه قهرمانی در مسابقات مختلف از جمله پنج مدال لیگ جهانی را در ایتالیا در کارنامه داشت، موفق شد یک بار دیگر توانایی‌هایش را با تیم ملی والیبال ایران به رخ جهانیان بکشاند

میزبانی‌های خوب ایرانی‌های مهمان نواز

ایران با تجربه چهار میزبانی در مسابقات لیگ جهانی والیبال ثابت کرد که توانایی زیادی در برگزاری رقابت‌های جهانی و بین‌المللی دارد. تجهیز مناسب، نور و تهویه سالن 12 هزار نفری آزادی . همچنین امکانات مناسب هتل و رفت و آمد موجب شد تا تیم‌های صربستان و آلمان از برگزاری میزبانی‌ها و مسابقات در ایران ابراز رضایت کنند.

همچنین ناظر فدراسیون جهانی نیز در هر چهار میزبانی ایران بالاترین نمره‌ها را در کارنامه مسئولان برگزاری اعمال کردند. با این حال همچنان نقاط ضعف کوچکی نیز وجود داشت. شاید مساله قطع و وصل اینترنت خبرنگاران، برخوردهای شدید امنیتی نیروهای یگان ویژه با مردم ، ‌هواداران و حتی میهمانان و خبرنگارانی که به سالن می‌رفتند و همچنین محدودیت حضور بانوان در سالن مهم‌ترین چالش‌های پیش روی میزبانی ایران در این مسابقات بود.

اگر چه مسئولان فدراسیون برای فرار از پرسش ناظر جهانی به تعداد محدودی از بانوان اجازه دادند که به سالن بیایند. در میان آنها چهره‌های شاخص تلویزیون و سینما نیز به چشم می‌خورد، اما مسکوت ماندن مساله چگونگی حضور بانوان در سالن‌های ورزشی و فرار مسئولان از این موضوع همچنان چالشی برای میزبانی‌های ایران در رشته‌های ورزشی مختلف لیگ جهانی به شمار می‌آید.

والیبال ایران

سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از مسابقات لیگ جهانی 2013 به مسئولان فدراسیون ایران پیشنهاد داد تا برای میزبانی در دوره‌های بعد ثبت‌نام کنند، ولاسکو معتقد است که ایران پتانسیل مناسبی برای برگزاری مسابقات دارد، اما چگونگی تطبیق با شرایط و مقررات فدراسیون جهانی به ویژه درباره چگونگی حضور بانوان مساله‌ای است که پیش از هر چیز باید مدیریت شود.

این صدا و سیمای نازنین...!

دامنه انتقاد از صدا و سیما در پوشش تصویری مسابقات لیگ جهانی والیبال از نقد کارشناسان و اهالی فن فراتر رفت و فریاد گلایه مردم ، علاقمندان به والیبال و حتی خود ملی‌پوشان هم در پی داشت. سانسور پی در پی صحنه‌های مسابقه و جا ماندن از بسیاری از صحنه های حساس و همچنین گزارش‌های نه چندان مطلوب این مسابقات به هیچ وجه رضایت خاطر علاقمندان به والیبال و جامعه این رشته ورزشی را به همراه نداشت.

یکی از ملی‌پوشان به کنایه و انتقاد از گزارشگران صدا و سیما می‌گفت که در طول یک مسابقه 120 دقیقه‌ای تنها یک بار نام من توسط گزارشگر عنوان شد و او هر بار از شماره پیراهنم برای معرفی من بهره می‌برد. یعنی واقعا وی هنوز نام من را نمی‌داند و یا این که نمی‌خواهد اسمم را به زبان بیاورد!؟

قطعا پوشش رسانه ای مسابقات لیگ جهانی والیبال بسیار مهم و تعیین کننده است. اگر چه اشکالات بسیار زیاد صدا و سیما را در پخش مسابقات لیگ جهانی والیبال از جمله جا ماندن از دو ست مسابقه ایران و کوبا را بتوان با این دلیل توجیه کرد که در نخستین سال حضور ایران همه عوامل و دست اندرکاران برگزاری قدری کم تجربگی داشتند، اما جا دارد تا رسانه ملی خیلی بیشتر و موثرتر در برابر والیبال موضع گیری کند.

مدیریت داورزنی در افتخارات والیبال

مردم بختیاری در غرب ایران حکایتی از گذشتگان نقل می‌کنند، می‌گویند: چرا ایران زمان نادر شاه غرب و شرق را شکست می‌داد، اما چند سال قبل از آن زمان شاه سلطان حسین صفوی مغلوب همسایگان خود می‌شد؟ و جواب می‌دهند که زیرا ایران در آن زمان رهبری نادر را داشت. فدراسیون والیبال در هفت سال گذشته از رتبه ششم آسیا به ترتیب به عنوان نایب قهرمانی و قهرمانی در قاره کهن رسیده است. والیبالیست‌های ایران در جام جهانی والیبال درخشش خیره کننده‌ای داشتند و مقابل تیم‌های بزرگی چون لهستان و آرژانتین به برتری رسیدند.

همچنین برای نخستین بار سهمیه لیگ جهانی را کسب کردند و در مسابقات لیگ نیز خوش درخشیدند. علاوه بر این فدراسیون والیبال در سال 90 الی 92 در پنج رده سنی آقایان و بانوان نیز تیم داری می‌کند.

برگزاری اردوهای بلند مدت داخلی و برون مرزی برای تیم‌های ملی نوجوانان ، جوانان، بزرگسالان و زیر 23 سال و همچنین بانوان نشان می‌دهد که موفقیت‌های والیبال اتفاقی نیست.

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال در راس هرم این خانواده بزرگ نقش تعیین کننده ای در موفقیت‌های والیبال ایران ایفا می‌کند. همان طور که بختیاری‌ها در حکایات خود می‌گویند : "رهبری و مدیریت در یک مجموعه مهم‌ترین عامل برای پیشرفت است" انصافا باید به رییس فدراسیون والیبال خسته نباشید گفت که گام‌های بزرگی در توسعه قهرمانی والیبال برداشته است.

نتایج تیم ملی والیبال در لیگ جهانی 2013

* روسیه 3- ایران صفر

* روسیه 3- ایران یک

* ایران 2- صربستان 3

* ایران 3 – صربستان 2

* ایتالیا 1 – ایران 3

* ایتالیا 3- ایران 2

* کوبا 2- ایران 3

* کوبا یک – ایران 3

* ایران 3 – آلمان صفر

* آلمان صفر – ایران 3

والیبال ایران

جدول رده‌بندی مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال

- گروه A

1- برزیل 22 امتیاز

2- بلغارستان 19 امتیاز

3- فرانسه 15 امتیاز

4- لهستان 14 امتیاز

5- آمریکا 12 امتیاز

6- آرژانتین 5 امتیاز

- گروه B

1- ایتالیا 19 امتیاز

2- روسیه 19 امتیاز

3- آلمان 17 امتیاز

4- صربستان 16 امتیاز

5- ایران 15 امتیاز

6- کوبا 4 امتیاز

- گروه C

1- کانادا 23 امتیاز

2- هلند 22 امتیاز

3- کره جنوبی 12 امتیاز

4- فنلاند 12 امتیاز

5- پرتغال 11 امتیاز

6- ژاپن 9 امتیاز

به این ترتیب تیم‌های برزیل، بلغارستان، آرژانتین ایتالیا ، روسیه و کانادا به مرحله بعد صعود کردند و تیم‌های پرتغال و ژاپن نیز باید برای حضور در سال آینده رقابت‌های لیگ جهانی در رقابت‌های انتخابی شرکت کنند.

بخش ورزشی تبیان