تبیان، دستیار زندگی
ما (اهل‏بیت) به آنچه تكوین، و آفرینش، ذخیره و پوشیده شده آگاهی و علم داریم، آن دانشی كه فرشته مقرب و پیامبر مرسل از آن اطلاع ندارند مگر پیامبر اكرم و خاندان او علیهم‏السلام .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آورده اند که ...

امام مجتبی


توانمندیها و دانش بیكران خاندان وحی صلوات الله علیهم اجمعین كه در معجزات آن بزرگواران به ظهور رسیده چراغ راه و باعث هدایت شده و می شود. چرا كه خداوند متعال آنچه را در این مسیر لازم بوده در اختیار آنها گذارده است. آنها حجتهای الهی هستند كه در قیامت خداوند به خاطر بودنشان در بین مردم از بندگان خود سوال می كند.

شفاعت کودک

محمد بن اسحاق روایت می كند: ابوسفیان جهت تجدید پیمان با پیامبر، به مدینه آمد و حضرت او را نپذیرفت. سپس پیش امام علی علیه ‌السلام آمد و گفت: آیا ممكن است پسر عمویت برای من امان بدهد؟

امام علی علیه‌السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیمی گرفته كه هرگز برگشتی در آن نیست امام حسن علیه ‌السلام در آن موقع، چهارده ماه بیشتر نداشت. به زبان فصیح گفت:

«ای پسر صخر! شهادتین (لا اله الا الله، محمد رسول الله) را بگو تا اینكه من تو را نزد جدم رسول خدا شفاعت كنم».

ابوسفیان متحیر شد. آنگاه حضرت علی علیه‌السلام فرمود: «حمد خدای را كه در ذریه‌ محمد، نظیر یحیی بن زكریا، قرار داده است».(مناقب آل ابی‌طالب: 3/173؛ بحارالانوار: :43/326)

سخنی از اسرار علوم

روایت شده كه امام حسن علیه‌السلام و برادرانش و عبدالله بن عباس، بر سر سفره‌ای نشسته بودند كه ناگهان ملخی بر سفره آنها افتاد. عبدالله از امام حسن علیه‌السلام پرسید: بر بال این ملخ چه نوشته شده است؟

حضرت فرمود: نوشته شده است: «من خدایی هستم كه بجز من خدایی نیست. چه بسا ملخها را برای قوم گرسنه‌ای به عنوان رحمت می‌فرستم تا از آنها استفاده كنند. و چه بسا برای قومی موجب بلا هستند و محصولات آنها را می‌خورند».

عبدالله ایستاد و سر حضرت را بوسید و گفت: این سخن از اسرار علوم است.(بحارالانوار: :43/337)

آنچه تا قیامت واقع خواهد شد خداوند متعال به پیامبرش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم خبر داده است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را به امیرالمومنین علیه ‏السلام خبر داده است و آن بزرگوار همه‏ آن اخبار را به من داده است و هر یك از ما به بعد از خود خبر می دهیم تا به قائم آل محمد(عج)

همچنین ابن‏عباس می گوید: روزی در خدمت امام حسن علیه‏ السلام نشسته بودیم، دیدم ماده گاوی را برای ذبح كردن می برند. در این هنگام امام حسن علیه ‏السلام فرمود:

این گاو به گوساله‏ ماده‏ای كه میان پیشانی و سر دمش سفیدی وجود دارد، حامله است.

ما با قصاب روانه شدیم تا آن كه آن گاو را كشت و گوساله ‏ای را از شكمش بیرون آورد، مشاهده كردیم كه گوساله دقیقا همانطوری است كه امام حسن علیه ‏السلام فرموده بود.

به خدمت آن حضرت آمدیم و عرض كردیم: حق تعالی می فرمایند: «و یعلم ما فی الارحام؛ (لقمان: 34) خدا می داند آنچه در رحم‏ها است». حال شما چگونه دانستید؟

امام حسن علیه‏ السلام فرمود:

« انا نعلم المكنون المحزون المكتوم الذی لم یطلع علیه ملك مقرب، و لا بنی مرسل، غیر محمد و ذریته علیهم‏السلام؛

ما (اهل‏بیت) به آنچه تكوین، و آفرینش، ذخیره و پوشیده شده آگاهی و علم داریم، آن دانشی كه فرشته مقرب و پیامبر مرسل از آن اطلاع ندارند مگر پیامبر اكرم و خاندان او علیهم‏السلام .(مدینة المعاجز: 2/14 ؛ نوادرالمعجزات: 129 ؛ صحیفة الابرار: 2/159 به نقل از بحارالانوار: 43 / 328)

قسم دروغ

در زمان امام مجتبی علیه السلام مردی به دروغ مدعی شد كه: «من هزار درهم از حسن بن علی علیه السلام می خواهم».

حضرت با آن مرد برای محاكمه به نزد شریح قاضی رفتند، شریح رو به امام حسن علیه السلام كرده و گفت: شما قسم می خورید كه بدهكار نیستید؟

حضرت فرمودند: «اگر این مرد قسم بخورد، من پول را به او می دهم.»

شریح رو به آن مرد كرده، گفت: بگو: «بالله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهادة ؛ سوگند بدان خدایی كه معبودی جز او نیست دانای غیب و شهود

سوگند

حضرت مجتبی علیه السلام به آن مرد فرمود:

«نه، نمی خواهم این گونه قسم بخوری، زیرا در آن خداوند را با وحدانیت و عظمت یاد می كنی و خداوند حیا می كند كه بنده‏اش را در این فرض گرفتار كند، پس بگو: « بالله ان لك علی هذا؛ و خذ الالف ؛ به خدا قسم من این مبلغ را از تو طلبكارم و دنبال آن هزار درهم را بگیر

مرد همان گونه قسم خورد و پول را گرفت ولی به محض آن كه از جا برخاست به صورت بر زمین افتاد و مُرد.

(مناقب ابن شهرآشوب: 4/7 ؛ بحارالانوار: :43/327)

خبر از پنهان

روزی دو نفر نزد امام حسن علیه‏السلام آمدند. حضرت به یكی از آن‏ها فرمود: تو دیشب در خانه ‏ات فلان غذا را تناول كردی و به خانواده ‏ات این سخنان را گفتی. سپس روی مبارك به آن مرد دیگر كرد و فرمود: تو به پسر بزرگت چنین و چنان گفتی. آن دو نفر گفتند: عجیب است كه آن چه از نظر دیگران پنهان است شما می دانید و از آنها خبر دارید.

حضرت فرمود: بلی آنچه تا قیامت واقع خواهد شد خداوند متعال به پیامبرش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم خبر داده است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را به امیرالمومنین علیه ‏السلام خبر داده است و آن بزرگوار همه‏ آن اخبار را به من داده است و هر یك از ما به بعد از خود خبر می دهیم تا به قائم آل محمد(عج). (مصابیح القلوب)

معجزه ای همچون پدر

مرحوم شیخ مفید به نقل از امام محمّد باقر علیه السلام حكایت می نماید: روزى عدّه اى از مردم حضور امام حسن مجتبى علیه السلام آمده و به حضرت گفتند: یاابن رسول اللّه ! شما نیز همچون پدرت امیرالمۆ منین علىّ علیه السلام معجزه اى - كه بسیار مهمّ باشد - برایمان آشكار ساز.

امام مجتبى علیه السلام فرمود: آیا پس از دیدن معجزه به امامت من مطمئن خواهید شد؟ و آیا ایمان خواهید آورد؟

گفتند: بلى ، اعتقاد و ایمان مى آوریم ؛ و دیگر هیچ شكّ و شبه اى وجود نخواهد داشت .

حضرت فرمود: آیا پدرم را مى شناسید؟ همگى گفتند: بلى .

ما (اهل‏بیت) به آنچه تكوین، و آفرینش، ذخیره و پوشیده شده آگاهی و علم داریم، آن دانشی كه فرشته مقرب و پیامبر مرسل از آن اطلاع ندارند مگر پیامبر اكرم و خاندان او علیهم‏السلام

در این هنگام، حضرت پرده اى را كه آویزان بود كنار زد؛ پس ناگهان تمام افراد مشاهده كردند كه امیرالمۆ منین علىّ علیه السلام نشسته بود.

سپس امام حسن مجتبى علیه السلام خطاب به جمعیّت كرد و فرمود: آیا او را مى شناسید؟

گفتند: بلى، این مولاى ما امیرالمۆ منین علىّ علیه السلام است ؛ و ما ایمان آوردیم و شهادت مى دهیم كه تو ولىّ و حجّت بر حقّ خداوند هستى؛ و امام و جانشین پدرت خواهى بود.

و پس از آن اظهار داشتند:ما شاهد و گواه هستیم كه جنابعالى، پدرت امیرالمۆ منین علىّ علیه السلام را پس از مرگش به ما نشان دادى، همان طورى كه آن حضرت، رسول اللّه صلى الله علیه و آله را پس از رحلتش در مسجد قُبا به ابوبكر و عمر نمایاند.

امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: واى بر حال شما! مگر این آیه شریفه قرآن را نخوانده ونشنیده اید كه خداوند متعال مى فرماید:

« وَلا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّه أمْواتا بَلْ أحْیاءُ وَلكِنْ لا تَشْعُرُون ؛ (بقره: 154) آن هائى را كه در راه خدا به شهادت رسیدند، مپندارید كه مرده اند؛ بلكه آنان زنده و جاوید مى باشند ولى شما درك نمى كنید».

البتّه این حالت مختصّ كشته شدگان فى سبیل اللّه است، كه در همه جا حاضر و ناظر خواهند بود.

سپس در پایان افزود: شماها درباره ما اهل بیت رسالت و نبوّت چه تصوّراتى دارید و چه مى اندیشید؟

گفتند: یاابن رسول اللّه! ما به تو ایمان آوردیم و مطمئن شدیم كه تو امام و خلیفه بر حقّ رسول اللّه صلى الله علیه و آله هستى. (بحارالانوار: :43/328 ؛ الخرایج و الجرایح : 2/810 )

فرآوری: ابوالفضل صالح صدر     

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

معجزات امام حسن مجتبی علیه ‌السلام، حبیب‌الله اكبرپور‌.

كرامات و مقامات عرفانی امام حسن مجتبی علیه السلام، علی حسینی قمی.

چهل داستان و چهل حدیث از إمام حسن مجتبى علیه السلام، عبداللّه صالحى.

معجزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام از ولادت مبارك تا شهادت مظلومانه، احمد متوسل.

جلوه‌‌های اعجاز معصومین علیهم‌السلام، قطب ‌الدین راوندی، مترجم غلامحسین محرمی، مجتبی طبری فراهانی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.