تبیان، دستیار زندگی
هر ماه و فصلی برای گروهی از مردم جذابیت ویژه ای دارد.عده ای بهار را برترین فصل سال می دانند و فروردین را بهترین ماه سال می نامند اما خداجویان رمضان را برترین ماه خدا و فصل رویش گل های درون می دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه رمضانی!

چند توصیه رمضانی!
هر ماه و فصلی برای گروهی از مردم جذابیت ویژه ای دارد.عده ای بهار را برترین فصل سال می دانند و فروردین را بهترین ماه سال می نامند اما خداجویان رمضان را برترین ماه خدا و فصل رویش گل های درون می دانند.

ای کاش چشم دل ما نیز همانند اولیای الهی باز می شد و می توانستیم فرود ملائک به صورت فوج فوج بر زمین و وارد شدن در منازل مومنین ،در ماه رمضان را ببینیم.

علمای خداجو و تشنه دریای بی کران معرفت، شیدای رمضان و حال و هوای خوش روز و شب و به ویژه سحرهای دل انگیز این ماهند.

آنان سراسر سال را به امید ورود به ماه رمضان و درک شب های قدر سر می کنند و آن هنگام که بوی خوش عطر رمضان فضا را آکنده می سازد، خدا را به پاس این لطف بی حد و حساب شکر می گویند.

«آیت‌الله مولوی قندهاری به نقل از آیت‌الله سیّد ابوالحسن اصفهانی(اعلی الله مقامهما الشّریف) درباره ماه مبارک رمضان می‌فرمودند: اگر می‌خواهید بفهمید ورودیّه اوّلیّه به ماه مبارک رمضان دارید یا خیر؛ ببینید آیا استشمام بوی ماه مبارک، برای شما محقّق می‌شود یا خیر؟ یعنی باید حال شما، حال دیگری باشد که حتّی اولیاء خدا طور دیگری در ماه مبارک نفس می‌کشند، بوی ماه مبارک را استشمام می‌کنند و به‌به می‌گویند.

اولیاء خدا هیچ موقع برای طول عمرشان دعا نمی‌کردند، إلّا به این که وقتی رجب‌المرجّب می‌شد، عرضه می‌داشتند: پروردگارا! حالا که محبّت کردی، بزرگواری کردی، لطف کردی، عنایت کردی و ما را تا این‌جا زنده نگاه داشتی، یک لطفی کن، مرحمت کن و این محبّت و بزرگواری‌ات را ادامه بده تا ماه مبارک رمضان را درک کنیم.»

هرگز هم چون عارفان الهی، لذت خوش رمضان را درک نمی کنیم مگر آن که تلاش نماییم تا هر چه بیشتر از لحظه های رمضان بهره بریم.برای قدر دانستن رمضان و استفاده بیشتر از اوقات خوش آن شایسته است به سفارش های علمای وارسته در این راستا گوش فرا دهیم.

آیت الله قرهی درباره بهروری هر چه بیشتر از فیوضات ماه مبارک رمضان این گونه زیبا به همگان توصیه می نمایند:

1. دعای روز اوّل ماه مبارک رمضان («اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین و ...») را هر روز و دائم در قنوت و ... بخوانید.

2. مداومت بر استغفار داشته باشید.

3. در رأس تمام نکات، هر چقدر می‌توانید صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستید.

4. صدقه در این ماه زیاد بدهید. اولیاء خدا یک بار قبل از افطار صدقه کنار می‌گذاشتند و یک مرتبه هم همین که سحری می‌خوردند و اذان صبح را می‌گفتند. لذا این دو صدقه را انجام دهید که خیرات و برکاتی دارد.

5. تا می‌توانید در این ماه یتیم‌ نوازی کنید. یک نکته آن، این است که هر کس، یتیم‌ نوازی کند، یتیم نمی‌شود؛ یعنی دست نوازش آقا جانمان، حضرت حجّة ابن الحسن المهدی (روحی له الفداء) بر سر ما خواهد بود و ما یتیم نخواهیم شد.

6. تا می‌توانید در این ماه، در هر لحظه، در فکر، ذهن، بیان و ...، یاد آقا جان، امام زمان (روحی له الفداء) باشید. دعای سلامتی، دعای فرج و سایر ادعیّه وارده را بخوانید. آقا جان را هم قسم بدهید که آقا جان! ما هیچ چیزی نداریم و دستمان خالی است، بوی تعفّن می‌دهیم و خود را شست‌وشو ندادیم، امّا امور دست شماست و یدالله، حجّت است؛ لذا آقا جان! دست ما را بگیر، وضعمان، خراب است.

7. برای قبولی طاعات و نماز و روزه خود، ضمن این که بعد از نمازها، دعاهای وارده، از جمله «یا علی و یا عظیم»، «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» و ... را می‌خوانید، حتماً فاتحه برای مادر آقاجانمان، حضرت عالمه، حکیمه، حضرت نرجس خاتون(علیها الصلوة و السلام) هم بخوانید.

8. شب‌های این ماه را نخوابیم. این همه خوابیدیم، چه به دست آوردیم؟ چقدر ما برای این و آن دویدیم، نمی‌خواهیم برای آخرتمان بدویم؟ آمده که پیامبر اکرم، دهه آخر، بستر را جمع می‌کردند. ابوالعرفا می‌فرمودند: وقتی ایشان که پیغمبر خدا و حبیب‌الله است، دهه آخر، بستر را جمع می‌کرد، آیا جا ندارد که ما از شب اوّل اصلاً نخوابیم؟ شب‌ها را بیدار باشیم، منتها نه به بطالت، بلکه به دعا و مناجات دسته‌جمعی، «یدالله مع الجماعة». خدا و همچینن آقا جان، جماعت را دوست دارند. نمی‌دانید وقتی یک عدّه دور هم جمع می‌شوند و الهی العفو می‌گویند و ...، ایران چه بیمه‌ای می‌شود.

9. با قرآن محشور باشید.

فرآوری: مهدی صدری

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی جهان نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.