تبیان، دستیار زندگی
از تبلیغ مسابقات پیامکی گرفته تا قرعه‌کشی فلان برند تجاری معروف و حتی آگاهی از تورهای مسافری و ...، پیامک‌های مزاحم به حدی از تنوع رسیده‌اند که شاید عجیب نباشد در سكوت قانون .هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفاه مردم قربانی سود‌های كلان مخابرات


از تبلیغ مسابقات پیامکی گرفته تا قرعه‌کشی فلان برند تجاری معروف و حتی آگاهی از تورهای مسافری و ...، پیامک‌های مزاحم به حدی از تنوع رسیده‌اند که شاید عجیب نباشد در سكوت قانون .
تلفن همراه

هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده است. قاسم شعبانی در گفت‌و‌گو با «قانون‌آنلاین» با انتقاداز افزایش مزاحم‌‌های پیامكی اظهار داشت: پیامک‌های مزاحم هم به قصه‌ای تبدیل شده که گویا به این زودی‌ها قرار نیست سر و سامان بیابد؛ در این قبیل موارد متاسفانه جرم انگاری کامل و دقیقی انجام نشده است و نقاط ضعفی وجود دارد . اما مشکل اصلی روی جرم انگاری و قانون یا مقررات موجود نیست. مشکل اصلی در بحث نظارت است به این معنا كه نبود نظارت و عدم برخورد مناسب با اینگونه پیامك‌ها و عاملان ارسال آنها با رشد روز افزون پیامك‌های تبلیغاتی كه بعضا مزاحمت‌های بسیاری را هم برای مخاطبان ایجاد كرده اند روبه رو هستیم. وی افزود: دستگاهای نظارتی می‌دانند منشأ این قبیل پیامک‌ها از کجا و منافع آن با چه کسی است. خیلی وقت‌ها مراجع می‌دانند سرمنشأ بسیاری از پیامک‌هایی كه قصدکلاهبرداری و مزاحمت برای مردم دارند کجاست! با این وجود نمی‌دانم، چطور برخورد نمی‌کنند؟ مشکل جرم انگاری کردن یا قانونگذاری کردن نیست مشکل نبود نظارت و برخورد است . وی با بیان اینكه در درجه اول نظارت و برخورد با دستگاه قضایی نیست، ادامه داد: باید مراجع ذی‌ربط قبل از اینکه دستگاه‌های قضایی وارد عمل شود یا شکایتی از افراد یا نهادها و سازمان‌هایی كه متولی ارسال این پیامك‌ها هستند به دستگاه‌های قضایی ارجاع شود شناسایی کنند و عوامل مزاحم و اخلالگر این امور را شناسایی کنند وبعد از آن دستگاه قضایی برخورد کند.

هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده است. قاسم شعبانی در گفت‌و‌گو با «قانون‌آنلاین» با انتقاداز افزایش مزاحم‌‌های پیامكی اظهار داشت: پیامک‌های مزاحم هم به قصه‌ای تبدیل شده که گویا به این زودی‌ها قرار نیست سر و سامان بیابد؛ در این قبیل موارد متاسفانه جرم انگاری کامل و دقیقی انجام نشده است و نقاط ضعفی وجود دارد . اما مشکل اصلی روی جرم انگاری و قانون یا مقررات موجود نیست

وی با اعلام اینکه ارسال پیامک درآمدهای قابل توجهی برای شرکت مخابرات دارد خاطر نشان كرد: عده‌ای فرصت طلب هر جور که دلشان می‌خواهد از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و اداره مخابرات نیز با این تخلفات برخورد نمی‌کند زیرا این پیامك‌ها برای شرکت‌ مخابرات سود کلانی به‌دست می‌آورند و این سود كلان باعث نادیده گرفته شدن رفاه مردم شده است. شعبانی تاكید كرد: پیامک‌های دریافتی هزینه ای برای مشترک ندارد اما وقتی وضعیت تلفن رومینگ است پیامک‌های دریافتی بسیار پر هزینه است و هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده است اما مخابرات به این موضوع توجهی نمی‌کند. وی افزود : قانون درباره پیامک‌های توهین آمیز برای اشخاص حقوقی خاص مجازات خاصی در نظر گرفته مثل: مراجع تقلید، مثل ائمه معصومین، ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی و رئیس جمهور مجازات خاصی در نظر گرفته شده است و شاکی باید مدعی العموم و دادستان کشور باشد ، اما درتوهین به اشخاص حقیقی ممکن است طرف گذشت کند ولی مجازات‌ها تقریبا مجازات‌های یکسانی است.

بخش حقوق تبیان

منبع ذ: روزنامه قانون