تبیان، دستیار زندگی
سرقت اطلاعات محرمانه، اطلاعات شخصی، اعم از مالی و غیر مالی افزایش یافته و باید حفاظت سایبری در انگلیس فراگیر شود. حفاظت از اطلاعات سایبری یک وظیفه ی همگانی می باشد و بر تمام شهروندان و کاربران این کشور لازم است دولت را در حفاظت سایبری یاری کنند!.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدی که مورد سرقت قرار گرفت!


سرقت اطلاعات محرمانه، اطلاعات شخصی، اعم از مالی و غیر مالی افزایش یافته و باید حفاظت سایبری در انگلیس فراگیر شود. حفاظت از اطلاعات سایبری یک وظیفه ی همگانی می باشد و بر تمام شهروندان و کاربران این کشور لازم است دولت را در حفاظت سایبری یاری کنند!

سرقت اینترنتی

مجلس بریتانیا این هفته گزارشی را منتشر کرده که نشان می ‎دهد وزارت‌ دفاع این کشور قربانی یک حمله سایبری بوده و طی آن بخشی از اطلاعاتش توسط هکرها به سرقت رفته است. طی گزارشی کمیته اطلاعات و امنیت مجلس بریتانیا گزارش سالانه خود را منتشر و در آن عنوان کرده وزارت دفاع این کشور قربانی یک حمله سایبری شده است. این گزارش می‌افزاید اطلاعات از کارپردازان صنعتی که داده ‌های حکومتی را بر روی رایانه‌ های خود نگه ‌داری می ‌کرده اند به سرقت رفته.

همچنین در ادامه ی این گزارش آمده که طی ‌یک سال گذشته 200 آدرس پست الکترونیک از 30 نهاد دولتی این کشور مورد حمله مهاجمان برای سرقت اطلاعات محرمانه قرار گرفته است. گزارش مجلس بریتانیا با اشاره به پیچیده تر شدن حملات عنوان می‌ کند برخی از نهاد‌های دولتی این کشور زیر بار حملات توزیع شده ممانعت از سرویس بوده ‌اند.

بر اساس این گزارش سرقت اطلاعات محرمانه، اطلاعات شخصی، اعم از مالی و غیر مالی افزایش یافته و باید حفاظت سایبری در این کشور فراگیر شود. همچنین در ادامه گزارش آمده است: حفاظت از اطلاعات سایبری یک وظیفه ی همگانی می باشد و بر تمام شهروندان و کاربران این کشور لازم است دولت را در حفاظت سایبری یاری کنند!.

این جریان در حالی است که چندی پیش آژانس اطلاعاتی انگلیس طی برنامه‌ ای، از دسترسی خود به به کابل ‌های فیبر نوری حامل اطلاعات ارتباطات اینترنتی و مکالمات تلفنی جهان سوء استفاده کرده و بخش بزرگی از اطلاعات حساس فردی عبوری از این مسیر‌ها را ذخیره‌ سازی کرده است.

این جریان در حالی است که چندی پیش آژانس اطلاعاتی انگلیس طی برنامه‌ ای، از دسترسی خود به به کابل ‌های فیبر نوری حامل اطلاعات ارتباطات اینترنتی و مکالمات تلفنی جهان سوء استفاده کرده و بخش بزرگی از اطلاعات حساس فردی عبوری از این مسیر‌ها را ذخیره‌ سازی کرده است

روزنامه «گاردین» طی گزارشی در چند هفته اخیر دست به افشاگری در مورد فعالیت‌های جاسوسی دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس زده، بنا بر این گزارش، آژانس اطلاعاتی انگلیس (سرویس دفا‌تر ارتباطی انگلیس) طی برنامه‌ ای تحت عنوان «سلطه بر اینترنت و بهره ‌برداری از ارتباطات از راه دور جهانی» از دسترسی خود به به کابل ‌های فیبر نوری حامل اطلاعات ارتباطات اینترنتی و مکالمات تلفنی جهان سوء استفاده کرده و بخش بزرگی از اطلاعات حساس فردی عبوری از این مسیر‌ها را ذخیره‌ سازی کرده است. آژانس اطلاعاتی انگلیس به همتایان امریکایی خود نیز اجازه دسترسی به این اطلاعات را داده است. هدف از این برنامه ذخیره‌ سازی حداکثر ممکن اطلاعات ارتباطات جهانی و مشخصات فردی است. این برنامه بدون آنکه به اطلاع عموم برسد به اجرا گذاشته شده است. در این برنامه که با نام رمز «تمپورا» اجرا شده، حجم عظیم اطلاعات برداشته شده و به مدت 30 روز ذخیره‌ سازی می‌شود و در این مدت مورد بررسی و واکاوی قرار می ‌‌گرفته ‌اند.

سرقت اینترنتی

با اجرای این برنامه آژانس‌‌های اطلاعاتی انگلیس و امریکا که سابقه‌ای طولانی در سرقت اطلاعات و جاسوسی در راستای جنگ نرم دارند، امکان ثبت تمام اطلاعات فردی شهروندان در فضای مجازی را یافته ‌اند. ثبت مکالمات تلفنی، محتوای پیام‌های الکترونیکی افراد، اطلاعات وارد شده به فیس‌بوک و سابقه حضور فرد در پایگاه‌های مختلف اینترنتی از جمله امکانات این برنامه می ‌باشد. گزارش اخیر گاردین هم نظیر گزارش‌های پیشین این روزنامه بر اساس اسنادی است که «ادوارد اسنودن» افشا کرده است. اسنودن از کارمندان سابق آژانس اطلاعاتی امریکا بوده که اخیرا دست به افشاگری زده است. وی این برنامه جاسوسی را «بزرگ‌ترین جاسوسی پنهانی تاریخ بشریت» توصیف کرده. اسنودن در این مورد می‌ گوید: «این تنها مربوط به امریکا نیست. انگلیس هم نقش بزرگی در آن دارد. آن ‌ها (آژانس اطلاعاتی انگلیس) از امریکا هم بد‌تر هستند».

حائز اهمیت آنکه، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا از اقدام ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان نقض قوانین و عامل لطمه دیدن امنیت ملی یاد کرد و افشای اطلاعات از سوی مأمور سابق اطلاعاتی در این کشور را نقض امنیت ملی دانست. هیگل در نشست خبری خود در پنتاگون گفت:  «امیدوارم که روس‌ها در اینجا کار درست را انجام و اسنودن را به آمریکا تحویل دهند.»

این رسوایی در حدی بوده است که با اینکه در بعدی از ان نام هایی از کشورهای اروپایی هم برده شد با این حال پارلمان اروپا به رئیس کمیسیون‌های این سازمان و وزرای کشورهای مختلف که در اتحادیه اروپا حضور دارند اعلام کرد مذاکرات خود را با مقامات آمریکایی انجام دهند تا جلوی جاسوسی‌های اینترنتی این کشور گرفته شود و از این طریق توافقات لازم برای فرآیند اشتراک اطلاعات بین آن‌ها صورت گیرد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / ملل نیوز / ویکیپدیا