تبیان، دستیار زندگی
شما به راحتی می توانید ضعیف شدن باتری خودروی خود را با انجام تست های مختلفی روی آن تشخیص دهید. باتری خودرو در واقع حیات خودروی شماست. بدون باتری شما نمی توانید خودرو را حرکت دهید، برای همین است که روی باتری خودرویتان حساب زیادی باز می کنید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیاتی دوباره به باتری خودرو!


شما به راحتی می توانید ضعیف شدن باتری خودروی خود را با انجام تست های مختلفی روی آن تشخیص دهید. باتری خودرو در واقع حیات خودروی شماست. بدون باتری شما نمی توانید خودرو را حرکت دهید، برای همین است که روی باتری خودرویتان حساب زیادی باز می کنید!

حیاتی دوباره به باتری خودرو!

برای نگهداری معمولی از باتری، لازم است هر از گاهی میزان محلول داخل آن را چک کنید. متاسفانه این کار را افراد کمی انجام می دهند مگر آنکه خودروی شان توسط یک تعمیرکار بررسی شود. بسیاری از مردم فراموش می کنند میزان محلول داخل باتری خودرو را چک کنند و این مشکل باعث از بین رفتن باتری خواهد شد.

هم چنین بست های باتری که در بالا یا کنار باتری قرار دارند نیز ممکن است پوسیده شوند و در نتیجه اتصال به خوبی برقرار نشود. این مسئله نیز می تواند شما را گرفتار کند!

وقتی شما کمترین انتظاری از ایراد در خودرویتان دارید، صدایی که هرگز آمادگی شنیدن آن را ندارید، صدای تیک تیک تیک ماشین شماست که هشدار می دهد که باتری آن از بین رفته است! یا هنگامی که سوییچ را می چرخانید و استارت می زنید، به جای صدای معمولی روشن شدن خودرو، صدای تیک تیکی را می شنوید. در بعضی موارد شما حتی این نشانه ها را نیز نمی بینید! سوییچ را می چرخانید.... و هیچ! خودرو روشن نمی شود.

می توانید باتری خودروی خود را در خودروی دیگری قرار دهید و سلامت آن را چک کنید. اگر خودرو روشن شد و با وجود روشن بودن چراغ ها و رادیو به حرکت ادامه داد، باتری سالم است. اما اگر بعد از زمان کوتاهی باتری به سرعت تخلیه شد، باز هم نیازمند جایگزین است

برای حل مشکل، سطح محلول داخل باتری خودرو و هم چنین میزان آسیب دیدگی احتمالی بست های روی باتری را چک کنید. کابل های باتری را تمیز کنید. ساده ترین اتفاق می تواند این باشد که کابل های باتری شل شده باشد و مانع روشن شدن خودرو شود. در این حالت، یک آچار تخت تمام چیزی است که نیاز خواهید داشت! کابل های اتصال باتری را سفت کنید و دوباره استارت بزنید. خودرو روشن خواهد شد.

احتمال دیگر می تواند این باشد که چراغ های خودرو تمام شب را روشن مانده باشد و باعث تخلیه ی باتری شده باشد. تلاش کنید باتری را دوباره شارژ کنید. بهتر است همیشه یک جعبه ی شارژ باتری در صندوق عقب خودرو داشته باشید. شارژ کردن دوباره باتری خودرو ممکن است تا چند ساعت هم طول بکشد.

حیاتی دوباره به باتری خودرو!

یکی از نشانه های ضعیف شدن باتری این است که در تمام طول روز باتری شارژ است، اما هنگامی که انرژی بیشتری مصرف می کند، مانند زمانی که چراغ های خودرو روشن است، خودرو هنگام استارت زدن ضعیف تر عمل خواهد کرد. اگر خودروی شما به خوبی کار می کند، اما بعد از روشن کردن چراغ خودرو، دیگر استارت نمی خورد، باتری شما نیازمند یک جایگزین است!

روش دیگر برای تشخیص سلامت باتری، چک کردن ژنراتور است. برای این کار، ابتدا استارت بزنید. سپس کابل اتصال را از باتری جدا کنید. اگر خودرو بلافاصله خاموش شود، نشان دهنده ی ضعیف بودن ژنراتور است، نه باتری. روش دیگر هم این است که باتری خودروی خود را در خودروی دیگری قرار دهید و سلامت آن را چک کنید. اگر خودرو روشن شد و با وجود روشن بودن چراغ ها و رادیو به حرکت ادامه داد، باتری سالم است. اما اگر بعد از زمان کوتاهی باتری به سرعت تخلیه شد، باز هم نیازمند جایگزین است!

بسیاری از قطعات فروشی ها باتری خودروی شما را تست خواهند کرد و در صورت نیاز، باتری جدیدی به شما خواهند فروخت.

ترجمه: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: essortment